Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Allt som rör 3D-skrivare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av EPG »

Jag hänger inte riktigt med med det här med pull-up resistor.
På kortet finns det 0VDC (jord), +5VDC och +12 alternativt +24VDC (jag kör med 12V).
På kortet finns det en ingång för temperaturgivaren på extrudern.
Denna ingång består av två kontaktstift dit man kopplar NTC-termistorn.
Termistorns resistans är proportionell i förhållande med temperaturen på den.
Eftersom att temperaturingången inte "förstår" ohm, bara spänning så måste alltså signalen göras om från resistans till spänning med pull-up resistorn genom att pull-up resistorn kopplas mellan +5VDC och temperaturingången och sedan kopplas NTC-givaren på de två stiften som är ingången på kortet. Den ena av de två stiften på ingången är direkt kopplad mot jord och på så sätt så blir spänningen på temperaturingången (det stiftet som inte är jord) direkt proportionell mot resistansen på termistorn (och i förlängningen på temperaturen termistorn utsätts för).

Men detta motstånd mellan +5VDC och temperaturingången borde ju redan sitta på kortet (R26 gissningsvis) så varför ska man då ange detta?
Systemet borde ju redan veta om det?

Jag skulle fortfarande vilja lära mig mer om det där med EFB, EEB, EFF, EEF osv. Så tips på något vettigt internationellt forum mottages fortfarande tacksamt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av LHelge »

Kolla i headern på t ex pins_mks13.h i Marlin, där beskrivs det lite.

För internationella forum då är det väl dels forumet på reprap.org och /r/reprap samt /r/3dprinting på Reddit jag känner till.

.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av MGL »

Om man vill ha bra upplösning vid höga temperaturer är det bättre med lägre pullup, finns ju några tabeller med 1k.
Det går ju bra att skriva egen tabell också :) Första värdet är AD värdet med 10 bitars omvandlare och andra är temperaturen.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av EPG »

Nu fattar jag vad ett RAMPS-kort är, vissa fattar trögare än andra tydligen.
Dock kör jag utan detta utan har kopplat allt antingen direkt på MKS GEN V1.3-kortet eller via Byebye-kortet.

Detta borde innebära att jag inte behöver gå in och pula till att i boards.h-filen över huvud taget?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av Glenn »

pellebeefmaster skrev:Verkar inte vara mycket svar på de frågor man ställer här... :(
Du kanske har missat det, men det här är inte ett supportforum för din specifika skrivare där vi andra får betalt för att svara på dina frågor, här hänger folk för att dom tycker det är kul, och svarar när dom kan och vill..

Att gnälla på de som potentiellt kan hjälpa dej är ett bra sätt att inte få några svar alls.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av MGL »

pellebeefmaster skrev:Nu fattar jag vad ett RAMPS-kort är, vissa fattar trögare än andra tydligen.
Dock kör jag utan detta utan har kopplat allt antingen direkt på MKS GEN V1.3-kortet eller via Byebye-kortet.

Detta borde innebära att jag inte behöver gå in och pula till att i boards.h-filen över huvud taget?
Nej det borde du nog inte behöva och som nämnts kan du titta i filen pins_MKS13.h
Där ser man förresten att den inkluderar pins_RAMPS.h så det mesta är nog samma som på ett RAMPS kort verkar det.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av EPG »

Jag tycker inte att jag är gnällig, anledningen till att jag skriver så är för jag vet ungefär hur forum fungerar nu för tiden. I en nystartad tråd är det 100 personer som står i kö för att svara på första inlägget, när det börjar bli flera sidor så kanske man kan få svar frammåt kvällen om man skriver något på morgonen och när det börjar bli många sidor så ska man vara glad om någon svarar över huvud taget. Innan Facebook fanns så dog aldrig en tråd ut på det viset.
Jag tycker mest det är du som verkar sur :|
Men jag ser att det är några timmar sen du skrev inlägget och gissar att det var något högst tillfälligt som hände just då så du är förlåten :wink:
Jag kanske är lite gammalmodig av mig men jag tycker faktiskt att det var bättre på den tiden innan FB fanns. Då hängde folk på de nördforum som fanns istället och då var det enklare att söka sig till just det specifika forumet som berörde just det ämnet man var intresserad av då. Med FB så skapar folk 100 olika grupper och alla hänger inte i alla och man kan inte ha koll på alla grupper heller när man ska svara någon annan. Enda fördelen är att man kan tagga den personen som man tror kan ha svaret på ens fråga fast som blyg svensk så taggar man inte gärna folk man inte känner så väl även om man tror att den personen förmodligen har svaret och man kan inte tagga alla personer i alla grupper heller. Nä där anser jag att utvecklingen har gått bakåt faktiskt.

Men nu var det ju inte det tråden handlade om...

I vilken av Marlin *.h-filerna hittar man tabellerna där man definierar temperaturgivaren?

Jag har testat NTC-givaren idag och fått detta mätresultat:

Teoretisk temperatur - Uppmätt temperatur - Resistans
20°C - (21,5°C) - 116KΩ
30°C - (30°C) - 67,6KΩ
40°C - (40°C) - 36,7KΩ
50°C - (50°C) - 17,6KΩ
60°C - (60°C) - 10,4KΩ
70°C - (70°C) - 6,64KΩ
80°C - (80°C) - 4,75KΩ
90°C - (90°C) - 3,24KΩ
100°C - (100°C) - 2,28KΩ
110°C - (110°C) - 1,61KΩ
120°C - (120°C) - 1,18KΩ
130°C - (130°C) - 852Ω
140°C - (140°C) - 686Ω
150°C - (150°C) - 534Ω
160°C - (160°C) - 408Ω
170°C - (170°C) - 325Ω
180°C - (180°C) - 242Ω
190°C - (190°C) - 203Ω
200°C - (200°C) - 175Ω
210°C - (210°C) - 143Ω

Tänkte jag skulle se vilken tabell som stämmer överens bäst med min givare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av EPG »

MGL skrev:
pellebeefmaster skrev:Nu fattar jag vad ett RAMPS-kort är, vissa fattar trögare än andra tydligen.
Dock kör jag utan detta utan har kopplat allt antingen direkt på MKS GEN V1.3-kortet eller via Byebye-kortet.

Detta borde innebära att jag inte behöver gå in och pula till att i boards.h-filen över huvud taget?
Nej det borde du nog inte behöva och som nämnts kan du titta i filen pins_MKS13.h
Där ser man förresten att den inkluderar pins_RAMPS.h så det mesta är nog samma som på ett RAMPS kort verkar det.
Med andra ord så räcker det med:
#define MOTHERBOARD BOARD_MKS_13

Då förstår systemet att man har två värmeelement (bara en som används), två extruder (bara en som används), en fläkt, och en uppvärmd bädd?
Mitt kort är ju liksom som ett Arduino Mega som är ihopkopplat med ett RAMPS 1.3 fast istället så är allt ihopsatt på samma kort så att säga. Alltså ett MKS GEN V1.3.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av MGL »

Filerna heter thermistortable_x.h
Finns nog ingen som passar din givare vad jag kan se.
Du får ju väldigt lågt AD-värde pga låg resistans vid höga temperaturer om pullupmotståndet är 4k7.
Om du skulle byta pullup till 1k5 skulle termistor 1 vara hyfsat nära (#define TEMP_SENSOR_0 1).
Men som sagt det finns ju thermistorer på ebay 100k beta 3950 som passar till nummer 11 med 4k7 pullup

Edit:skrivfel
Senast redigerad av MGL 9 februari 2018, 20:51:31, redigerad totalt 1 gång.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av MGL »

pellebeefmaster skrev:
MGL skrev:
pellebeefmaster skrev:Nu fattar jag vad ett RAMPS-kort är, vissa fattar trögare än andra tydligen.
Dock kör jag utan detta utan har kopplat allt antingen direkt på MKS GEN V1.3-kortet eller via Byebye-kortet.

Detta borde innebära att jag inte behöver gå in och pula till att i boards.h-filen över huvud taget?
Nej det borde du nog inte behöva och som nämnts kan du titta i filen pins_MKS13.h
Där ser man förresten att den inkluderar pins_RAMPS.h så det mesta är nog samma som på ett RAMPS kort verkar det.
Med andra ord så räcker det med:
#define MOTHERBOARD BOARD_MKS_13

Då förstår systemet att man har två värmeelement (bara en som används), två extruder (bara en som används), en fläkt, och en uppvärmd bädd?
Mitt kort är ju liksom som ett Arduino Mega som är ihopkopplat med ett RAMPS 1.3 fast istället så är allt ihopsatt på samma kort så att säga. Alltså ett MKS GEN V1.3.
Du definierar ju sånt som extruders osv i configuration.h
Det finns ju guider på nätet för att konfigurera Marlin, det är ju rätt mycket som skall justeras, steps/mm, acceleration, endstop mm..
Men allt i configuration.h
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av EPG »

MGL skrev:Filerna heter thermistortable_x.h
Finns nog ingen som passar din givare vad jag kan se.
Du får ju väldigt lågt AD-värde pga låg resistans vid höga temperaturer om pullupmotståndet är 4k7.
Om du skulle byta pullup till 1k5 skulle termistor 1 vara hyfsat nära (#define TEMP_SENSOR_0 1).
Men som sagt det finns ju thermistorer på ebay 100k beta 3950 som passar till nummer 11 med 4k7 pullup

Edit:skrivfel
Jag får forska vidare i det där, det gäller ju att hitta någon tempgivare som har M3x0,5-gänga bara.
Samtidigt så är det ju synd att slänga de givare som jag har (har tre stycken i reserv).

Jag analyserade tabellen jag gjorde när jag testade ena av reservtempgivarna (enligt inlägget en bit upp) och det verkar som att för varje 10° som temperaturen sjunker från 200°C så ökar resistansen med genomsnitt en faktor på knappt 1,42 ner till 30°C fast den är både olinjär och oregelbunden så ingen elektronik i världen kommer att kunna kompensera för detta och värdet som visas i displayen kommer förmodligen bara att visa rätt temperatur på en enda punkt om man använder sig av denna typ av temperaturgivare. Bättre hade ju varit med en PT-100 givare om det ska vara noga med temperaturerna för att få bra printar. Alternativt ett termoelement som också är väldigt noggranna fast som kräver dels speciella kablar och dels en referenstemperatur som elektroniken måste ha koll på.
NTC_linjäritet.PNG
I den bästa av världar så hade ju den oranga linjen överlappat den blåa.

Jag skulle gärna vilja få det där med pull-up förklarat för mig en gång till, ber om ursäkt att jag verkar lite trög.
Alltså jag förstår rent schematiskt hur det ser ut men jag skulle vilja veta hur det ser ut i verkligheten? Är det en givare med tre stift på anslutningen eller hur menar man?
De jag har är ju i sin enklaste form med bara två stift som denna: https://www.ebay.com/itm/Modular-Screw- ... 4ad175c679
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av MGL »

Pullupen borde sitta på ditt kort redan, det ena stiftet går till jord och det andra är kopplat till A/D omvandlaren och ett motstånd till 5V (eller om det är 3V). Detta motstånd är på ett RAMPS kort 4k7 och antagligen samma på ditt kort. Om du absolut vill använda dina givare kan du för hotenden byta till ett pullup med lägre värde lämpligen 1k och göra en ny tabell.
Du saknar ju data över 210 grader så där får man gissa lite men det är nog inga problem.
Förstår du hur man gör en tabell?
Här är en tabell med dina data, lägg i vad pullup du vill och välj en av thermistortable.h filerna som du ändrar och välj dess nummer.
Jag vet inte om antalet rader i tabellen skall vara samma som orginalet, men det är väl säkrast så.
Du behöver alltså snickra ihop mera R/T data..
MarlinTemperaturTabell.xls

Några rader ifyllda med data med 1k pullup från exelfilen..

Kod: Markera allt

const short temptable_1[][2] PROGMEM = {
   ........
  ........
  {   xx * OVERSAMPLENR, 220 },
  {   xx * OVERSAMPLENR, 215 },
  {   128 * OVERSAMPLENR, 210 },
  {   xxx * OVERSAMPLENR, 205 },
  {   152* OVERSAMPLENR, 200 },
  {   xxx * OVERSAMPLENR, 195 },
  {   173 * OVERSAMPLENR, 190 },
  {   xxx * OVERSAMPLENR, 185 },
  {   199 * OVERSAMPLENR, 180 },
  {   xxx * OVERSAMPLENR, 175 },
  .....
  .....
};
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Rigidbot 1 som uppgraderas med ny elektronik

Inlägg av EPG »

Det är ju så förbannat smått så man ser ju knappt, speciellt eftersom att jag inte känner för att lossa alla kablar för att kunna stoppa kortet precis framför ögat heller.
Men jag tror att det står "472" på R26 vilket borde innebära att pull-up:en är på 4,7KΩ.

Känner ju inte för att sätta mig ner och löda ytmonterade komponenter heller så jag gissar att den får sitta.
Skriv svar