Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Magnus_K »

Har inte hunnit läsa ikapp i tråden, så det finns en risk att jag låter tjatigt, men vad har du retract-inställningar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Ingen aning, den gör retract men det är nåt defaultinställt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Magnus_K »

Försök kolla upp det. Cura-mjukvaran jag tankande ner var default anpassad för bowden, vilket innebar för mycket retract och stopp i munstycket som följd.
Minns inte exakt vad jag har för inställning nu men kanske värt att kolla upp i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Efter ett tags uppehåll (sen början av sommaren) så har jag börjat använda 3d-skrivaren igen.

Kan konstatera att efter bytet till 0.4mm har problemet med igensatta munstycken i princip försvunnit, av bekvämlighetsskäl brukar jag dock byta munstycke varje gång jag byter filament, det enklaste sättet att byta är att helt enkelt klippa det gamla med kall extruder, hålla in frikopplingen och sen lossa munstycket och dra det nedåt, då får man ut munstycket och några centimeter filament.

Sen när man har tillräckligt många sådana munstycken med faststelnat filament i så tar man med dom ut i garaget, spänner fast det, värmer med gasol och drar ut det gamla filamentet bakåt, ibland räcker det, men oftast får man värma mer och köra tryckluft igenom, i speciellt krångliga fall har jag även använt rensnålar som är inköpta för ändamålet.

Det gjorde stor skillnad att värma bädden ordentligt innan utskrift (tack seniorlemuren), nu kör jag "preheat" i skrivaren och väntar kanske 5min efter dne kommit upp i temp, förut började jag skriva ut så fort temperaturen var uppe, det funkade nog på extrudern men inte på plattan som ju har en silikatglasskiva på sig.

Extrudermotorn rappar fortfande ibland, men det är mindre ofta och verkar inte påverka så mycket.

Jag har fortfarande lite problem med underextrudering, kanske det har samma problemkälla ?

Jag kör nästan enbart PETG numera, det fungerar bäst tycker jag, och numera är det såpass billigt också.

Mitt största problem just nu är dock att det funkar SKIT att skriva ut med support, det är verkligen svårt att få bort supporten från utskriften, slutar ofta med att man bryter sönder allting, trist. hur gör folk ? kan man ställa om nåt ? har labbat lite utan resultat. (Kör Slic3r som sagt.)

..Sen började jag ju lära mej Fusion360 för nåt år sedan, och lärde mej en hel del bra, sen har jag inte gjort nåt på över ett halvår och nu har jag glömt allt, måste ta tag i det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av tecno »

det är verkligen svårt att få bort supporten från utskriften
You don´t say :wink: PETG i all ära men starkt som fan är det på fel ställen.

Bara att lära sig att placera ut support på annat sätt ( Cura 3.6.0 )
Skriv svar