Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Japp, den går så länge maskinen är på.

Jag kom dock just ihåg att under monteringen var det lite oklart vilken av "fan" kontakterna den skulle sitta på, kanske skulle kolla upp det..

Den kyler dock bara hotenden inte objektet, om den nu inte styr om utluften då.


Maskinen började f.ö underextrudera igen igår, och nu had ejag inte fler munstycken så jag fick rengöra de befintliga, att rengöra på avsett sätt är lönlöst, alltså att använda pinnen och trycka igenom med, man måste ta lposs munstycket och hetta upp det med gasol och sen blåsa med tryckluft, det är iaf det enda som funkat för mej.. inte så kul..

Blev "blåst" av en ebaysäljare också som hade en annons som försökte se ut som den sålde 10-pack munstycken för en peng men i själva verket fick jag ett.. borde anmäla den till ebay bara för att, även om det handlade om småpengar.

Jag har även köpt två munstycken i RF, är det någon nackdel med dessa ? ..tanken var ju mest att använda dessa om man ska köra något mer "fientligt" filament (typ kolfiber) ..Anledningen att jag inte orkat testa med dessa är att dom har en annan höjd än mässingsmunstyckena, vilket gör att man måste kalibrera om höjden.

Kalibrera höjden ja, det gjorde jag ju förut, nu upptäckte jag att första lagret blev väldigt tunnt "uppåt höger" så jag kalibrerade höjden igen, längst upp i högra hörnet så tryckte munstycket ner glaset.. så jag fick justera en hel del, är det normalt att höjdjusteringen är ett löpande arbete så att säga ? ..eller är det bara innan grejerna "satt sej" ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Det var 40% rabatt på geeetechs egna "auto bed leveler" idag så jag beställde en sådan, kanske lite onödigt men skönt att slippa den delen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av hawkan »

Om man tittar på värmeledningsförmåga så leder mässing värme flera gånger bättre än rostfritt stål. Så mässing borde vara bättre material för ett munstycke ur den aspekten. Man vill ju att värmen ska ledas in till plasten i munstycket.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Jo, men det borde väl inte spela så stor roll, eller kan det kylas för mycket ?

Igår började den underextrudera igen.. bytte till det andra munstycket jag rengjort, det funkade.. ..i en halv utskrift, sen började det igen.

Lite tröttsamt, jag fattar inte varför munstyckena orsakar problem bara sådär ?

Har beställt hem en massa nya munstycken nu, men ska man gå upp en storlek ? kör 0.3 nu, kan 0.4 bli bättre ?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av hawkan »

Man får väl öka temperaturen något för att kompensera för den sämre värmeöverföringen mellan aluminiumhuset och plasten. Om det spelar någon roll i verkligheten vet jag inte.

När du ändå har loss hotenden ta och titta hur den lilla teflonslangen mår. För du hade en sån? Alltså den korta stumpen som ligger närmast munstycket. Det har hänt mej att den har blivit deformerad och hindrat filamentet såpass att motorn kuggat över. Speciellt om hotenden har råkat bli för varm. 0.4 har jag alltid haft och rensa eller renovera munstycke och det får jag göra med några rullars intervall. Samma metod här, värma med gasol tills munstycket blir rött, sedan pilla med ett litet borr. Fast om jag kan skymta ljus genom hålet är det okej tycker jag så då räcker det så.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Jo teflonröret är okej, det löper iaf fritt över filamenttråden.

Jag ska nog köpa lite 0.4mm och se om det blir bättre.. men jag brukar värma med gasol och sen blåsa tryckluft igenom, nu senast petade jag med pinne först och sen gasol+tryckluft, lite småbängligt att hålla på med dock.

Har inte haft tid att fixa mer de senaste dagarna, men nästa försök blir nog ett rostfritt munstycke, tyvärr måste höjden ställas om då.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av hawkan »

Har du lite sån teflonslang så byt den ändå. Har haft precis den typen av problem du nämner och det hjälpte att byta den slangstumpen, hade kommit plast bakom eller nåt. Fast det behöver ju inte vara den men kanske utesluta den i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Ska kolla vad jag har, tror inte jag har så tunn liggandes.

Hann inte fixa igår heller, men ikväll kanske..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Det visade sej ju att mitt kines-skjutmått visade ordentligt fel på mått under ca 10mm, suck, nu med en micrometer kan jag konstatera att filamentet är just 1.75mm prick.

Lustigt nog blev det ju mycket bättre när jag ställde om till 1.6mm filament ?

Jag har också konstaterat att det är motorn som matar filament som "rappar", man kan känna det ganska tydligt när man vet vad man letar efter, jag har läst lite om att man kan öka strömbegränsningen till den och tänkte försöka mej på en justering.

Kan det ha att göra med att motorn får för lite ström ?

Det blev även lite bättre när jag gjorde som Seniorlemuren tipsade om, alltså "förvärmer" skrivaren innan utskrift så både platta och extruder är ordentligt varma.


Börjar även få ett annat problem, nämligen att när den skriver ut saker så hinner inte tidigare lager kallna så man ser att smalare saker som skrivs ut står och "vajar" när munstycket skriver där och alltså puttar på det, svårt att förklara, men det märks negativt på utskriftsresultatet.


Sen har jag insett att det är A och O att göra rent munstycket.. ofta.. beställde 10 stycken 0.3mm och 10 stycken 0.4mm för nån vecka sedan, igår fick jag 0.3mm i brevlådan, och ett email om att 0.4mm skickades igår.. får väl se när dom kommer fram..
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där med svajet på smala delar löser man med att ha en liten fläkt som blåser på det som just skrivs ut. När jag skriver ut objekt som t.ex har ett överhäng så brukar jag fläkta med en kartongbit just vid de tillfällen som är mest kritiska. Det finna många förslag på nätet på utskrifter av fläkthus till detta men jag har inte haft tid att monter någon fläkt ännu. :)

När det gäller munstycksdiameter så upplever i alla fall jag att det är avsevärt mindre problem med 0.4 mm än med 0.3 mm, så finns det ingen speciell anledning till att använd 0.3 mm så är det bra att undvika. Det kan hända att du behöver gå upp lite mer i temperatur när du använder 0.3 mm eftersom det blir större motstånd i munstycket och det tenderar att kugga över i matningen.

Edit. Det är nog inte motorn som "rappar" utan det är matningskuggarna som hoppar över mot filamentet. Öka värmen till mer lättflytande filament. Problemet är särskillt stort vid 0.3mm
Senast redigerad av SeniorLemuren 25 januari 2018, 11:51:25, redigerad totalt 1 gång.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av jihe »

Glenn skrev:Sen har jag insett att det är A och O att göra rent munstycket.. ofta..
Intressant. Jag minns inte exakt när jag köpte min 3D-skrivare, men det bör ha varit kring 2013. Jag har aldrig rengjort munstycket. Jag har aldrig heller haft stopp i munstycket och aldrig några matningsproblem överhuvudtaget. Nu är jag ingen storskrivare förvisso, men jag tror nog det åtminstone passerat kanske tio kilo plast, av diverse fabrikat, i den. Undrar vad det beror på? Jag kan i och för sig tänka mig att skillnaden mellan 0,3 och 0,4, som jag kör, är rätt stort.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Enda anledningen att jag kör 0.3mm är att det var vad som satt på vid leverans, och då beställde jag helt enkelt några fler sådana "i reserv", men då de flesta verkar köra 0.4mm så tänkte jag testa det, men har inte fått hem dom än.

Väntar på att få hem min "auto bed leveler" också, men läste på lite och den kräver tydligen modifiering av firmware i skrivaren, jobbigt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av hawkan »

Jag gör heller inte rent munstycket 0.4 mer än var tredje-fjärde rulle och bara om det strular.
Du kan alltid prova att öka strömmen (spänningen?, hmm krämen i alla fall) till motorn, skruva på den lilla poten på drivaren.
Om det verkligen är ett flödesproblem genom själva munstycket så hjälper det att öka tempen som sagts och att öka trycket med motorn. Det borde bli bättre om du t ex halverar utskriftshastigheten så att filamentet hinner med att smälta bättre. Du kan också kolla på en temperaturgraf så att tempen verkligen ligger där du vill ha den. Så här hade det råkat bli för mej. Värmaren är halvvägs ut och tempgivaren sitter i luften. Var omöjligt att få en stabil temperatur, hehe märkligt.
Bild

En annan grej du ser på fotot är en fläkt för att blåsa kall luft direkt på utskriftsområdet. Du ser utloppet precis bakom almuniniumblocket. Detta gör susen, en stor förbättring i utskriftskvalitet. Du skriver att det svajar, allt sånt är borta med en fläkt, och att göra broar och dra i luften går mycket bättre och plasten reser sej inte så att man riskerar köra i den nästa varv. Har du inte en fläkt ska fixa det direkt. Min är egen design, utskriven i PLA och det funkar bra. I vevan med trasslet med värmaren blev den dock lite överhettad, men fläkten kyler annars så bra att PLAn funkar trots närheten till värme.

Fick du bytt den lilla teflonslangbiten?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Nu har jag bytt till 0.4mm, det blev ingen större skillnad, har iofs inte behövt göra rent men har inte skrivit så mycket heller.

Jag har fortfarande problem med underextrudering, speciellt i början, trots att jag förvärmer allt. I vissa fall kan man i efterhand pilla loss "trådar" ur bottenlagret, det är ju inte alls bra.

Har inte bytt teflonröret, men jag fick igår hem en helt ny komplett hotend, vet inte om jag ska byta hela eller bara röret.

Har även skrivit ut en "kylkåpa", men inte monterat den än.

Dessutom fick jag hem min "auto bed leveler", den var ju dock inte riktigt bara att koppla in, man ska ha loss kontrollerkortet först, löda loss en kontakt och ersötta med en annan, löda dit en ytterligare kontakt, och sen så funkar inte grejerna innan man byggt ny firmware med modifierad källkod och sen laddat upp igen.. gah, avvaktar lite med det jobbet.

Det har gått åt märkbart med tråd från min 1Kg PLA-rulle nu, i denna takten är den slut innan jag fått till nån riktigt bra utskrift :D Jag köpte ju etts et med 4x250g i olika färger, denna 1Kg vita och sen 1Kg ABS också.. och PETG förstås. Undviker ABS'en tills skrivaren är flyttad till garaget.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Igår testade jag att labba lite med temp och matning på filamentet, och lyckades skriva ut denna ganska bra
pyramid1.jpg
pyramid2.jpg
Observera att det blir betydligt sämre i botten, det tar liksom ett tag innan den börjar skriva ut bra ? ..och nu förvärmde jag ändå ett bra tag, tog inte tid, men kanske 5min ? ..både hotend och platta..

Annars blev jag nästan lite förvånad att det funkade så bra utan supports, det är ju en testpyramid som ska skrivas så dock, och man kan ju se en del "klägg" på innersidan på benen.

Jag riktade en bordsfläkt på den när botten var utskriven, så det är nog en del av anledningen att det blev bra, men den är inte orsaken till att det blev dåligt i början dock.

Utskrivet med 0.4mm och PLA då förstås.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar