Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Jag har ju satt ihop min 3d-skrivare, det är en geetech i3 pro W, alltså en prusa-klon.

Först och främst driver den medföljande mjukvaran mej till vansinne, den heter "Easy3d" och har fördelen att man bara väljer min skrivarmodell och så är det klart sedan.. tyvärr så är dne buggig deluxe, den versionen man "ska" köra (1.0.7 beta) kan man ladda in ett objekt i, köra slice och sen när man ska skicka den till skrivarne så kraschar det.. väljer man "manual control" och ska jog'a skrivaren så händer absolut ingenting.

Genom lite google-fu hittade jag en nyare version av mjukvaran (1.0.19), laddar in ett objekt, klickar på slice.. och den kraschar.. SUCK.. däremot kan man istället välja manuell kontroll och jog'a skrivaren hur bra som helst..

Dessutom saknas funktioner för att skala om ett objekt, så det får man göra i annan mjukvara först, bökigt..

Vad ska man köra istället ? och hur vet man vilka inställningar man ska göra till just min skrivare ?


..Nåväl.. jag kör den gamla versionen just nu, och sen exporterar jag till g-kod, som jag sen lägger på SD-kort och så skriver jag ut från det.. krångligt javisst men det blir utskrifter.

Först använde jag det medföljande filamentet, blått PLA och standardinställningar (190 grader extruder och 50 graderheatbed), det blev faktiskt riktigt bra.. men det var ju bara några meter, så sen bytte jag till det vita PLA jag köpte på e-ville.

..Byta filament ja, hur fanken är dte meningen att man ska göra ? ..nu klippte jag det gamla och handmatade ner det nya tills det kom vitt.. inte helt smidigt ?

Nåväl, det blev inte alls bra, jag skriver ut en kalibreringskub (20mm) och med det medföljande blåa blvv det helt okej, man såg hur den byggde upp nån slags mesh som support invändigt, och sen ett "lock" överst.. med det nya filamentet så blir meshen invändigt bara en enda sörja, och man får typ inget lock alls.. kolla här..
20171226_172019.jpg
Tyvärr tog jag ingen bild under utskriften, då ser man att det bara blir skräp invändigt.

..Ignorera att den är spegelvänd, det beror på att jag bytt plats på X och Y, ganska vanligt problem om man googlar, beroende på att dokumentationen är usel på den punkten, det är åtgärdat nu.

Extrudertempen var som sagt 190 grader på den blåa, och jag har stegat upp mej till 205 grader nu, har även ökat heatbeden till 70 grader, LITE bättre, men fortfarande långt ifrån den blåa..

Vad bör jag justera ? bör jag gå högre än 205 ? sänka ? jag får en känsla av att den matar för långsamt ? hittar inte var jag justerar det heller..

Sen är det ju som sagt en kalibreringskub, den ska hålla 20x20x20mm, men detb gör den inte, hur justerar jag det ? i slicern ? eller skrivaren ? eller ?

X är 19,6mm, y 19,8m och Z 19,8mmm det måste man väl kunna justera, eller ?

Och vilken mjukvara ska jag köra ? har tittat på slic3r och använt den för att skala om objekt..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av jockwe »

Ja det ser ut som den inte matar tillräckligt med plast.. Beror säkert på att diametern på olika filament inte alltid är exakt lika så du kanske behöver justera feedraten för just den vita PLA-n så det blir rätt mängd plast. Jag brukar alltid få justera lite när jag köper en ny typ av filament och sparar egna inställningar till olika filament i min slicer.
Storleksmässigt är det ju rätt nära 20mm? Kanske blir den mindre pga att det extruderas lite för lite plast? Mät upp igen när du fått iordning på feedraten.

Angående mjukvara tycker jag kisslicer är bra. Lagom många inställningar och tweakingmöjligheter samtidigt som det går rätt snabbt att slicea.

Mvh Jocke
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gratulerar och välkommen till en värld där man lätt kan bli vilse!
Jag kan inte bidra till mycket, men jag har lärt mig att mata ut filamentet efter varje utskrift!
Jag kör alltså det kommandot medan extrudern är varm.
I programmet finns det säkert en parameter på frammatning, det skulle kunna vara den som gör att dina utskrifter inte blir riktiga. Men även för mycket , det ger ju flödiga utskrifter. Träningssak.
Tyckte att du gjorde helt rätt som skrev ut referenskuberna först.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Kulla »

Varje filament är olikt, så kalibrera extrusion.

Vad jag gör är att ta bort filament från själva extruder, markera vid själva motorn med penna, extrudera 100mm och sen justera steg per mm så att det stämmer när jag säger till den att den ska extrudera 100mm att den verkligen gör det.

Jag gör samma för steg per mm för x, y och z.

Efter det är allt perfekt, har inte behövt kalibrera något sista 2 åren.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Nisse »

jockwe skrev:Ja det ser ut som den inte matar tillräckligt med plast.. Beror säkert på att diametern på olika filament inte alltid är exakt lika så du kanske behöver justera feedraten för just den vita PLA-n så det blir rätt mängd plast
Om det verkligen är diametern som skiljer så är det väl mycket bättre att ändra just den parametern i sin slicer istället för att pilla på Feedrate?
När allt annat är justerad så är det ju i framtiden enklare att mäta sin diameter och ändra. Feedrate blir ju mera trial and error.
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av jockwe »

Jo det är klart bättre att ställa in diametern på filamentet rätt istället. Dock har jag märkt att filament ibland kan vara lite ovala vilket gör det lite knepigt att få helt korrekt diameter så ifall jag märker att utskriften blir lite gles eller för tjock justerar jag procentuellt mängden plast. (Feedrate var kanske fel uttryck med. Kollade i kisslicer och där heter det flow tweak)
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av cahlfors »

Denna är visserligen för en viss skrivare, men är mycket användbar för att förstå vad det är för fel på en utskrift:
http://support.3dverkstan.se/article/23 ... ting-guide
http://www.reprap.org kan du också hitta instruktioner för kalibrering av deras byggsatsskrivare. Inte en sådan du har heller, men metodiken är densamma.

Lycka till!
/Christoffer
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Det var fanken.. filamentrullen är tydligt märkt "diameter: 1.75mm +-0,05mm", men mitt digitala skjutmått säger 0.59-0.61 beroende på var jag mäter!

Ställde om till filamentdiameter 0.6mm i slic3r och det blev betdyligt bättre, men ändå inte helt bra.

Dessutom blev kuben 20.0mm i nederkant efteråt, men utskriften blev sämre högre upp ?

Dessutom har utskrifterna börjat bita fast i glaset så jag knappt får loss dom.

Ja, har gått över till slic3r nu, handjagade in diverse värden och start/stoppsekvensen genom att tjuvkolla i gkoden genererad av Easy3d..
SeniorLemuren
Inlägg: 7780
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av SeniorLemuren »

Du menar inte att filamentet som skall vara 1.75 mm bara är 0.6 mm i diameter? Låter helt galet.

Problemet med att objektet sitter fast är lätt att lösa. Ta en blomspruta och fyll den med 40% vatten och 60% rödsprit. Spraya en eller 2 gånger mot glaset på sidorna av objektet och räkna till 10 sek, efter det är objektet löst från glaset.

Jag använder spritlösningen till att även rengöra skivan med före utskrift så det biter bättre. Om du har ett filament som inte vill fästa utan "korvar runt" vid starten så öka plattans värme till 70 grader så fäster den.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av NULL »

Det var fanken.. filamentrullen är tydligt märkt "diameter: 1.75mm +-0,05mm", men mitt digitala skjutmått säger 0.59-0.61 beroende på var jag mäter!
Och du mäter inte i tum?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Jag får skylla på den sena timmen.. 1.6mm, inte 0.6.. men detb är ändå en bra bit tunnare än 1.75, och inte inom specen på +-0.05

iaf så ställde jag ju om till 1.6 i slic3r, och det blev lite bättre, sen albbade jag med tempen men det blir bara sämre och sämre.

Man ser att när den ritar "ramen" runt objektet så räcker inte plasten till riktigt, den verkar alltså mata för lite, jag har även testat att justera upp "extrusion multiplier" från 1.0 till 1.1 men det verkar inte hjälpa.

En konstig sak är ju att det ofta verkar bli bra i början, sen skiter det sej efter ett tag, kolla här:
20171229_020252 (Large).jpg
Man ser att de första (nerifrån) lagren "täcker" bra, sen blir det kattskit..

Nån gång lyckades jag få till det ganska bra i sidorna, men locket täckte inte, kolla..
20171229_020322.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Kulla »

Därför jag justerar först extrusion, så att motorn levererar exakt antal mm per steg.

Efter det när jag byter plasten jag mäter den på 4-5 olika punkter och om den är 1.75mm då är det extrusion multiplier 1, men om det är mindre som i ditt fall då är den 1,07 eller vilken blir det. Väldigt få plast är verkligen vad de säger 1,75 eller 3mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Nu har dte gått helåt åt helsicke, blir bara kattskit oavsett inställningar, misstänker att det är stopp i munstycket eller nåt ? ..måste försöka få loss det.. tyvärr har jag inte hittat rensnålen som påstås följa med..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Glenn »

Jag tog loss munstycket, värmde upp det (med gasol) och drog ut kvarvarande tråd, sen värmde jag det mer och blåste igenom med tryckluft,verkar ha blivit rent.

Då tyckte jag det var ett bra tillfälle att testa PETG-filamentet, så jag matade in det och justerade upp tempen till 265 grader och byggplattan till 50, testade att skriva ut en kalibreringskub och.

Det bästa resultatet jag fått någonsin med skrivaren.. whaat.. kuben blev solid, fina ytor, och den var till och med rätt storlek, nästan iaf, 19.95, 19.89 och 20.0

Undrar om det är filamentet som orskat alla mina problem ?
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Frågor och råd om mina 3d-utskrifter.

Inlägg av Gimbal »

Det sägs ju att det är viktigt att PLA'n hålls torr så den inte tar upp för mycket vatten.
Och med tanke på mindre diameter än väntat samt vinter med extra torrt inomhusklimat, kan den bli FÖR torr? :humm:
Skriv svar