kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Allt som rör 3D-skrivare.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

Har lige søgt på hvad yuv betyder.

"-yuv" gør desværre at mjpg_streamer programmet bruger en masse cpu! 97% på min rpi2.

Emnet har været diskuteret på github octoprint

Og et citat fra octoprint setup guiden

Please be aware that YUV mode will put additional strain on your Raspi's CPU which will then lower its performance, possibly up to the point of causing printing issues. If your camera requires the -y parameter to function, consider replacing it with one that doesn't.

Så ud og find et andet camera.

/Niels
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja. Jag såg det när jag hittade kamerabeskrivningen. Det blir att köpa en bättre lämpad kamera. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kamera till Prusa

Inlägg av tecno »

Men bara för att >>>> testa och se om du får detta att fungera.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag ger aldrig upp. Inne på 30 timmars skiftet nu. Har konstaterat att det jag ändrar i root/bin/octopi.txt inte visar någon ändring i var/log/webcamd.log. Trots både reboot och av/på. Filen root/bin/octopi.txt säger nu vad kameratillverkaren anger. "-r 320x200 -f15 -y"
Men tittar man i loggen så ser det annorlunda ut. Vete faan vart de värdena kommer ifrån men det har tydlgen något med webcamdaemon att göra hur hittar man den?
usbcameradefault.JPG
Sedanär det en annan sak som tydligen skall ändras, vart vet jag inte. Det står "scripts/webcamdaemon" men i mappen scripts hittar jag bara en välkommenfil.
GEMBIRD kamera 1.JPG
Kollar man texten till höger så ser man att den är anorlunda än den som står i loggen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: kamera till Prusa

Inlägg av lillahuset »

Du har fått ett tips från systemet, använd "-yuv" som option.
Sedan kan man konstatera att ioctl som skickas från pajen inte verkar vara kompatibel med drivrutinen för kameran.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa

Inlägg av SeniorLemuren »

Ändra option hur och vart då? Vad är ioctl?

Att ändra i filen /boot/octopi.txt hjälper ju inte Webcamd.log visar samma felaktiga usb-option vad jag än försöker. Sedan står det ju i klartext att man skall ändra library path för streamer..... Vart då?
Kameran är testad med dessa värden men hur får man dit dom är den stora frågan?
GEMBIRD kamera 1.JPG
change LD_LIBRARY_PATH=. ./mjpg_streamer -o "output_http.so -w ./www" -i "$input -y" in /scripts/webcamdaemon - Carsten3P, (19-2-2016) - Paco, (13-may-2016) - gzcwnk
jag hittar inte scripts/webcamdaemon i pajen. Men någonstans får den ju ett värde (som är fel)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: kamera till Prusa

Inlägg av lillahuset »

Niels var väl inne på det här med optioner tidigare i tråden. Själv har jag noll erfarenhet av webbkameror.

ioctl() är ett systemanrop som används för att göra udda saker med en fil som inte passar in i open(), rd(), wr() och close()."Allt" i C och *nix betraktas som filer. I Linux används en del av data i anropet till ioctl() för att skilja olika typer av enheter oavsett om man vill göra exakt samma sak. Det är för att man ska kunna generera ett fel om man anropar ioctl() med parametrar för en annan typ av enhet. För att minska risken för fel alltså.
oz9ny
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 april 2011, 22:55:52

Re: kamera till Prusa

Inlägg av oz9ny »

min octopi.txt fil ser sådan ud: (jeg har ændret 2 linier i filen, markeret med rød)

### Configure which camera to use
#
# Available options are:
# - auto: tries first usb webcam, if that's not available tries raspi cam
# - usb: only tries usb webcam
# - raspi: only tries raspi cam
#
# Defaults to auto
#
camera="usb"

### Additional options to supply to MJPG Streamer for the USB camera
#
# See https://github.com/foosel/OctoPrint/wik ... figuration
# for available options
#
# Defaults to a resolution of 640x480 px and a framerate of 10 fps
#
#camera_usb_options="-r 640x480 -f 10"
camera_usb_options="-yuv"
### Additional webcam devices known to cause problems with -f
#
# Apparently there a some devices out there that with the current
# mjpg_streamer release do not support the -f parameter (for specifying
# the capturing framerate) and will just refuse to output an image if it
# is supplied.
#
# The webcam daemon will detect those devices by their USB Vendor and Product
# ID and remove the -f parameter from the options provided to mjpg_streamer.
#
# By default, this is done for the following devices:
# Logitech C170 (046d:082b)
#
# Using the following option it is possible to add additional devices. If
# your webcam happens to show above symptoms, try determining your cam's
# vendor and product id via lsusb, activating the line below by removing # and
# adding it as shown examplatory.
#
# If this fixes your problem, please report it back so we can include the device
# out of the box.
#
#additional_brokenfps_usb_devices=("046d:082b" "aabb:ccdd")

### Additional options to supply to MJPG Streamer for the RasPi Cam
#
# See https://github.com/foosel/OctoPrint/wik ... figuration
# for available options
#
# Defaults to 10fps
#
#camera_raspi_options="-fps 10"

### Configuration of camera HTTP output
#
# Usually you should NOT need to change this at all! Only touch if you
# know what you are doing and what the parameters mean.
#
# Below settings are used in the mjpg-streamer call like this:
#
# -o "output_http.so -w $camera_http_webroot $camera_http_options"
#
# Current working directory is the mjpg-streamer base directory.
#
#camera_http_webroot="./www-octopi"
#camera_http_options="-n"


Den er testet på 2 versioner af raspberry pi nemlig en version 2 og en version 3, samt 2 forskellige af de billige cameraer (købt med ca 1 års mellemrum)

Kameraerne er noname som ligner SeniorLemuren's

Mit octopi-image er det seneste man kan hente, nemlig 2017-06-21-octopi-jessie-lite-0.14.0.img som er hentet her: http://octoprint.org/download/


Jeg foreslår at du endnu engang henter det seneste ogtopi image, kopierer til et sd-kort og laver de to ændringer i /boot/octopi.txt og fortæller hvad der sker.



/niels
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa Tillfälligt löst. Ny fråga

Inlägg av SeniorLemuren »

Japp .Jag hämtade den senaste octopi-jessie-lite-0.14.0.img en gång till, jag hade den nämligen redan vid mina tidigare försök. Jag formaterade SD.kortet och körde Etcher som installerade imagen. Jag gick in och angav adress/passw till routern, startade upp Rapberry med Wifi och kamera ansluten. Ändrade i octopi.txt med hjälp av putty till camera="usb" och camera_usb_options="-yuv"

Startade sedan octoprint och kollade, allt funkade utom kameran.

Kollade i filen webcamd.log. Där visade fortfarande samma felmeddelande och att streamer var konfigurerad som tidigare. Alltså felaktig. Jag skrev tidigare att jag aldrig ger upp men i dag var jag till Kjell & Co och köpte en original Rasperry camera som var 10 ggr dyrare än min USB-kina kamera. Den funkade direkt utan att behöva göra några konfigurationer.

Men som sagt, en jävla dag när jag får några hundra timmar över så skall den andra kameran igång. Linux skall aldrig vinna. :mrgreen:

Nu till nästa fråga som uppstått på grund av den nya kameran. Den är ju bara ett litet kretskort. Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta ett passande praktiskt hus till den som jag kan skriva ut och som är lätt att montera på 3D-skrivaren.
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Inlägg av jockysoft »

https://www.thingiverse.com/search?sort ... ed12bb05bf

Bara att leta upp nåt som passar dig :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Inlägg av SeniorLemuren »

:tumupp: Tack!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kamera till Prusa. Tillfäligt löst. Ny fråga.

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där ja. Efter 3 dagars testande med olika parametrar, munstycken, you name it, så skriver nu min Prusa igen utan problem. Bakgrunden är denna. Så snart jag installerade raspberry originalkameran och skulle skriva ut ett lämpligt hölje till den så började skrivaren skriva spagetti. Jag härledde detta till att jag krockat med nozzelen så jag började med att byta den mot en ny. Det funkade fortfarande inte. Jag misstänkte då att filamentet var fuktigt. Det är ibland fuktigt i den miljö där det förvaras. Jag hade ett nytt filament som var förseglat som jag testade. Samma skit. Tråden fastnade inte på bädden utan samlades upp på nozzelen.

Efter att ha provat allt som jag kunde tänka mig så bestämde jag mig slutligen för att koppla bort raspberryn och köra från SD-kortet som förr. Nu funkar allt perfekt nästan oavsett parsameterinställningar. Så problemet är alltså kameran. Utan kamera så funkar OctoPrint i princip OK. Kan vara mindre störningar även där.

Jag skulle ju gärna vilja använda kameran för timelaps. Min fråga är hur man kan lösa problemet med att låta kameran ta timelapsbilder men köra på SD-kortet. Kameran måste väl få info från skrivaren när nytt lager påbörjas heller??? För övrigt, hur kan man lösa problemet med den ostadiga/omöjliga utskriften via OctoPrint med kameran inkopplad? Ny snabbare paj. Jag har en 2 år gammal ver B
Skriv svar