Julklapp till mig..(ny skrivare)

Allt som rör 3D-skrivare.
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av MicroMek »

verkar ju vara en kul julklapp....
tillkommer det tull/skatt - eller hur fungerar det?
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av dbostream »

Det här länken borde besvara en del frågor: http://www.tullverket.se/sv/privat/tjan ... 10532.html
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av MicroMek »

Tack!
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av dbostream »

wiklis

Skickas din skrivare från Hong Kong med DHL?
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av LarryXz »

Fick min skrivare i tisdags. Skulle tro att jag slipper tull m.m. då paketet skickades till England och sedan till Sverige.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av dbostream »

Valde du DHL? Skulle gärna vilja veta hur det gått för andra som har valt DHL och där paketet skickats från Hong Kong då det verkar vara strul med mitt paket och supporten inte är överdrivet hjälpsam. Menar du att det första som stod när du försökte spåra var att paketet var i Birmingham? Inget från när det skickades från Asien?

Nedan är allt jag har fått:

fredag, December 01, 2017 Serviceområde Tid Kolli
1 Information om försändelsen mottagen HONG KONG - HONG KONG 14:14

I vanliga fall brukar det ju stå att DHL har hämtat upp paketet etc. så nu verkar det inte ens som att de gjort det efter över en vecka.
Forser
Inlägg: 100
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:34:41
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av Forser »

Jag beställde en 3D skrivare via Amazon UK, Första paketet skickades med UPS ifrån England men UPS tappade bort paketet vid sin flygterminal och Amazon gav mig pengarna tillbaka så jag beställde den igen och denna gången skickades den ifrån Amazon i Tyskland med DHL.

Vilket ledde till att DHL i Tyskland flaggade paketet med innehåll av "Dangerous Content" och skickade tillbaka det till Amazon och nu väntar jag på återbetalning ifrån Amazon.

La en ny beställning hos Creality's butik på Aliexpress och valde att leverera ifrån deras tyska lager och paketet har redan skickats med DHL och anlänt till Sverige och blivit överlämnat till Postnord som meddelar att jag får det på Måndag.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av LarryXz »

Jag valde inte DHL. Mitt paket skickades med DPD (UK). Var väl därför som det inte syntes något förrän det var i UK. Det skickades enligt gearbest den 14 november. Så det tog 3 veckor att få hem den från att de skickade den.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av dbostream »

Nu verkar det ha tagit fart helt plötsligt, beräknad leverans är nu måndag 11:e december.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av wiklis »

Jag gav också en slant extra för DHL frakt (typ 800SEK)
Igår 13/12 fick jag ett brev från Postnord Arlanda där dom vill ha en kopia på fakturan för att kunna tullhantera.
Laddar ned fakturan från Gearbest och ser att dom tycker att skrivaren är värd 20 USD.
Skickade in den och sen får vi väl se vad som händer.
Känns skönt att den iallafall tydligen är i Sverige.

wiklis
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av tecno »

Hoppsan, ja du lär väl inte se skrivaren detta året. De kommer att begära ytterligare *bevis* i form av kopia på betalningen. Detta har hänt mig :vissla:
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av danielr112 »

Ja räkna med att få visa bank-överföringen också. Det har jag fått göra när jag fått ut ett sådant kvitto.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av ds77 »

Man ska alltså beställa något annat på lämplig summa samtidigt så man kan visa den transaktionen istället...

Jag har också behövt visa utdrag från banken. Det har inte varit märkvärdigare än en skärmdump med transaktionen från internetbanken. Senast var när de ville förtulla mig för 633$ istället för 63.3 som det faktiskt var och även var skrivet på paketet, blev lite överraskad när jag skulle hämta ut det paketet kan jag säga. Men det var inga problem att rätta till.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av wiklis »

Man kan alltså konstatera att det var en riktigt dålig ide att beställa den här skrivaren.
Mycket bättre att lägga på lite och få den snabbt från England eller Tyskland, utan tullens inblandning.
Definitivt ingen mer beställning från Gearbest för mig.
Funderar nu på om jag ska beställa en till skrivare och låta den här gå i retur.
Hur skulle det funka med tullen? och fraktkostnaden?

wiklis
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Julklapp till mig..(ny skrivare)

Inlägg av danielr112 »

Du kommer med sannolikhet få bråka och stå för returfrakten och i slutänden ha förlorat mer pengar och tid på det :doh:
Skriv svar