Prusa I3 - Kines?

Allt som rör 3D-skrivare.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Prusa I3 - Kines?

Inlägg av Mr B »

Den här, efter alla rabatter och skit, kostar tydligen mig 1400:-.
Är det en vettig deal? Hur mycket av den bör man räkna med är skit, och måste bytas ut?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av SeniorLemuren »

Läser du igenom denna tråd så vet du i princip allt om denna skrivare och dess problem.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av JanErik »

Har nåt liknande i samma prisklass, en Infitary M506 (Aliexpress och skeppad från Tyskland).
Uppgraderat en del saker ja;
Hållare för buildplate av metall eftersom den ursprungliga av plast inte gick att justera vettigt och inställningarna levde sitt eget liv.
Skruvat fast hela skrivaren på en skiva MDF mha Biltemas hörnbeslag (på de längsgående gängstängerna). Mycket stabilare.
Heatbreakrör av högpolerat rostfritt (Micro-Swiss mk8). Inget nödvändigt om man inte vill skriva ut med material som kräver högre temperatur än 250C.
MOSFET för heatbeden.
Armerade remmar, nog för att de medföljande var helt OK.
Skrivit ut kabelkedjor till båda axlarna.
BuildTak, men det är ju förbrukningsvara.
Filterdosor för filamentet är bra att skriva ut, minskar risken för stockad hot-end. En ruta wc-papper i vardera, den första torr och den närmast extrudern fuktas med lite rypsolja.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av Glenn »

Värt att notera är att "samma" skrivare finns ännu billigare på ebay, skeppat från europa (ingen risk för tull), exempel ur högen:

https://www.ebay.com/itm/duty-free-CTC- ... SwCU1YyQ6R

Det kan finnas ännu billigare nu, detta var bara den jag har på min bevakningslista.

Dessutom undviker jag wish.com så mycket jag kan, ebay känns bättre och tryggare, men det är ju en smaksak.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av Mr B »

SeniorLemuren skrev:Läser du igenom denna tråd så vet du i princip allt om denna skrivare och dess problem.
Tack, det var något sådant jag var rädd för. Jag har varken utrustning, eller mätverktyg för att göra nya delar utan en fungerande skrivare, så det får nog fortsätta ligga på is tills budgeten tillåter en "vettig" maskin.

Alla ska ha ett stort tack för länkar och text. Det var intressant, och lärorikt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av Glenn »

Tyvärr börjar väl maskiner som "funkar ur lådan" på ca 5000kr, vilket är ca fem gånger mer än vad en Prusa i3-byggsats kostar.

Jag har varit sugen på att köpa 3d-skrivare ett tag också, men inte kommit till skott.. svårt att veta när man faktiskt ska köpa.

En gång i tiden sa jag att jag skulle lköpa när dom gick under 2500, sen kom den dagen och jag tänkte 2000, sen 1500, och nu är dom väl snart under tusenlappen.. nu vill man istället ha nåt bättre för säg 2500 :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av Bonehead »

Tittar du på Creality Cr-10 och alla dess kopior så får du en hyggligt bra maskin för runt 3tkr.
Montering består oftast av några skruvar och kontakter sen är det redo att köras.

För billigt tror jag inte man ska gå, det får man betala i efterhand med reservdelar och ombyggnationer. :lol:
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Prusa I3 - Kines?

Inlägg av Mr B »

Glenn skrev:Tyvärr börjar väl maskiner som "funkar ur lådan" på ca 5000kr, vilket är ca fem gånger mer än vad en Prusa i3-byggsats kostar.
Jag hade varit OK om "felen" på en billig maskin bestod i justeringar, och delar som var funktionella, men kanske inte optimala. Men när maskinen skriver ut runda saker som ovaler, då är hoppet inte stort, och jag har inte möjligheten att mäta fram den typen fel, så att fixa det hade varit hopplöst. Köpa delar i blindo, tills man köpt rätt del...
Jag hade antagligen kunnat tänka mig att lägga ca 2K, för en maskin med vettig arbetsyta, med garantier, och sen får det i princip vara hur pilligt det vill att montera ihop och justera det hela, bara alla delarna som medföljer faktiskt är bra nog för att göra jobbet, så att säga. Jag ska "bara" printa shrouds till PC, (för att styra luftflödet i chassin) bitar till akvariepumpar, och reservdelar till radiostyrt. (i den mån det alls är möjligt... Ska ju hålla med...)
Jag hade säkert klarat mig med en billigare maskin, men som alltid så vill man ju helst ha en som skriver ut metallpulver, och kan suga upp zink så man kan få stabila metal-föremål utan att gjuta dem... Självklart ska 3D printern även dubblera som fräs, och skriva ut delarna för att tillverka en egen pelarborrmaskin, och metal-svarv, är ju tidigt på listan...
Skriv svar