Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt val?

Allt som rör 3D-skrivare.
optimizer
Inlägg: 74
Blev medlem: 5 juli 2006, 17:35:10
Ort: norrköping
Kontakt:

Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt val?

Inlägg av optimizer »

Hej.
Har gått ett tag och varit sugen på en 3d skrivare, har ingen tidigare.
Har kollat igenom massa forum o sånt o kommit fram till att creality cr-10 verkar rätt nice.
Ville bara kolla vad ni tycker?
I första hand för att skriva ut typ lådor o sånt för div elektronikbyggen och sen för lite skojiga grejor att skriva ut.
Så alltså för hemmabruk.
Vill ha en med rätt stor byggyta.

Hade tänkt beställa från gearbest.

Så lite tankar om ni helt tycker att det är fel skrivare eller så.

Verkar som det kommit en ny variant av cr-10 med bland annat dubbla z axel motorer, men den tänkte jag inte skaffa utan den gamla varianten.

Tacksam för lite tankar vad ni tycker bara innan jag förmodligen lägger en beställning. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad tycker du är "lite större" byggyta då?
Personligen tror jag att Z inte måste vara så mycket.
Starleaf
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 augusti 2011, 00:44:47

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Starleaf »

Har varit i precis samma funderingar som dig. Har inte någon 3D-skrivare men "alltid" velat ha en. Sen om jag skulle använda den mycket, eller om den bara skulle bli stående har varit väldigt svårt att veta. Men nu har jag till sist gjort slag i saken och beställt just en cr-10 med normalbyggytan 300x300x400 från Gearbest.
Jag kom också fram till att beställa den gamla versionen då prisskillnaden var ganska stor, och sen eventuellt själv uppgradera till dubbla motorer på Z.
Så jag har kommit fram till samma slutsatser som dig, också efter att ha gått igenom en del forum och annat.
Förhoppningsvis kommer den om några dagar och sen gäller det bara att hitta tiden att använda den.....
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Bonehead »

Jag har 3st Cr-10(Gamla med 1 Z-skruv, S4an med dubbla skruvar och större yta samt Cr-10 mini) och är riktigt nöjd med samtliga.
Det är en rätt bra 'nybörjarskrivare' och finns gott om modifieringar och information på nätet om dom vilket såklart gör användandet lättare.

Edit:
Byggkvalitén är genomgående ganska bra. Du behöver skruva i några skruvar och kalibrera bädden sen är du redo att skriva ut, tog mig ca 10 minuter från stängd kartonglåda till uppstart men då har jag dragit igång såna tidigare. :)
Även med bara 1 Z-motor tycker jag dom fungerar riktigt bra, har kört cirka 60 timmar så och skrivit ut bitar till en stor BB-8 robot.
optimizer
Inlägg: 74
Blev medlem: 5 juli 2006, 17:35:10
Ort: norrköping
Kontakt:

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av optimizer »

lasp: tjaa.. typ 300x300x300 är väl rätt stort när jag tittat runt. absolut inget krav men tyckte det kändes som det räcker till allt "jag" kan tänka mig.

Låter kanon. tack för all input. det blir en sån :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Glenn »

Jag går ju också i tankar att köpa en 3d-skrivare, vad gör denna dubbelt så bra som en prusa i3-klon ? ..Alltså, jag ifrågasätter inte utan är mer nyfiken på vad som gör den värd det dubbla priset, är det bättre utskriftskvalitet ? enklare att komma igång ? bättre hållbarhet ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av GeekJoan »

Jag ska inte komma och vara negativ, men jag hade en CR-10'a men sålde den ganska snabbt. Hade det inte varit så att jag haft Flashforge skrivare sen innan hade jag säkert varit supernöjd, men nu jämförde jag nog den för mycket med Findern och det som brister för min del var slicer delen. Nackdelen med Findern är att den har så liten byggyta 140x140x140, men det går att jobba runt.

CR-10'an gjorde ett bra jobb. 0,14mm Ex:
cr-10.jpg
Men Findern gör det bättre 0,08:
astro.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Electricguy »

Även jag får rekommendera Flashforge Finder. Väldigt prisvärd maskin som fungerar jättebra rakt ur kartong. Man printar helt utan problem efter 30 minuter.
Här är ett test jag gjorde på jobbet, där den gråa hinken är skriven på en Wanhao Duplicator i3 med en herrans massa pill och dutt för att få till något smått acceptabelt, och den vita är skriven på en Finder rakt ur kartong utan några inställningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Starleaf
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 augusti 2011, 00:44:47

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Starleaf »

Min cr-10 kom till utlämningsstället idag.
För den nyfikne så kom den 8 kalenderdagar efter beställning till en kostnad av 3 255 + en faktura från DHL som ska vara på 162 kr för moms, ev tull + utläggsersättning. Vilket ger en total kostnad för skrivaren inkl frakt på 3417 kr.

Electricguy: Finns hinken allmänt tillgänglig på Thingiverse eller liknande? Det hade varit kul att testa att skriva ut samma hink och i samma storlek för att kunna jämföra.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Electricguy »

Den ligger inte uppe på nätet, men du kan ladda ner den här: http://stuxnode.com/misc/Tunna-repaired.stl
Den är större i utgångsläge, så man får skala ner den. De jag skrev är ca 40mm höga.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av dbostream »

Har ni testat skriva ut annat än PLA med en Finder? T.ex. PET? Har ju ingen värmebädd men har läst att det ska gå. Är sugen på att köpa då den verkar ge fina utskrifter och vara lättanvänd, måste kämpa för att hålla fingret borta från köpknappen.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av datajompa »

Går CR-10 verkligen att kapsla in för att hålla värmen och printa ABS? Det känns som att det enda sättet skulle vara att bygga en låda runt hela skrivaren, och det är väl inte bra för komponenterna?
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av larky »

Jag köpte en Flashforge Finder istället för en i3-kopia efter den här tråden.
Bara snabbtestat med en 20 mm testkub än så länge men den ser bra ut.
Eftergiften att kunna skriva ABS och lite större saker vägde lättare än att få en skrivare som fungerar ur kartong.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Glenn »

Personligen tycker jag inte det är så viktigt att den funkar ur kartong, bara den går att få bra, det får inte vara så att efter en massa justeringar och fix så är den fortfarande bara medioker.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Ska skaffa första 3d skrivare, 3d creality cr-10, rätt v

Inlägg av Kulla »

Jag är faktiskt glad att min första skrivare var Velleman K8200. Jag lärde mig så mycket med den att nu jag vet exakt vad jag behöver och hur ska jag få det.

Är mer än nöjd med nuvarande K8400.

Små justeringar och fixar behövs för att du ska lära dig vad du har och hur ska du fixa problemet som kommer ske.
Skriv svar