Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Lars Persson
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 oktober 2013, 19:57:03

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Lars Persson »

ok
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Satan vad jag hatar min skrivare ibland!!! :evil: :cry:
Allt som oftast går den ganska bra och man kan köra utskrifter på flera timmar utan problem.
Men när man minst anar det så blir det stopp framme vid munstycket/isolatorn. Oftast så brukar det räcka med att värma lite och sedan dra tillbaka filmanenttråden (PLA) så följer "stoppet" med upp.
Men nu blir det nog tredje gången jag måste byta hela skiten.

Vad har ni andra för erfarenheter? Skall man bita i det sura och helt enkelt köpa en bättre skrivare?
Har sökt på nätet och testat en massa olika saker som temperaturer, matningshastighet, retraction length m.m. men hittar aldrig något optimalt.

Finns det något bra sätt att få ur skiten som sitter fast i isolatorn? Tråkigt att behöva lägga 400:- varje gång detta händer...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av tecno »

Dags att bygga om till äkta E3DV6 hotend + Bondtech extruder (blir att hacka lite firmware också).
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Intressant. Finns det någon bra guide någonstans eller måste man leta pusselbitar själv?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av tecno »

Vet ej, du får leta på nätet på vad som gäller just din skrivare.
Det blev pussel med ombyggnationen av min Wanhao då det inte fanns lämpliga delar utan jag fick klura ut det hela själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Glenn »

matsadona skrev:Satan vad jag hatar min skrivare ibland!!! :evil: :cry:
Allt som oftast går den ganska bra och man kan köra utskrifter på flera timmar utan problem.
Men när man minst anar det så blir det stopp framme vid munstycket/isolatorn. Oftast så brukar det räcka med att värma lite och sedan dra tillbaka filmanenttråden (PLA) så följer "stoppet" med upp.
Men nu blir det nog tredje gången jag måste byta hela skiten.
Hur ofta byter du munstycke ? jag fick liknande problem förr när jag använde samma munstycke hela tiden och rengjorde genom att hetta upp med gasol och blåsa igenom med tryckluft, det var för jobbigt så nu byter jag till nytt varje gång jag byter filament.. dyrt ? mja, munstyckena kostar inte många spänn och jag har väl ca 40 stycken oanvänd liggandes :)

(..och ca 30 begagnade..)

Blev även mindre strul med 0.4mm istället för 0.3mm munstycke som min i3 hade från början.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

matsadona skrev:Satan vad jag hatar min skrivare ibland!!! :evil: :cry:
Allt som oftast går den ganska bra och man kan köra utskrifter på flera timmar utan problem.
Men när man minst anar det så blir det stopp framme vid munstycket/isolatorn. Oftast så brukar det räcka med att värma lite och sedan dra tillbaka filmanenttråden (PLA) så följer "stoppet" med upp.
Men nu blir det nog tredje gången jag måste byta hela skiten.

Vad har ni andra för erfarenheter? Skall man bita i det sura och helt enkelt köpa en bättre skrivare?
Har sökt på nätet och testat en massa olika saker som temperaturer, matningshastighet, retraction length m.m. men hittar aldrig något optimalt.

Finns det något bra sätt att få ur skiten som sitter fast i isolatorn? Tråkigt att behöva lägga 400:- varje gång detta händer...
Det låter att du har fel plast. Jag har aldrig haft den problemet sen jag köpte min, så typ 4-5 år kanske.

Har E3D som väntar på lite tid att jag installerar den, men även utan den den skriver ut perfekt.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matsadona »

Använder Plastech PLA 1.75 Green köpt på feedtheprinter.com.
Förslag på annan plast som fungerar bra ihop med K8400 mottages gärna. Gärna då också med de inställningar ni kör med.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

https://addnorth.com/en/ funkar bra för min del.

Jag brukar kalibrera om skrivare varje gång jag byter plast tillverkare.

Kör 195C temperatur på PLA och kalibrerar steg per mm.

Kör extrusion multiplier på 1, kalibrerar om så att jag får rätt antal av steg per mm och sen ändrar bara multiplier litegrann om det behövs.
CirruZZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 juli 2007, 09:43:18
Ort: Ystad

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av CirruZZ »

matsadona skrev:Intressant. Finns det någon bra guide någonstans eller måste man leta pusselbitar själv?
Kolla den här så får du lite uppslag, skulle själv vilja uppgradera min på samma sätt.

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av jihe »

Glenn skrev:Hur ofta byter du munstycke ? jag fick liknande problem förr när jag använde samma munstycke hela tiden och rengjorde genom att hetta upp med gasol och blåsa igenom med tryckluft, det var för jobbigt så nu byter jag till nytt varje gång jag byter filament.. dyrt ? mja, munstyckena kostar inte många spänn och jag har väl ca 40 stycken oanvänd liggandes :)
Intressant. Jag har kört samma munstycke sen 2012 eller 2013, aldrig haft stopp. Undrar vad skillnaden är? Jag har ett helt vanligt mässingsmunstycke i 0,4 mm och kör enbart PLA, från olika leverantörer.

Jag har funderat på att göra ett nytt för att jag tänker mig att det kanske kan ge bättre resultat med ett oslitet, men jag blir förundrad när jag läser om folk som får stopp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte så att jag egentligen behöver byta så ofta jag gör, men det är enklare att byta varje gång man byter filament, eller när det strular.

Men det har som sagt varit mycket mindre trubbel med 0.4mm än 0.3mm.

Jag kör mestadels PETG, men även PLA, tror inte det ena strulade mindre än det andra egentligen.
sszon
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 mars 2019, 21:31:00

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sszon »

Panik... Min vertex tuffade på som vanligt och printade bra. Plötsligt idag mitt i en print blev den dålig och printade bild. Plötsligt kan inte skrivaren röra sig i y led pga friktion i släden eller på stavarna. Testat och se om y led är aligned men verkar vara ok. Jag är helt mållös... Någon hjälp att få kanske? Har vibrationer fått den att sluta fungera tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av cahlfors »

En klassiker är att stoppskruvar lossnar och att bältdrivhjulet snurrar på motoraxeln. Brukar börja med lite grann, så att lager börjar förskjutas och allmänt dålig kvalitet.
sszon
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 mars 2019, 21:31:00

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sszon »

Hej, bra förslag men stoppskruvarna verkar tyvärr inte vara problemet. Jag får väl skruva isär släden och ta bort x- och y-axeln och realign och montera igen. Känns tråkigt och omotiverande bara eftersom jag inte vet vad felet är utan mer hoppas på att det löser sig.
Skriv svar