3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'er

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'er

Inlägg av Eli »

Bygger på en egenkonstruerad 3D-Printer och överväger lite olika konstruktions alternativ.
Kom gärna med råd & förbättringsförslag!

Hittade en ADDON till MACH3 för konvertering av CNC till 3D-skrivare, men insåg snabbt att det skulle bli orimliga utskriftstider med min långsamma CNC - Därför detta bygge.
Har nu i stället köpt in ett RAMPS 1.4 kort med LCD för styrning för att slippa koppla om MACH3.
HOBBED.jpg
ERTRUD1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Eli 13 oktober 2014, 07:45:50, redigerad totalt 1 gång.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

DIY 3D-Printer

Inlägg av Eli »

MontExt.JPG
Spegel.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Eli 13 maj 2014, 12:59:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Meduza »

Spontant tror jag att den svagaste delen här är din hotend, jag är relativt säker på att du kommer ha problem med den.

Varför?

Väldigt lång transition-zone och obefintlig kylning av cold-end kommer göra att tråden blir mjuk över en alldeles för lång sträcka vilket skapar en plugg och ökar kraften som extrudern behöver trycka med rejält vilket lätt leder till att den stannar och strippar filamentet med tänderna, samt att retracts inte kommer att fungera bra om alls.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Eli »

Tack för synpunkt.
Ja det är möjligt, men jag är inte helt övertygad.
Röret är i rostfritt (som inte leder värme så bra) och väggtjocklek< 1mm.
Kommer att prova så här - funkar det inte så får det bli mera kylfläns och ev. fläkt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Meduza »

Ja visst är det så att det inte leder värme så bra, men ditt alublock i överkant kommer att vara minst 30 grader varmt, och hotenden säg 230, då har du en temperaturdiff på 200 grader, och teoretiskt sett med röret perfekt isolerat skulle detta betyda att röret halvvägs upp fortfarande skulle vara 130 grader när temperaturen har stabiliserat sig efter en stund (och 3D-printing är ju som bekant något som tar tid)

Nu kommer den ju naturligtvis inte att vara 130 grader då den har luftavkylning, men jag tror nog att det minst kommer ta iaf halva sträckan ovanför heatblocket innan du är under Tg för PLA (60-70 grader) utan kylning, vilket innebär att din transition-zone blir rätt lång... kan mycket väl vara så att den fungerar utmärkt i början men lägger av efter någon timmes utskrift då värmen krypit upp för långt.


Det är naturligtvis bara teorier, men det finns en anledning till att de hotends som finns på marknaden ser ut som dom gör, själv håller jag på och labbar med en helt egendesignad vattenkyld dual-nozzle all-metal hotend som har <10mm mellan respektive hotend och coldend, och däremellan ett rostfritt rör med <1mm väggar... :)

Sen kan jag tillägga att anledningen till att man har fjädrar under sin bedplate huvudsakligen inte är för att skydda något om man kör in hotend i beden, utan att kunna justera in den plant.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av ToPNoTCH »

Helt inne på Meduza's linje.

Jag har tvingats modifiera en "Kina hotend" som hade skaplig kylning men 1mm gods i röret.
Genom att ta ner röret till 0.5mm så blev jag av med konstanta problem med stopp och då hade ändå denna konstruktion kylning och fläkt.

En riktig termisk barriär är vital för en hotend enligt mina erfarenheter.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Eli »

Jag har 1mm gods som tjockast, men eftersom den är gängad i båda ändar, så återstår bara några tiondelar.
Funderar på att gänga hela längden.

Meduza " och däremellan ett rostfritt rör med <1mm väggar... :) "

Har du också teflonslang ända ner till mitten av huvudet? Den isolerar i så fall flera ggr bättre.

Är det inte risk att tråden inte hinner smälta tillräckligt i mitten vid hög utmatnings hastighet?

Kyleffekten av kall inmatad tråd måste ha viss betydelse och innebära en skillnad vid pauser
för långa transportsträckor & färgbyten.

Det måste väl också finnas en gräns neråt för uppvärmningssträcka?
Hur utformar man denna sträcka bäst? Konisk? Lämplig diameter för 1.75mm tråd?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av swapper »

Kanske lite orelaterat men ett enkelt sätt att göra "hobbs" med en svarv och en gängtapp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Meduza »

Ja visst finns det även en nedre gräns för hur kort transition zone du vill ha, till exempel så begränsar den dina möjligheter till långa retracts då du inte gärna vill dra upp helt smält plast i den kalla delen, men i de allra flesta fall vill du hålla ner den till ett minimum, däremot kan man diskutera längden på melt-zone


> Har du också teflonslang ända ner till mitten av huvudet?
Nej den hotenden jag bygger är helt utan teflonslang då jag inte tycker sådan har något att göra ner mot dom varma delarna i systemet då det ger fler skarvar och fler material vilket för mig mest ser ut som problem, och på grund av konstruktionen så räknar jag med att ha en väldefinierad transition-zone oavsett. Det är inte heller den första hotenden jag är och skruvar på, har provat ett par olika :)

> Den isolerar i så fall flera ggr bättre.
Du har rätt i att den minskar mängden värmeeffekt som förs över till tråden, men får den stå länge nog så kommer temperaturdifferansen oavsett att utjämnas mellan rör och tråd.

Anledningen till att jag använder engelska begrepp för delarna på hotenden är att där är begreppen välkända och alla verkar prata om samma sak, medans på svenska används olika översättningar av olika personer...
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Eli »

Jo inte minst de varma delarna mår mycket bra av att tråden går i en teflonslang och
ser inte varför det skulle bli fler skarvar av detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Meduza »

Det man gör i alla de designer som är populära i dag är att man håller teflon borta från den varmaste delen, och i stället satsar på att ha en lagom lång smältzon och en så kort övergångszon som möjligt, så länge tråden är i fast form gör man ingen gigantisk friktionsvinst mellan metall och teflon, utan det är först när den börjar bli varm som det gör en större skillnad, och när man väl vill att tråden ska vara varm så vill man INTE ha teflon mellan tråden och värmeblocket eftersom den förstör syftet med smältzonen genom att isolera tråden.

Desto längre smältzon du har (större smält volym av plast), desto större problem med tex oozing kommer du att ha (men å andra sidan kommer du kunna skriva ut plast snabbare om du har effekt nog i värmaren)

Fler skarvar, du måste väl ha ett slut på teflonlinern någonstans?

Naturligtvis har du inte lyckats smälta fast något mot teflon, det finns i princip inget som fäster mot teflon, men där du verkligen skulle behöva den funktionen är nozzlen, och den kan du knappast göra i teflon ;)

Sen tycker jag att det är lite halvscary att ha en drifttemperatur för teflonet som är såpass nära temperaturer där det bryts ner rätt fort...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av blueint »

Finns det alternativ till teflonet?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Eli »

Meduza & ToPNoTCH:
Jag misstänker att era farhågor beror på en lite bristfällig beskrivning av min konstruktion och att ni antar att
den ser ut som standard för t.ex reprap, som har en liten, kort ursvarvning som termisk barriär och bara 2mm hål.

Jag har ett rostfritt rör: 6mm utv. / 4mm inv. med teflon slang 4mm utv. / 2mm inv. hela vägen till munstycket
och får därför ingen extra skarv.
Godset i mitt rör består av en spiral (gängan ) med max 1 mm / min 1-gäng höjd = ca 0,5mm över ca 30mm och
bör ge betydligt sämre värmeledning.

Slangen är lite längre än röret och trycks direkt mot munstycket, som är en lång gängad M6 och kan alltså justeras i höjdled
och därmed ge olika lång sträcka för värmeöverf. Det rostfria röret måste alltså då skruvas in/ut lika mycket.

"det finns i princip inget som fäster mot teflon"
Ja det tycker jag är perfekt för ändamålet.

"Scary"
Ja det finns ju plaster som kräver höga tempertaurer, men om man undviker värstingarna, tror jag inte
att det skall vara några problem. Slangen har 250 grader som användningsmax. & smält temp: 326.
Eller har du några data på vid vilken temp. nedbrytningsprocess startar? Bör väl inte ligga långt under smältpunkt?

Scary tycker jag däremot det är att använda teflon ihop med matlagning, bakning & grillning som kan ha högre temp.
Senast redigerad av Eli 17 maj 2014, 11:58:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Meduza »

Har du möjlighet att göra en skiss?

Ja det finns data som säger att teflon bryts ner från typ 210 grader, men då går det relativt långsamt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer Hembygge & konstruktions ide'er

Inlägg av Eli »

Har nu kommit så långt att jag börjat provprinta och insett hur besvärligt det kan vara att få till alla inställningar.

Lite extra bökigt eftersom jag inte kan använda mig av några färdiga standard inställningar för denna "one of a kind".
3Dnr1.JPG
Ångrar att jag inte studerade ämnet mera före start och att jag inte satsat på att lära mig CAD:a först.
Har fått göra om rätt många delar flera gånger.

Dessutom skulle jag inte satsat på en Pursa typ, vars Y-rörelse med att flytta hela printbordet med heated bed och glasskiva, blir för tung för att köra snabbt.
Skulle valt annan konstruktion som går att köra snabbare t.ex Kossel/Rostock eller de senaste ideerna om en coreXY typ, vars förträfflighet Meduza övertygat mig om. Har redan böjat beställa delar till sådan.

Största misstagen:
Använde standard 3mm glasskiva från fotoram, för rätt sort i A4-format svår att hitta - den sprack vid 68 grader.

Direktdriven extruder med bara 7mm hobbed hjul gav för litet ingrepp.
Tänderna fylldes snabbt med avskavd plast och slirade om inte riktigt hög temp. användes.
Nuvarande version har 11mm diam.
Ext2.JPG
Kom också på hur bra det var med en autolevel kontakt monterad på servostyrd arm, speciellt medan man labbar fram olika heated beds.
Ext2C1.JPG
En kommande ver. med 16mm diam, med drivning på två hjul och motorn fast monterad och med kraftöverföring & utväxling via sliding budget wormgear (gjord av standard 12mm RF gängstång) på fyrkantaxel.
3D 005.JPG
Köpte 3mm-filament & tillverkade parts för sådan, men har övergått till 1.75mm nu.

Köpte först 4988 stepperdrivers, men nu bytt alla till den kraftigare (2.2A) 8825.

Fjädrande arm för att mildra rycken då mera filament behövs.
Utan denna räcker inte kraften i X -motorn till för att plötsligt sätta rotation på 1kg tråd, med tappade steg som följd.
ARM.JPG
Olösta problem:
SD kortet visar flera upplagor av samma fil om jag sparar till samma namn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Eli 7 augusti 2014, 04:46:20, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar