3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'er

Allt som rör 3D-skrivare.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Behöver det användas före varje utskrift?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Har nu provat "Tesa Easy Stick" för PETG, men den fungerar dåligt mot min aluminiumplåt.
Det fäster bättre på den utprintade PETG-plasten och följer därför med den och behöver tvättas bort efteråt.

Den fungerar dock bra för att limma fast tidigare nämnd overheadfilm, som med detta håller sig slät, men är tveksam till hur länge den håller.

Köpte också en billigare variant: Nordic Office som stannar kvar på aluminiumytan till >95%.

Trots de intrimningsproblem jag haft, så är jag riktigt nöjd med PETG.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

PETG försämrades klart redan på ett par dygn, så jag offrade en kakburk och ett liggunderlag för en kombinerad torkugn & förvarings låda.
Bör duga ihop med ett antal silica gel påsar eller refill för torrbollen och ev. tejpning av locket.

Materialet räckte också till för extra isolering av några skrivytor.
UGN.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av MGL »

Ska du alltså värma också?
Vad blir det för värmeelement?
Värmer du så kanske du får ha något litet ventilationshål så fukten slipper ut.
Funderar på liknande lösning, var inne på gammal microugn, men det där är ju inte dumt, måste fundera..
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

För att det skall bli bra för förvaring också, så vill man ju ha den så tät det går, så jag tänker mig bara att ha locket lite på glänt när jag använder som ugn, men tror att det behövs en invändig fläkt för att få jämn temp. och bra verkningsgrad.

Allt är lite obestämt ännu, kanske elementet blir frästa banor i ett kopparlaminat, som för värmebädd visad här tidigare, eller effektmotstånd på en aluminiumplåt, men letar också något färdigt.

Kommer nog också byta ut Kina-termostaten, som var billig, men bökig att ställa in och jag vill även se bör-värdet.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Provade med en 1.5 mm tjock PC-skiva (Polykarbonat) som skrivyta för PETG. Det fungerar utmärkt.
Den utvidgar sig rätt mycket, så det blir en stor bubbla mitt på om den inte sätts fast, men bubblan pekar neråt,
så med en smart fastsättning, bara fäst lite mitt i en kant, så är det en fördel att plattan trycks neråt.
Fastsättning i övriga kanter görs så att skivan kan röra sig i sidled, t.ex. med klämmor.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: 3D-Printer/ KretskortsCNC. Hembygge /konstruktions ide'e

Inlägg av Eli »

Har nu lite längre tids erfarenhet av PC som skrivyta och varnar för att använda högre temp än 238C som verkar vara gränsen för att PETG inte ska smälta ihop med PC för gott.
Vill man använda högre temp så går det bra fr.o.m. lager2.

Skarva filament kan man göra manuellt genom att värma med öppen låga och sticka in den värmda ändan i en teflonslang med 2 mm innerdiameter, men metoden kan förbättras t.ex genom att värma slangen och dra ut den i längd.
På så sätt kan man få en diameter strax > 1.75mm som är lämpligare.

Ännu bättre är att borra med 1.75mm i en teflonstav.

Bäst, men också svårast att få till, är att dela en stav på mitten och sedan borra ett 1.75 mm hål i skarven.
Delarna håller man ihop genom att sätta dem i hål med en skåra, så man inte behöver spola genom filamentet.
IMG_3904.JPG
Vill man bygga en automatisk skarvningsapparat i stället se: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 4#p1339734
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar