Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Icecap »

C++ är en sorts vidareutveckling av C men C# är en rimlig annan surströmming.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av kabelhaerva »

Jag är precis mitt i ett karriärbyte. Har jobbat som rörläggare de sista 10 åren och tröttnade ur på byggbranschen. Studerar nu istället Tillämpad elektronik för inbyggda system på yrkeshögskolan AGSTU http://yh.agstu.se/ . Är en ettårig utbildning på distans och går man klart den är man i princip garanterad jobb inom embedded utveckling. Det är ett litet krav på förkunskaper(enkel c programmering och lite digitalteknik) men inget avancerat. Själv har jag valt att studera heltid och ta lån men är flera på programmet som jobbar och enbart studerar kvällstid. Det som vi studerar är hårdvarukonstruktion i VHDL och lågnivå C som sedan körs på hårdvaran. Just VHDL delen är ordentligt skoj, ett helt annat tänk än vad man är van vid med sekventiell och parallell exekvering sida vid sida. Så mitt tips är att kolla upp länken ovan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Klas-Kenny »

På jobbet så görs det mesta (eller så mycket som möjligt) i C#, så på sina ställen efterfrågas det ju i alla fall.
Sen har det särskilt fått ett uppsving i och med .NET Core som är plattformsoberoende. Tidigare så var man låst till Windows med C#.

Personligen tycker jag att det är ett ganska trevligt språk att skriva i. Inte gjort så mycket mer än ett och annat testprogram och liknande (jag jobbar med hårdvara, inte högnivåprogrammering. Men ibland behöver man något litet PC-program för att prata med hårdvaran) utan skriver mest C, men det lilla jag gjort har gått tämligen smärtfritt.

Och som nämnt, språket är egentligen sekundärt. Kan man programmera går det fort att lära sig ett nytt språk.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av rvl »

Scala kan också vara nåt att kolla in. Här är en MOOC, den börjar datafolket med på min Alma Mater, när övriga inriktningar läser Python.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av papabear »

Jag tycker inte C# är dåligt att börja med, och har du redan hållt på några veckor så är du ju redan på banan med verktyg osv.
Sen kan man ju alltid testa andra språk allt eftersom.
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av milsson »

Känslan man får när man söker efter platsannonser är att det är mycket c#.net utvecklare som söks.

Denna frågan bör du ställa till en rekryterar och inte på detta forum OM ditt huvudmål är att få ett jobb.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Housepainter »

Visst är det så att få ett nytt jobb inom det området det långsiktiga målet, men för att komma dit är det många delmål att nå. Som jag har förstått det av både era tankar här och även på andra ställen på nätet så skall jag nog först koncentrera mig på att lära mig programmering, och att språket i sig inte är det viktigaste.

Jag kommer nog fortsätta som jag gör nu och plugga c# på egen hand och traggla det tills jag känner att det är dags för nästa steg.

Tack för all er input i ämnet!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av sodjan »

Jag har aldrig "läst" (d.v.s. typ i skolan eller liknande) programmering eller
något programmeringsspråk. Allt har varit 100% behovsstyrt av vad jobbet krävde.
Vi fick en dator med Fortran och Pascal, då läste man de manualerna. Sedan blev
det stordator, då lärde man sig Cobol och JCL "hands on". Jag har lite vårt att tro
att ett helt arbetsliv är något som man kan planera från start till mål...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av swesysmgr »

Icecap skrev:Mycket beror ju på vilken väg du vill gå.

För att lära sig att programmera skulle jag alla gångar välja C (inte C# skiten) och en ųC att testa på i början.
Pascal går bra också, det skiljer i grunden minimalt mellan C och Pascal.

Det viktigaste är ju att lära sig lösa problemen i något programmeringsspråk istället för att fokusera på språket.
Jag tycker att C# är ett väl genomtänkt språk och utvecklingsmiljön (VS) är den bästa. Vad som är lämpligast beror på vad du vill göra. Det går att skriva Windowsprogram i C via anrop till Win32 API även idag men inlärningströskeln blir 10x högre än med C# eller Java.

Jag tycker det är viktigt att få den som vill lära sig att programmera att komma igång utan för höga trösklar, det leder bara till att alltför många ger upp. Har man väl lärt sig ett eller två programspråk då blir det mycket enklare att lära sig ytterligare 3-4st efter behov.

Sodjan har helt rätt i att det inte går att förutsäga vad man kommer att jobba med om 10 år utan det gäller att inte låsa fast sig ideologiskt och vara beredd att hänga med utvecklingen beroende av vart man hamnar.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Sado »

Som många redan sagt, val av språk är ytterst sekundärt. När jag gick på högskolan körde vi mikrokod, assembler, C++, Java och Lisp, allt beroende på syfte. Sen när jag väl kom ut på arbetsmarknaden var det VB som gällde till 90%.

Efter 15 år tröttnade jag och började jobba som analytiker istället och programmerar numera endast för husbehov. Då låg det närmast till hands att hoppa över till Python och C#, återigen där syftet styr valet av språk. I Python går det faktiskt att smacka ihop ett relativt avancerat analysprogram på en dag med hjälp av öppna programbibliotek. Däremot tycker jag att GUI-design och distribution suger i Python så därför får C# stå för den biten, framförallt om någon annan än jag ska kunna köra programmen.

VB vet jag inte om någon nämnt här i tråden. Det tycker jag är ett utmärkt nybörjarspråk åtminstone om man ska harva i Windows-miljö.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av 4kTRB »

Om du ska börja med högnivåspråk så är objektorienterat nog att föredra.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Nerre »

Frågan är ju mycket vad det är man ska programmera.

C, assembler etc är ju sånt där man skriver program på en låg nivå, man lagrar saker i variabler och manipulerar variabler.

Medans C# är väl mer på en högre nivå, visst lagrar man lite saker i variabler men med objektorientering är det ett helt annat tänk och man använder väl mycket mer "färdiga funktioner" så att säga?

Även om man exkluderar språk så handlar det om programmering på väldigt olika nivåer. Skriver man nåt för en uC utan nån form av GUI eller kommandorad är det ju en helt annan sak än att skriva ett Windows-program eller nåt i java där man har ett GUI och mer triggar på händelser i GUI:t istället för att ha en "process" som snurrar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av adent »

Hej!

Följande frågor kan du ställa dig:

Vill jag programmera i Windows och göra windows-program och/eller webbgrejjer?
Isåfall är C# utmärkt!

Vill jag gå mer mot elektronikhållet, jobba med små kort med microprocessorer?
Isåfall är C och minneshantering bra att lära sig och lite grundläggande elektronik.

MEN. Kör du vidare med C#. Du kommer lära dig grunderna runt while/for/if/... och datahantering.
Vill du sedan gå mot embeddedprogrammering mer (där skriks det efter kunnigt folk nu) så
bör du relativt enkelt kunna lära dig C och dess begränsningar och möjligheter.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av 4kTRB »

JavaScript skulle kunna vara en väg om du vill prova på websidor
fast det är inte helt nybörjarvänligt om du ska ge dig på objektdelen.
Då har du rätt stor nytta av ett objektorienterad grund.
BlueJ för Java är ett bra val enligt mig.

C kan finnas risk att du tröttnar på och då kommer du dessutom att
få börja om lite på nytt om du sedan ger dig på något objektorienterat.
C skulle jag rekommendera efter att du lärt dig objektorienterat.
C är nog det som är mest lämpligt för mikroprocessorer och mikrocontrollers.

Jag har en längre tid funderat på att börja programmera PIC mikrokontrollers
men då först i assembler då jag har för avsikt att inkludera dem i elektronikbyggen
såsom att driva enkla LCD-displayer eller att mäta spänningar med. Sedan vore det
så klart fint att kunna snickra ihop något i C.

Raspberry PI är också intressant som inbyggnadspryl i en elektronikgrunka men då
hoppas jag på att jag kan använda Java.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Icecap »

Nu hänger jag inte med... C är inte objekrorienterat?

Vet du ens vad C är?
Med tanke på at du lever i villfarelsen att C är för hemsidor har du HELT KLART inget koll på den del!
Skriv svar