EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3 code

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3 code

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte om det är av intresse för någon men det var ju en del skrivande om Scratch och att lära ungar programmera för ett tag sedan.

https://opensource.com/article/18/8/edublocks
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Himla smidig installation! Och visst är det viktigt!
curl -sSL get.edublocks.org | bash
Men sedan när jag kör från Menyn och programmering får jag error
Formatfel på körbar fil!
Kanske man måste köra detta direkt i raspberry!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3

Inlägg av lillahuset »

Ingen aning. Jag bara tänkte att någon kanske var intresserad.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3

Inlägg av peolah »

Edublocks finns som standard i Noobs för Raspberry Pi Zero. Jag köpte 2 sådana mest för att se om man kunde använda dess till något.
Det gick inte.. Jag köpte Zero med Wifi. Fick igång allt - webbläsarna tog väl så där 1 minut att rendera en "enkel" hemsida - typ google.com..

Naturligtvis är vanliga Raspberry mycket snabbare och bätte, men det som irriterade *mig* var att det fanns utvecklingsverktyg även för att göra spel med EduBlocks. Jag har försökt få mina söner bort från Spelträsket och till programmering, men inte en chans att jag skulle rekommendera EduBlocks som en start.

Hellre Visual Studio eller CodeBlocks eller Eclipse som alla är enkla att lära sig programmera med Visual C++/C#/Visual Basic eller Java med massa bra guider på Youtube. Att använda EduBlocks eller spela tetris är för mig ungefär samma sak..

Men det är min bedömning.. pease ! :)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3

Inlägg av Nerre »

Spel är program, du kan inte ha möjlighet att skriva program utan att ha möjlighet att skriva spel.

Att skriva egna spel är väl också det enklaste sättet att motivera ungar att programmera? Det är rätt begränsat annars vad man kan skriva för olika program.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: EduBlocks brings a Scratch-like GUI to writing Python 3

Inlägg av maDa »

peolah skrev:Edublocks finns som standard i Noobs för Raspberry Pi Zero. Jag köpte 2 sådana mest för att se om man kunde använda dess till något.
Det gick inte.. Jag köpte Zero med Wifi. Fick igång allt - webbläsarna tog väl så där 1 minut att rendera en "enkel" hemsida - typ google.com..
Tja, det finns ingen större anledning att plåga sig att sitta och utveckla på en trött RaspberryPi. Bättre att göra det på en rejäl dator.
Skriv svar