Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av MicaelKarlsson »

Hej på Er!

Önskar lite tips på hur man anpassar en webbsida till mobiltelefon eller länkar till sådan information. Helst handgriplig information och inte vilken strategi man skall använda. Det vet jag redan. Jag vill kunna läsa informationen, inget mer och ingen annan skall läsa den då det är min privata bokdatabas det gäller. :)

Tanken är att anpassa i första hand några sidor som visar information från en MySQL-databas med hjälp av PHP i dagsläget, men detta blir så gott som omöjligt att läsa på en smarttelefon, i alla fall med min syn.

Så vad skall man tänka på och vad bör man använda sig av för lösningar?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av Kulla »

Enklast är om du bara kör bootstrap, du inkluderar deras eller egen css och js fil och sen ändrar lite html taggar att de matchar html5 och responsive layout.

Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för svaret Kulla!

Men skulle du vilja vara snäll och översätta till "Svenska" så att en total nybörjare i ämnet begriper.
Det enda jag förstod (tror jag) är responsive layout som vad jag förstår handlar om att anpassa sidan till skärmens storlek.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av Hobbyisten »

css = cascade styling sheet
js = javascript
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av johano »

Ja bootstrap är kanon!
Men, det finns inga genvägar för nybörjare, det är bara att kavla upp ärmarna och börja jobba :wink:

/j
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av Kulla »

Här är "enkelt" tutorial, https://www.tutorialrepublic.com/twitte ... -tutorial/

Börja där och skriv här när du fastnar :)

För exempel, du har här på 2.1 html sida utan bootstrap och sen 2.2 med den, https://www.tutorialrepublic.com/twitte ... tarted.php

Man behöver lägga till <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/bootstrap.min.css"> i <head> tag och sen på slutet av sidan inkludera jQuery och bootstrap filer med följande

<script src="js/jquery-1.11.3.min.js"></script>
<script src="js/bootstrap.min.js"></script>

Det är vad det krävs att du får tillgång till allt som bootstrap erbjuder, sen är det att ändra kod att det bli vad du vill att den ska bli, responsive, osv.

Men gå genom det här tutorial, den är rätt enkelt och borde hjälpa dig att få vad du vill.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Mobilanpassa delar av/hela min hemsida

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack skall ni ha!
Blir en del pluggande ser jag. :D
Skriv svar