Projekt kompis/ar?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Projekt kompis/ar?

Inlägg av sm7tix »

Jag Stefan 50 år har under några år ett fritidsprojekt som jag knåpar på och nu skulle vilja ha med någon att diskutera och utveckla ihop med.
I stort handlar det om informationsinsamlande från bland annat pocsag, rss och twitter. Jag använder inte information til något utan det är mer som att lösa korsord och hålla min hjärna igång då jag har gått arbetslös rätt länge.

Setup och beskrivning
Idag är stommen fyra stycken pocsag mottagare, två är Icom pcr-1000 och två är Raspberry Pi med rtlsdr.Icom mottagarna drivs tyvärr med Windows (är själv Linux freak ) men det har bara blivet så. På hallonpajerna kör jag Boswatch, ett python paket som är gjort för ändamålet och som jag kodat om lite.
Sen bevakar jag en del twitterkonto och rss flöde som jag samlar in intressant information från. Allt sparas ner i databaser och sorteras och det jag vill ha skickas via Pushover eller Telegram till mig och det finns även en hemsida som har infon.
Det som används är:
Linux, Python 2.7, html5, css, bash, php, javascript, MySQL, Python Flask, Google Maps, PDW och säkert något mer jag inte kommer på nu.
Tankar som snurrar nu och skulle vara kul att projektarbeta om är:

Att flytta till Python 3 på ny server och samtidigt försöka få in config filer i stället för att hårdkoda i scripten och på sikt förenkla administrationen och göra det mer dynamiskt.

Att göra en server-client lösning där jag kan sätta upp remote hallonpajer som som kopplar upp sig automagiskt och lämnar info till servern och möjliggör remote config och övervakning.

Göra en dynamisk hemsida där jag kan välja vilken info som ska visas i "dashboard".

Dashboard för storbild.

Göra en mobilapp. Kan bli hur stort som helst. Tex skulle den kunna välja info efter min position osv.

Skapa någon form av AI som hittar adresser i textinformation.

Det finns säkert mer men jag vill inte trötta ut er läsare :D

Kravet för projektet är nog att vi först träffas IRL i Kristianstad eller annan plats. Mycket av koden innehåller nycklar och annan information och projektet kräver ju att jag lägger upp er som användare i min server. Informationen som kommer tex från pocsag får inte heller spridas till tredje part om jag förstår reglerna rätt.

Någon som känner sig sugen efter denna förvirrade beskrivning? :D

73 de SM7TIX / Stefan
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt kompis/ar?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En riktigt bra beskrivning, det borde finnas medlemmar här som kan nappa på samarbetsidéen.
Det är mycket viktigt att ha bollplank och kunna träffas i verkliga livet!
Det finns säkert någon engelsk abbrivation för detta, men itakt med att åren går och resor och språk inte är lika frekvent så försvinner det.
Därför är dessa fysiska träffar riktigt viktiga. Jag har träffat ett antal av de kufiska Sef medlemarna och jag kan säga att de alla har något intresssant att bidra med.
Så jag hoppas att ditt rop inte bara blir ett tomt eko. Lycka till.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Projekt kompis/ar?

Inlägg av sm7tix »

Inga som nappat. Kör vidare solo som vanligt.

.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Projekt kompis/ar?

Inlägg av psynoise »

En idé kan vara att vigda vyerna utanför Kristianstad. Man hinner köra över halva Skåne snabbare än att ta sig igenom Göteborg :).

Kvällskurser brukar även vara en bra mötesplats för likasinnade. Ännu bättre är föreningar men vad som finns i Kristianstad har jag ingen koll på. Men tidigt 2000-tal fanns det i alla fall en Linuxförening i Östra Göinge där några gymnasieklasskamrater var med.

EDIT:

C4LUG (Christianstad LUG) verkar också ha funnits men det är nog inte samma som jag minns.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Projekt kompis/ar?

Inlägg av sm7tix »

Tack för förslagen. Jag har inget körkort pga dålig sy. Det var därför jag valde att vara väldigt lokal.
Nu har jag försökt här och får lyfta blicken och se mig om.

.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Projekt kompis/ar?

Inlägg av sm7tix »

Projektet är nu uppgraderat till Boswatch 3 som bygger på en server klient lösning.
Två servrar uppe och nio klienter. Allt på Raspberry Pi med raspbian minimal installation.
Finns det någon som är sugen så skriv gärna. Jag behöver ha någon att bolla förslag och python kod med.
https://github.com/BOSWatch/BW3-Core
73 de SM7TIX / Stefan
Skriv svar