Python på RaspberryPi?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Python på RaspberryPi?

Inlägg av H.O »

Hjälp en total Raspberry/Linux-nybörjare om ni kan!

Jag har en RaspberryPi 3 och ett SD-kort på vilket jag laddat Raspbian Stretch with Desktop i syfte att köra lite Python-kod. För detta behöver jag paketet minimalmodbus så jag öppnar LXTerminal och kör

Kod: Markera allt

pip install minimalmodbus
varpå den säger

Kod: Markera allt

Successfully installed minmalmodbus-0.7 pyserial-3.4
vilket jag tolkar som en framgång.

Men när jag försöker köra koden som använder minimalmodbus får jag felmeddelandet: ImportError: No module named 'minimalmodbus'

Om jag, från LXTerminal, startar Python så är det version 2.7.13 som startar och om jag där kör

Kod: Markera allt

help('modules')
så finns minimalmodbus med i listan. Men när jag startar Thonny eller IDLE så verkar de använda Python 3.5.3 så jag antar att jag från början tryckte in minimalmodbus i Python 2.7 installationen...?

Så, i syfte att försöka trycka in minimalmodbus i Python3.5-installationen kör jag (i LXTerminal:

Kod: Markera allt

cd etc/python3.5
pip install minimalmodus
Vilket på nytt returnerar att paketet installerats men jag får fortfarande samma felmeddelande när jag försöker köra koden i IDLE eller Thonny och jag ser nu att etc/Python3.5 inte verkar vara var Python3.5 faktiskt är installerat.

Hjälp mig snälla!
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Python på RaspberryPi?

Inlägg av Gorgus »

Prova att köra pip3 istället, alltså:

Kod: Markera allt

pip3 install minimalmodbus
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Python på RaspberryPi?

Inlägg av H.O »

Så enkelt var det, många tack!
Skriv svar