Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av abcabc »

Rent principiellt, linux och bsd är så fantastiskt stora kodvolymer så de är omöjligt att överblicka och säkerställa.

Modulen som hanterar tid (känd för att vara bloated) i linux är idag större än hela unix version 7 som var en komplett unix i mitten av 80-talet.

Min övertygelse, för att ha bra säkerhet måste du ha ett litet, väl kontrollerat system, egen kontroll, ej windows, macos, linux eller bsd, åtminstone som en brandvägg.

Jag skulle nog inte lita på netbsd (som anses säkrast) som brandvägg om jag vore militär.

Om man har lite högre säkerhetskrav så kan man självklart inte vara uppkoppla på internet överhuvudtaget, och så är det ofta militärt, men något som är viktigt är ju att protokollen för ip inte ens skall finnas på enheten.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av abcabc »

Men hur bra än du skyddar dig så..., Stuxnet, det är som ett konstverk, fantastiskt!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stuxnet
Man inser då att man aldrig kan vara helt säker. Det är nog osannolikt att det inte är NSA som producerat detta odjur.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

He he, att modulen som hanterar tid är bloated är inte så konstigt med tanke på allt pellejönsande med tidszoner och sommar/vintertid. Som dessutom styrs av politiska beslut.
Vi hade bara UTC +/-n i ett minimalt linuxsystem (med nästan ingen kod för tid) och fick kravet att implementera tidszoner med namn och sommar/vintertid. Visst sa vi och läste på. Sedan sa vi "glöm det, det blir inget" och argumenterade för att det skulle bli förvirrande med växlingen mellan sommar- och vintertid när man studerade loggarna. Det köptes av "beställaren". :D

Självklart är alla system sårbara om de ansluts till nätet. Det finns ju massor av exempel där infrastruktur nödvändig för samhället har anslutits till Internet och hackats.
Jag vet inte om det är sant men en person jag känner väl, med inblick i svensk kärnkraftsindustri påstod, med entusiasm, att folket som servade Oskarshamn hade appar i sina mobiler så de kunde läsa av vitala data och även göra inställningar i kraftverket från sina hotellrum. Man får hoppas att det inte stämmer men med tanke på vad våra kusiners kusiner har ställt till med är det inte osannolikt.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av abcabc »

Det verkar finnas en del aktivitet nu för att skydda kraftnät (det jag hör mest om), telenät (har alltid varit fokus på), andra infrastruktursaker som övervakning väg och räls.
Senast redigerad av abcabc 14 juli 2018, 09:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av abcabc »

Ett bra tanke-experiment är att internet skulle sluta existera i säg två månader plötsligt, hur skulle vi klara det?

Vissa saker och rutiner kan skapas då, men det gäller att vi inte helt låst fast oss i digitala rutiner.

En typisk sak i sjukvården är att leverera provsvar, det måste fungera utan datasystem.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Två månader? Två dagar och det skulle vara kaos.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av abcabc »

Jag tror att det är en bra sak att förbereda på oss lite för ett samhälle utan fungerande datorer, i vilket fall så att de inte snabbt resulterar i massdöd.
Senast redigerad av abcabc 14 juli 2018, 09:11:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev: TomasL: Och linuxvarianten levereras från Redmond WA. Ungefär.
Nja, om Ubundu/Debian mfl kommer därifrån så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av TomasL »

Beträffande språk, så är det naturligtvis rätt ointressant, mer intressant är ju utvecklingsmiljöerna, många stora aktörer använder Matlab som utvecklingsmiljö.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är inte det svåra, precis som med C, att man kan göra för mycket?
En bra utvecklingsmiljö, där man bara tar med det som skall köras i IoT enheten. Allt annat skalas bort.
Ett Mini Os, och en applikation som är överblickbar, kompileras och förs över för körning!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av AndLi »

lillahuset skrev:Två månader? Två dagar och det skulle vara kaos.
Det var väl något öststatsland häromdagen som stängde ner hela sitt internet för att minska fusket på något skolprov...

Iof sannolikt bara några timmar, men ändå...

edit: Var vist Algeriet....

https://www.theguardian.com/world/2018/ ... hool-exams
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av Mr Andersson »

lillahuset skrev:Självklart är alla system sårbara om de ansluts till nätet. Det finns ju massor av exempel där infrastruktur nödvändig för samhället har anslutits till Internet och hackats.
Jag vet inte om det är sant men en person jag känner väl, med inblick i svensk kärnkraftsindustri påstod, med entusiasm, att folket som servade Oskarshamn hade appar i sina mobiler så de kunde läsa av vitala data och även göra inställningar i kraftverket från sina hotellrum. Man får hoppas att det inte stämmer men med tanke på vad våra kusiners kusiner har ställt till med är det inte osannolikt.
Jag har ingen erfarenhet av just kärnkraft, men efter att personligen ha sett hur det fungerar med styrning av vattenkraft och stamnätet så skulle jag inte bli förvånad om det är sant.
Konsulter som upptäcker att det är jobbigt att resa till kraftverket så de sätter upp någon form av fjärranslutning. Kanske någon annan funderar om det verkligen ska vara så, men oftast inte.

"Är det verkligen säkert det här?"
"Jo det är lugnt, jag har ju lösenord."
"Jaha okej, ja men då är det ju bra."
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av sodjan »

> Är inte det svåra, [...], att man kan göra för mycket?

En typisk inbyggd miljö är ju en vanlig PLC. Den gör exakt det
som den behöver göra, och utvecklingsmiljön har det som behövs
för utveckling till dessa, inte mer. Ett vanligt problem är att ibland
vill man använda än mer komplex utrustning där en PLC vore nog.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Är språket Rust framtiden för inbyggda system?

Inlägg av maDa »

Rust kan absolut bli något för embedded i framtiden, om det bara finns en kompilator för det. Just nu är väll alla "barebone" under Tier 3.
https://forge.rust-lang.org/platform-support.html
Skriv svar