ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Tjenare!
Jag var nyss inne och hattade och tänkte sätta mig in i AVR programmering.
Pratade med programmeraren på jobbet som sa att det var bättre att jag lade krut på sådant som används på jobbet redan från början.
Han gav mig ett nrf52 kort och sa: är det något du behöver så är det bara att du tar här från jobbet.

Nu jävlar tänkte jag!
Nu ska det pluggas och kluras!
Tokmotiverad gick jag ner till datorn i källaren och googlade och youtubade.

Jag får inte något sammanhang i det alls!! :(
Med AVR är det så enkelt att bara starta upp ett simpelt projekt och få lite dioder att blinka.
youtubar jag arm (keil) projekt så klickas det och laddas bara färdiga filer hej vilt.

Har någon något tips hur jag lättast kommer igång?
Någon bok, sida eller vad som helst.

Eller är att gå från AVR till ARM som att byta från korpfotboll till champions league på en dag?
Ska jag ge upp direkt?
(är så gott som total nybörjare. kan lite loopar, for satser osv från en C programmeringskurs för 7 år sedan)
Frank
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 november 2010, 00:25:41

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Frank »

Beroende på vad det är för kort du har så finns annars detta:
https://os.mbed.com/platforms/Nordic-nRF52-DK/
jag har inte testat mbed med just nrf52 men det är rätt smidigt till stm32:er som jag har testat.
Det är lite som arduino för ARM, de har en online editor som man kan använda och får då en bin-fil som man slänger över till utvecklingskortet.
Går även att exportera till offline-verktyg ifall man vill köra det istället.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Icecap »

Självklart är det skillnad! Men om den är så drastisk är ju frågan.

Visst, det finns (sannolikt) fler register att ställa in, fler UART, fler timers osv. men det har i grunden bara betydelse om man använder dessa.

Och det kommer man jo att göra - med tiden.

I mitt tycke är youtube ett av de sämsta ställen att leta information, det viktigaste är databladet! Det tankar man hem och sedan tar man en sak i sände.

Om vi utgår ifrån att blinka lED startar man med att ställa rätt port i rätt läge och sedan flippa en bit för att blinka.

Steg för steg bygger man ut, använder timers, UART och vad som annars finns och till slut "kan" man kretsen. Det är ju det samma man gör med AVR - förutom att det finns så lite att lära sig.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

I avr startar man ju bara ett nytt projekt och kodar.
Här verkar det ju som man ska installera paket hit och dit innan man kommer igång.

Men databladet är ju faktiskt ett bra tips.
Har inte ens kollat det än.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Andax »

SEGGER Embedded Studio är gratis för Nordics nRF5 prylar.
Sedan är det ju bra med nRF52 DK så får du ju j-link debuggern på köpet.
Nordic har lite youtube filmer också som förklarar bra hur deras softdevices funkar...
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Det är ju dk jag har. Gött!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av sodjan »

Häller helt med Icecap, det där om "googlade och youtubade" låter märkligt.

Jag utgår från att du fört och främst har varit här:
http://infocenter.nordicsemi.com/index. ... eries.html

Sen får du kolla om det är nRF52810, nRF52832 eller nRF52840 det gäller. Om vi antar -10 så hamnar man här:
http://infocenter.nordicsemi.com/index. ... 52810.html

Där länkas till diverse dokument och ett utvecklingsverktyg som finns här:
http://infocenter.nordicsemi.com/index. ... v_kit.html
http://infocenter.nordicsemi.com/index. ... v_kit.html

Har du ens varit i närheten av dessa sidor?

Sen så vet jag ingenting om den aktuella processorn. Det verkar vara en specialvariant av ARM
med inbyggda trådlösa nätverk, vilket ju gör varken processorn eller dokumentationen mindre komplex.

Sidorna med dev.kit verkar vara för ett speciellt kort, har ingen aning om ifall det är det som du har.
Men, du verkar ju ha bra "support" från jobbet där du fick låna prylarna, kanske börja där?
Om du vill ha mer hjälp här, så får du nog vara betydligt mer tydlig om vad det är för
prylar som du faktiskt har. Är det kanske just det korter som är på webb sidan ovan?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Jag läste runt där.
Måste erkänna att jag har för dålig koll på hela området. Det är därför jag har svårt att ställa specificerade frågor.

Hittade massa klipp på Youtube med denna man:



Det gjorde allt lättare för mig att greppa.
Han refererar också till databladet så man fattar mer hur det hänger ihop.

Förstår att det kanske är svårt för er att fatta att jag har så svårt att precisera mig när allt är så solklart för er.

Se det som att ni ska börja spela gitarr och ni läser i en manual att det är bäst att spela a-mixolydisk skala när kommande Ackord är ett d-maj ;)
Då är det lättare att hitta en nybörjarbok eller kolla på Johnny som lär ut hur man spelar sweet home alabama på Youtube för att känna att man har kommit igång i alla fall.
Tjoflöjt!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av sodjan »

OK, va bra... Vi är väl några här som är lite gammaldags... :-)
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av tokfan »

Ni gör ju rätt.
Jag har så dålig koll att jag inte förstår ett datablad på egen hand. Planen är väl att ta det lite från båda håll.
Fusklära mig lite den enkla vägen via Youtube för att känna att jag kan få en led att blinka samtidigt som jag borde läsa på parallellt från grunden hur processorer är uppbyggda och fungerar.
Utan det kommer jag inte komma långt tror jag.
Det är ju bara det där med att få tid över till allt.
Jag är ju så/för otålig ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är det ju så att det att programmera tar en sjukt massa tid - oavsett om det är Arduino eller "riktiga" µC.

Inte för att man inte "kan" (när man väl har fått lite choklad på skjortan) men för att en lyckad version i hemmamiljö gärna leder till att man lägger till en sak "för att det går" - och så kan det gå i lååååång tid...

Men ja, Det kan kräva lite mer att programmera "riktigt", i form av att miljön ska sättas upp osv. Själv har jag en 11 sidars PDF jag skapade då jag började med e²studio (Renesas' Eclipse miljö) för att säkerställa att allt blir rätt. Vilka parameter som ska ställas (välja språkversion [C11], rätt värde på stackarna, inkludera de rätta bibliotek i sökvägar, inkludera de rätta hjälpfiler i projektet osv.) och lite tips och trix. En mycket kortfattat beskrivning av de olika hjälpfiler ingår, bara för att jag kan komma ihåg.

Men väl där kan jag sparka igång ett projekt på ung. 3 minuter och då har jag alla rutiner för hårdvara klar (5 st UART med interrupt och buffring, timers, 8 st Capture, 1-Wire® med allt, displayrutiner och hej-kom-o-hjälp-mig). Så efter de 3 minuter kan jag börja programmera skarpt.

Men vägen dit har varit lång, jag har INTE använd någonting annat än databladet så det har varit otroligt mycket trial-and-error.
Men i motsats till MÅNGA användare av Arduino har jag full kontroll över all hårdvara och alla funktioner som finns och har ingen klagomål på funktioner jag har laddad ner.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad du TS behöver, det kanske är ett levande bollplank! Jag är säker på att om du sätter ut din geografiska hemvist så kan du få mer hjälp på nära håll.
Tänk att ta med sig en portabel, utvecklingskort och lite tankar om vad man vill skall hända.
Då kan mycket hända. Börja där.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av lillahuset »

nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av nifelheim »

tokfan skrev:

(är så gott som total nybörjare. kan lite loopar, for satser osv från en C programmeringskurs för 7 år sedan)
Känns som om många svar är på helt annan nivå än vad frågan är ställd på. :)

Till TS, om du "skummar igenom" den här sidan :
https://www3.ntu.edu.sg/home/ehchua/pro ... _make.html
Hänger du med på vad som görs?
Om du inte har lite koll så kan det bli det svårt att få ihop "arbetsmiljön", din IDE, oavsett vilken du väljer.

( den sidan var bara första google träff och inte tänkt som någon särskilt bra sida)

edit: här är kanske lite bättre, kolla inte så noga på detaljerna utan mera "helheten" slide nr 12 , principen är ungefär den samma :)
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: ARM nrf52 total nybörjare. Var börja? Hur lär jag mig?

Inlägg av Pajn »

En total nybörjare rekommenderar jag att strunta i det som som sägs här, hur välmenande och kloka de än är.
Det är inget kul att sitta fast, inte förstå något och som hjälp bara ha ett supertekniskt datablad som du knappt förstår.

Köp en Arduino, följ nybörjarguider och lär dig programmering. Då kommer du igång och kommer ha materiel du förstår
vilket drastiskt minskar risken att du tröttnar. Sen ska du inte stanna där för förståelsen du får när du kan läsa databladet
till en krets och börja använda den är en helt annan grej än att bara göra vad andra har gjort innan. Men ta det i lagom bitar,
när du känner att du har lite grepp på Arduinomiljön så börja kolla i databladet för AVRen och lär dig använda den "rent",
utan Arduinomiljön. Efter det bör du ha alla grundkunskaper du behöver för att kunna studera databladet till ARM-kretsen
och faktiskt kunna få ut något vettigt av den tiden du lägger ner.

Att gå direkt på det största målet är inte den snabbast vägen till det om du inte kan ta dig framåt.
Skriv svar