Tool-suite för linux

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Har börjat kika på Mono faktiskt.
Jo Windows IoT snurrar på en paj, men den stöder som sagt enbart .Net Core, och de grejjor jag vill göra behöver .Net Framework, typ.

I VS kan man bygga och remote-debugga utan problem, men bara konsollapplikationer..
Så vad jag vill ha, tror jag är typ VisualC++ med Linux-libbar.

Dock skall kika på vad Mono klarar av.

Vet inte om jag fattat det hela rätt, men om man kan installera GTK i VS, så kan man använda det för att skapa kompletta applikationer, gissar dock att det måste finnas någon GTK-runtim installerad på Linux-systemet.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av superx »

Kan du säga något mer om vad programmet ska göra? I vissa fall har jag tyckt det är enklare att välja något ramverk som är väldigt plattformsoberoende och sedan utveckla allt och debugga på sin favoritplattform för att sedan bara bygga om för målplattformen på slutet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Iom att MONO funkar så bra i ARM-Linux, så blir det .Net, C# och Visual Studio.

Programmet i fråga skall prata med en bunt Modbusapparater, via en USB-RS485 adapter.
Det skall visa data på skärm och vid behov skicka data till apparaterna.
hh
Inlägg: 322
Blev medlem: 9 maj 2006, 12:37:32
Ort: Karis, Finland

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av hh »

Mono har fungerat bra för mig på RPi, men jag hade en del problem att få igång serieportskommunikationen. Jag kommer inte ihåg exakt vad och vet inte heller om det har blivit fixat, men det var något bibliotek som hade en massa oimplementerade metoder som kastade exceptions. Hur som helst så gick det att ta sig förbi det, men det kan i alla fall vara värt att kolla att den biten fungerar som du har tänkt (om omvandlaren fungerar som en serieport).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Det är en vanlig FDTI nånting.
Skriv svar