Linuxnybörjare

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
UbbeF
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2017, 12:27:26

Linuxnybörjare

Inlägg av UbbeF »

Jag har just installerat Linux (Debian 9) på skoj. Det verkar fungera OK.

Nu är jag total nybörjare på Linux och vet inte hur man installerar ett program. Jag har laddat ner (och "extraherat") Linux-versionen av Arduino-programmet (version 1.8.4).
Där finns en fil som heter istall.sh. Om man startar den med "Aktivitetshanteraren " verkar det en stund vara något som pågår. Något installerat Arduino-program har jag emellertid inte hittat.

Var skulle det i så fall hamna ?

Någon som kan ge mig lite hjälp på traven ?

Tackar på förhand !
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gratulerar till ditt val.
Har du en menypunkt som heter Programhanteraren brukar Arduino finnas där. Själv kör jag Linux Mint, men kan kolla lite mer i morgon om det räcker.
Jag har ändå några diskar jag vill testa. Tyvärr är det inte så mycken aktivitet på www.LinuxPortalen.se. Men kanske finner du en hint där.
Jag återkommer i morgon.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Nerre »

Om du ska installera saker på annat sätt än med Debians egen pakethanterare så vågar jag påstå att du måste våga använda kommandoraden.

Det där install.sh är ett shellscript, d.v.s. motsvarar DOS/Windows BAT-filer.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av arvidb »

Som Nerre är inne på så brukar man vanligen installera program genom distributionens pakethanterare. (Jag vågar påstå att detta är en av de större skillnaderna jämfört mot Windowsmiljön där man först laddar ner ett program och sedan installerar det - i alla Desktopmiljöer på Linux så kan man, förutom i sällsyta fall, installera det man behöver genom pakethanteraren, vilket dels är smidigare och dels gör att man kan vara ganska säker på att programmet inte innehåller malware m.m.)

Nu vet jag inte exakt vilket program du menar med "Arduinoprogrammet", men det finns tydligen en Arduino-IDE i Debians repository. Öppna en terminal och skriv

Kod: Markera allt

sudo apt install arduino
så borde det installeras. Eller använd det grafiska verktyget som borde gå att hitta i någon meny. (Jag kör inte Debian själv så kan tyvärr inte ge tydligare instruktioner.)

* Kommandot ovan fungerar nog bara om du lämnade root-lösenordet blankt vid installation. Annars får du köra 'su' (och skriva in rootlösenordet) och sedan köra kommandot ovan fast utan 'sudo'.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Jugge »

Tutorial
Länk till sida som förklarar installation av program.
UbbeF
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2017, 12:27:26

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av UbbeF »

Tackar alla för visat intresse.

Ursäkta, men det var Arduino IDE jag menade.

Lite "forskning" har jag nu gjort. Synaptic pakethanterare som finns i Debian verkar alldeles väldigt obegriplig.

sudo apt install arduino funkar ej. Det kommer upp en totalt obegriplig kommentar.

Loggade då in som su. (Jag har knappat in ett lösenord). Den frågar då efter lösenord. Det kommer då opp en grön liten vertikalt stående rektangel och det går inte att knappa in lösenordet. Det kommer inga tecken på skärmen hur jag än knappar.
Tangentbordet förefaller vara bortkopplat....... Jag har provat detta några gånger med samma resultat. Inga förklaringar kommer, inget.......
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det hör till Linuxvärlden att man inte promptar Lösenordsinskrivning. Skriv och tryck Enter ;-)
Slant på tangentbordet , förlåt!
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av JanErik »

Arduino behöver man inte installera, bara packa up in hemkatalogen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Synaptic är väldigt lättanvänt om man inte har ställt till det ordentligt i Debian 9. Jag ska testa att logga in på en burk med Debian 7 via ssh så får vi se.

1. Logga in som vanlig användare.

2. Leta reda på synaptic. Jag har inte kört Debian med grafiskt gränssnitt på länge så jag vet inte var den finns. Hittar du den inte öppnar du en terminal och i den skriver du synaptic <TAB><RET> så får du en uppmaning att skriva in lösenord.

Kod: Markera allt

jan@sloth:~$ synaptic-pkexec 
==== AUTHENTICATING FOR com.ubuntu.pkexec.synaptic ===
Authentication is required to run the Synaptic Package Manager
Authenticating as: ,,, (jan)
Password: 
==== AUTHENTICATION COMPLETE ===
3. Klicka Reload och vänta tills det är klar.

4. Sök efter Arduino med sökfunktionen.

5. Klicka i rutan och välj "Mark for Installation". Klicka Mark i rutan som poppar upp.

6. Klicka på Apply. Klicka Apply i rutan som poppar upp. Vänta tills det är klart. Klicka Close i rutan som poppar upp.


I konsolen är det inte heller svårt. Problemet är att man som root kan ställa till spännande saker.

jan@sloth:~$ su
Password:
root@sloth:/home/jan# apt-get update

Massor av pladder.

root@sloth:/home/jan# apt-get install arduino
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following packages were automatically installed and are no longer required:
libclamav6 libwireshark2 libwiretap2 libwsutil2
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
The following extra packages will be installed:
arduino-core
Suggested packages:
arduino-mk
The following NEW packages will be installed:
arduino arduino-core
0 upgraded, 2 newly installed, 0 to remove and 39 not upgraded.
Need to get 0 B/1841 kB of archives.
After this operation, 5852 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?

Mer pladder.

root@sloth:/home/jan#

Färdigt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Även om det är mycken information som rinner förbi dina ögon!
Så är det bättre än att det körs i både öron och ögon hos MS!
Så ta din tid och bli kompis med Debian, saligt vare hans minne!
Har ladat hem Debian 9 med mate och cinnamon. Vad har du själv valt?
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sm7tix »

sudo funkar inte direkt i Debian 9. Jag körde su - och så root lösen som valdes i installationen.

.
UbbeF
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 juni 2017, 12:27:26

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av UbbeF »

Som JanErik skrev så trodde jag att Arduino skulle gå att starta direkt utan installation då det finns en fil (arduino-builder) som enligt texten efter filnamnet ska vara körbar men inte är det, jo den tyx starta men inget händer.
Detta är ju synnerligen inkonsekvent då det finns både en install.sh fil och en uninstall.sh fil !!!!

Provade att logga in med su som fungerade, men "apt install arduino" resulterar i att den säger att arduino inte finns, vilket den ju gör.

Detta är alldeles för krångligt och användarovänligt för oss vanliga dödliga.
Dessutom, när jag nyss startade Linux så accepterade den inte lösenordet (vilket den gjorde igår), strax därpå svartnade skärmen och den magnifika texten "XZ-compressed data is corrupted, system halted " uppenbarade sig på skärmen.
Lysande !

Jag är inte det minsta imponerad. Det kan inte vara meningen att det ska vara så krångligt att få ett inladdat program att fungera. Nu får det vara nog med Linux.

Ett stort tack till alla er som skrivit och en trevlig helg på er !
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Jan Almqvist »

Du ger upp för lätt, en viss tröskel är det ju i början. Efter att ha använt DOS och Windows i 30+ år började jag använda Linux på allvar för ett halvår sedan. Idag gör jag nästan allt arbete på en äldre burk med Linux Mint 18.1 "Serena" Xfce. Tidigare kördes Windows 10 på denna dator, att byta till Linux var verkligen ett lyft. Allting bara fungerar, inga krascher, inga boot-loopar, inga blåskärmar och inga oönskade omstarter!!
Senast redigerad av Jan Almqvist 7 oktober 2017, 09:58:40, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av SeniorLemuren »

Skönt att höra att fler har problem med Linux. En "viss" tröskel joråsåatt :shock: När jag testade för något år sedan så insåg jag att detta är till för fantaster. Det var den värsta huvudvärk jag upplevt och ändå så var jag en gång i tiden i 6 år dataansvarig och utbildad för att kunna hantera HP:s HP3000 datorers eget operativsystem MPE som till stora delar var minst lika krångligt som Unix. Nej jag fick aldrig igång min desktop med Linux trots ett gediget arbete med google och tester av en massa olika paket. :D
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av JanErik »

Det ska nog finnas en arduino-binär när du packat upp tar.gz-filen.
Skriv svar