Shipping buggy code: The most critical skill for a programme

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Shipping buggy code: The most critical skill for a progr

Inlägg av bearing »

Kan helt klart tänka mig att det finns andra lösningar. Tror att jag skrev att det var det "normala" i det första meddelandet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Shipping buggy code: The most critical skill for a progr

Inlägg av TomasL »

bearing skrev:Angående UART kan man använda en processor med dubbla UART, och läsa det man just skickat med UART2, för att dubbelkolla att det blev rätt. Så även detta kan lösas!
Om man använder ett säkert protokoll kommer detta att upptäckas.
Samt det enkla faktum att man får en massa felflaggor, eftersom start/stopp/paritetsbitar inte stämmer
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Shipping buggy code: The most critical skill for a progr

Inlägg av lillahuset »

Är det inte jävligt ointressant att diskutera trasig hårdvara?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Shipping buggy code: The most critical skill for a progr

Inlägg av Micke_s »

Att duplicera hårdvara är inte alltid lösningen heller, speciellt inte i low power sammanhang eller där elektroniken ska vara liten.
bitar kan också flippas av kosmisk strålning..

T.ex. jäkligt svårt att detektera att program counter hoppar slumpartat 1-n steg 1 gång under livslängden.

Att ha bra tester där hårdvara är inblandad är väldigt svårt. Så fort du gör något mer i cpu:n så ändras timingen. Anslut jtag och du kör under andra förutsättningar..

Stm32f1 är t.ex rolig. Kan slumpartat tappa i2c interrupt flaggor...

Sedan har man kunden som inte kommer vara kund om det blir för dyrt eller ta för lång tid..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Shipping buggy code: The most critical skill for a progr

Inlägg av lillahuset »

I2C på STM32F103 fick jag aldrig att fungera riktigt i ett projekt för ~10 år sedan (tror jag det var). Erratan var full med I2C-relaterade buggar och work around var rena skämtet.
Det blev bitbangad I2C eftersom det vi läste av inte var minsta tidskritiskt och bara gjordes någon gång per sekund. Sedan dess har jag varit misstänksam mot I2C i STM32.
Skriv svar