Worst case-analys med datoralgebrasystem

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Worst case-analys med datoralgebrasystem

Inlägg av psynoise »

Söker ett fritt verktyg för att kunna göra worst case-beräkningar. Det ska gå att definiera toleranser eller interval, definiera matematiska uttryck med de vanligaste funktionerna samt beräkna maximum och minimum. En önskan är hantering och beräkning av sannolikhetsfördelningar men inget hårt krav för tillfället.

En tanke jag har är att det kanske går att använda datoralgebraprogrammet Maxima. Där finns alla de matematiska funktioner jag önskar. Ett stort plus är att jag kan lösa kretsekvationer direkt i samma program och även göra viss dokumentation. Dock finns inget stöd för interval vad jag känner till. För maximum och minimum finns lite olika funktioner och inte minst går det enkelt att ta fram kritiska punkter enligt skolboksexempel.

Men som sagt, toleranser eller intervall vet jag inte hur jag ska hantera i Maxima. I numeriska beräkningsverktyg (Scilab, Octave) blir detta säkert enklare men då tappar jag ekvationslösning och det praktiska gränssnitt som WxMaxima ger.

Därav undrar jag om ni andra känner till något lämpligt sätt att göra worst case-beräkningar i ett datoralgebrasystem?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Worst case-analys med datoralgebrasystem

Inlägg av swesysmgr »

Är det MTBF du vill beräkna eller vad? Monte-Carlo funktionerna i LTSpice duger inte?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Worst case-analys med datoralgebrasystem

Inlägg av psynoise »

Ingen MTBF och Monte-Carlo klarar jag mig utan, Extreme Value Analysis räcker gott till att börja med. Ltspice kan vara bra, men i detta fall vill jag själv skriva mina egna uttryck och modeller. Ibland går de helt enkelt snabbare och ska det göras en optimal design behöver ändå vissa modeller tas fram för att få bättre insikt.

Observera att det finns kommersiella program som gör liknande. Dock söker jag ett fritt alternativ och en önskan hade varit att integrera detta i Maxima.
Skriv svar