Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

> Jag uppfattar trådrubriken som själva ämnet/frågan

Det är väl självklart att man anpassar svaren efter hand som nya fakta framkommer i tråden.
Att skriva ett svar efter 2 månader enbart baserat på en mening i en rubrik och helt bortse från
vad som för övrigt står i tråden verkar lite underligt. Kanske inte konstigt då att det blir lite fel...

Det var *du* som tyckte att en Excel applikation var "något annat" än att "skriva ett program
i Windows". De flesta håller nog inte alls med om det. Det är bara olika verktyg.

> Om man inte anser att göra ett avancerat Excel-ark är detsamma som att göra ett program i Windows.

Ett tala om "Excel applikationer" är väl spritt. Och om Excel körs under Windows så
blir det ju en "Windows applikation". Jag ser inte vad du är ute efter (eller jo, det gör
jag så klart... :-) ). Om det dessutom är så att en "Excel applikation" råkar vara rätt
för det aktuella fallet (om man som sagt läser tråden) så ser jag inget konstigt med
att Visual Studio bedöms som lite overkill *i just detta fall*. Det säger ju inte ett
smack om Visual Studio rent generellt.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

jesse skrev: OK, jag läser väl det här forumet helt fel då. Jag uppfattar trådrubriken som själva ämnet/frågan, och texten i inlägget som en utveckling av det.
Jag har lärt mig att trådrubriken väldigt sällan beskriver själva frågeställningen bra, eftersom det ofta är svårt att skriva en tillräckligt kort rubrik som ändå fångar essensen i frågan.

Hur tolkar du trådrubriker som "En fråga...", "Jag undrar en sak", "Nybörjarhjälp"??
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

Bossef skrev:@ Nerre, Kan du beskriva/definiera ge exempel på omvägar (overhead) för dom olika vägarna vore intressant.
Du behöver installera en utvecklingsmiljö, du måste packetera applikationen men runtime-libbar osv.

Bara att designa en dialogruta i VBA för att efterlikna ett Excel-ark är ju mer omständligt än att använda Excels formateringsfunktioner för att ta bort kantlinjer etc och låsa "oanvända" celler.

Om man nu redan har nåt som fungerar i Excel (i det här fallet visade det sig ju dock att vara Openoffice Calc) så anser i alla fall jag att det är en onödig omväg att försöka skriva ett program som efterliknar funktionen bara för att man vill få ett mer användarvänligt utseende.

Det vore skillnad om man inte kunde uppnå grundfunktionen i Excel, då är det mer motiverat att skriva ett program. Men nu handlar det ju bara om att anpassa utseendet, och det kan man göra utan att skriva ett program.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Nu tycker jag att det är väldigt oklart vad TS egentligen vill.
Som jag tolkar det så vill TS göra prisberäkningar för att kunna lämna offerter/fakturera.
Rimligen bör ett vettigt ekonomisystem med offertmodul kunna klara av det, annars är det ju synnerligen enkelt att göra det i Excel, dropdown och sådant går att göra i Excel utan att blanda in VBA.
Har man MS-Access, så är det också relativt lätt att få det bra.

Använder själv inte OO så det kan jag inte kommentera hur det går att göra i OO
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

Nerre skrev:
Bossef skrev:@ Nerre, Kan du beskriva/definiera ge exempel på omvägar (overhead) för dom olika vägarna vore intressant.
Du behöver installera en utvecklingsmiljö, du måste packetera applikationen men runtime-libbar osv.

Bara att designa en dialogruta i VBA för att efterlikna ett Excel-ark är ju mer omständligt än att använda Excels formateringsfunktioner för att ta bort kantlinjer etc och låsa "oanvända" celler.

Om man nu redan har nåt som fungerar i Excel (i det här fallet visade det sig ju dock att vara Openoffice Calc) så anser i alla fall jag att det är en onödig omväg att försöka skriva ett program som efterliknar funktionen bara för att man vill få ett mer användarvänligt utseende.

Det vore skillnad om man inte kunde uppnå grundfunktionen i Excel, då är det mer motiverat att skriva ett program. Men nu handlar det ju bara om att anpassa utseendet, och det kan man göra utan att skriva ett program.
Hade du haft kunskap så hade du inte svarat så här!
Men fundera lite på TS frågan, tänker på rubriken, själva inlägget förstår jag inte så mycket av (du kanske kan förklara?), svaret är NEJ!
Senast redigerad av Bossef 19 augusti 2017, 12:56:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Nerres svar gäller väl om man inte använder windows, för då blir det komplicerat.
I Windows installerar man VS express, med det språket man vill skriva i.
Skapar din applikation och klickar på "Publish", klart.
Resultatet blir en Windows installer-fil, som du sedan kan installera på vilken windowsdator som helst, utan att behöva bry sig om libbar, dependancys eller liknande, överhuvudtaget.
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

Tråden handlar om Windows, då borde man förvänta sig att man skriver svar som är relevanta för WINDOWS!
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

>Det är väl självklart att man anpassar svaren efter hand som nya fakta framkommer i tråden.
Att skriva ett svar efter 2 månader enbart baserat på en mening i en rubrik och helt bortse från
vad som för övrigt står i tråden verkar lite underligt. Kanske inte konstigt då att det blir lite fel...

Har innebörder/ny frågeställning gjorts i tråden av TS?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

OK, jag måste fråga... Vilket/vilka inlägg handlar *inte* om Windows?

> Har innebörder/ny frågeställning gjorts i tråden av TS?

Ja, det har varit löpande.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det kanske är dags för TS att beskriva vad han har och vad han vill åstadkomma!
I klara ord med exempel, så blir det inte så mycket gissningar som inte leder någon vart!
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

@Sodjan
Enda som jag hittar är ett förtydligande av TS (Excel/Open Office) inget annat är förändrat från TS sida!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

Precis. Och när Excel nämndes så föreslogs VBA/Excel som verktyg
istället för hela Visual Studio paketet. Jag ser inte problemet med det.

Däremot så innehåller ju rubriken en motsägelse i sig. Det skulle kunna
stå i princip vad som helst före "utan förkunskaper" och svaret hade
nästan alltid blivit "nej". :-) Men det är kanske lite för uppenbart för
att det ska behöva påpekas...
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

Problemet är att TS frågar efter en lösning utan kunskap, men blir anvisad till lösningar som han inte har kunskap i!
Oberoende verktyg så måste du ha kunskap, oavsett operativsystem.

Hade han haft kunskap i Excel/Open Office eller Visual Studio Express etc. så var ju frågan överflödig i alla fall denna. Utan frågan hade varit djupare (all kunskap besitter ju inte alla med).
Så svaret på rubriken är NEJ finns inga sätt att skapa detta utan kunskap!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

Jo, på sätt och vis så stämmer ju det. Men å andra sidan så kanske det
är att snöa in lite väl hårt enbart p.g.a en mindre bra rubrik. Om man
läser lite och ser vad det hela handlar om så kan man ändå komma
med tips. Att man måste skaffa sig lite grundläggande kunnande om
VBA/Excel (eller Visual Studio) är kanske självklart och det behöver
nog inga vidare kommentarer. Om "utan kunskap" är ett absolut krav
så blir ju hela frågeställningen ganska meningslös.

Om man vill köra med skygglappar och försöka hitta ett svar på rubriken
enbart, så blir det ju "nej", oavsett vad som står före "Utan förkunskaper!"...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av SeniorLemuren »

Svaret "Nej" gäller ju bara om man kan göra något utan kunskap. Men frågan som ställs är ju om man kan lösa ett visst problem utan förkunskaper och på den frågan måste ju svaret rimligen vara ja det kan man. Allt nytt som jag gjort från födseln har jag gjort helt utan förkunskaper. Kunskap är ju något man tillägnar sig under resans gång.:)
Skriv svar