Vilket installationsprogram?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Vilket installationsprogram?

Inlägg av Icecap »

Jag gör lite program till Windows, jag använder Borland C-Builder 6 och trivs med det.

Men de program jag gör är bara just program. Jag behöver ibland att skapa ett installationsprogram också, alltså ett program som skapar lite bibliotek och lägger in en dummy konfigurationsfil osv.

Förslag?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av H.O »

Inget jag har speciellt mycket erfarenhet men jag använde Inno Setup en gång för länge sedan, kan vara värt en titt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett bra installationsprogram är nog nödvändigt när gapet mellan kunskap, erfarenhet av ett OS och bekvämlighet är stort!
Jag skulle rekommendera dig Visual Installer från SamLogic. Kontakta Anders Persson på http://www.samlogic.com.

När dina program är värda att leva, är de värda ett bra installationsprogram!
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av Purre »

Nullsoft för vi alla minns väl Winamp

http://nsis.sourceforge.net/Main_Page
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av Jan Almqvist »

Numera försöker jag klara mej utan installationsprogram. Programmet får själv skapa de mappar som eventuellt behövs och ordna default-konfiguration. Helst bara en (1) enda exe och inga DLL:er. Tidigare har jag använt InstallShield och Visual Studio.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av Icecap »

Jan: jag är lite inne på samma spår och det blir nog så att programmet får skapa just dessa vägar. Jag gillar också det att ett program är en enda .EXE-fil - men tyvärr går det då inte att göra som jag brukar: spara inställningarna i en fil med samma namn som .EXE-filen men byta ut .EXE med .INI.

På det vis kan programmet alltid antar att det går att hitta inställningerna, ska man flytta programmet är det bara att flytta båda filer, då är allt OK.

Lägger man programmet under "Program Files" kommer programmet inte att ha behörighet att skriva filer i det bibliotek varför man antingen ska fylla i dom manuellt och ha dom som read-only eller inte ha inställningar alls.

Så lösningen för mig är att antingen placera programmet ett annat ställe eller använda ett separat bibliotek till sparade data.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av grottan »

Två bra ställen att spara data på är annars %LocalAppData% resp %AppData%, en nackdel kan ju vara att katalogerna är dolda så det är lätt att missa säkerhetskopiering av inställningarna samt att dom blir användarberoende
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av Mr Andersson »

Vill du ha samma inställningar för alla användare så finns %AllUsersProfile% (standard c:\programdata)
splop
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 februari 2017, 17:46:25

Re: Vilket installationsprogram?

Inlägg av splop »

Inno Setup får min röst.
Jag har varit trogen sen första mötet.
Skriv svar