C still powers the world

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

C still powers the world

Inlägg av lillahuset »

http://tekhinnovation.blogspot.se/2017/ ... r_20170401

OBS! Absolut inte menat som ett inlägg mot andra språk utan som en förklaring till att mycket fortfarande skrivs i C.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: C still powers the world

Inlägg av sodjan »

Ja, C är ju primärt ett implementeringsspråk så som artikeln också beskriver. Operativsystem, databaser och andra verktyg och plattformar. Om man däremot tittar på applikationer så är C inte lika dominerande. Ganska naturligt med tanke på bakgrunden till C och hur C "är" rent generellt.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: C still powers the world

Inlägg av SvenW »

Och jag har slitit i 10 år med huruvida jag borde försöka gå över mer till C++ eller annat för större PC applikatoner.
För små inbyggda processorer är det säkert C som gäller ett tag till men i övrigt.
Ge mig gärna ett gott råd! Kanske ingen idé att byta. Speciellt om man är 60+.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: C still powers the world

Inlägg av lillahuset »

Alla jag känner som använder C++ älskar det. Personligen har mitt intresse för C++ minskat ordentligt. Lat? Ja! Obildbar? Möjligen. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: C still powers the world

Inlägg av baron3d »

C++ ÄR språket !
Men som med alla verktyg så kan det brukas och missbrukas.
C++ passar alla plattformar men kan naturligt inte brukas full ut i en t.ex. PIC16.
Eftersom C är en del av C++ så kan man använda C++ möjligheter efter behov.
Skulle gärna se en light C++ som C+.

Btw C# skulle ju bara förbjudas !
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: C still powers the world

Inlägg av lillahuset »

henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Re: C still powers the world

Inlägg av henkebenke »

Det har ju seglat upp ett par intressanta språk i "systemprogrammeringsspråksdomänen" om man nu kan anse att C hör dit.

Go: Automatisk minnehantering med GC. Bättre typsystem än C. Ungefär samma primitiver som C. https://golang.org/

Rust: Manuell minneshantering, men ändå säker med strikta regler. https://www.rust-lang.org/

Finns mycket mer att säga om dem men jag har inte använt dem än, men klart intressanta i sammanhanget.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: C still powers the world

Inlägg av abcabc »

Spännande med rust!

Jag har jobbat många år med C och ofta upplevt att det är synd att jag som programmerare får slita, när kompilatorn skall slita, men att nya interpreterande/bytekompilerande språk (java, C#, python) inte fungerar i och med att de inte producerat maskinkod. Det fungerar oftast inte för inbyggda system.

När jag såg Go som är kompilerande blev jag eld och lågor (nästan inga nya kompilerade språk kommer ju), men när jag såg att den dels har en "garbage collection" och ändå inte hade objektorientering (vad jag förstår av religiösa/politiska skäl) så blev jag lite ledsen/matt. Men det var ändå ett modern språk som klarar mängder och en rad andra moderna strukturer (många från funktionsorienterade språk).

Jag tycker om C++ men den börjar bli föråldrad, det finns moderna saker så som att hantera mängder som jag tycker man bör ha idag. Det kan varken C, C++ eller java, men python och go klarar det.

Dags att kolla rust!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: C still powers the world

Inlägg av sodjan »

> Det ["interpreterande/bytekompilerande språk (java, C#, python)"] fungerar oftast inte för inbyggda system.

I många fall fungerar det inte bra i "vanliga" system heller.
Resurskravet är högre och de skalar sämre än var traditionella språk/verktyg gör.
Go och Rust ser ut som två svar på det, på sätt och vis.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: C still powers the world

Inlägg av hanpa »

Har aldrig varit så förtjust i C eftersom det finns för många möjligheter att göra fel. Det går att bygga på med andra verktyg för statisk analys etc. men det är bättre om språket är designat för att ge säker kod från början. Hoppas därför på att Swift får stor spridning då det från början har säkerhet i åtanke. Framtaget av geniet Chris Lattner, samma person som ligger bakom LLVM och Clang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Lattner

Nu jobbar han tydligen med programvaran för Tesla, det ska bli spännande att se vad han kan åstadkomma där.

Med detta hoppas jag på att C tynar bort så småningom då det finns bättre alternativ. Om det sen blir Swift eller andra språk återstår att se.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: C still powers the world

Inlägg av lillahuset »

Lägg av / GeekJoan
Senast redigerad av GeekJoan 8 april 2017, 16:56:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Trams
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: C still powers the world

Inlägg av Findecanor »

Det jag gillar med C över C++ och Swift är att semantiken är så pass synlig i jämförelse.

I C++ så blir det ofta implicita kopieringar (med anrop till copy-constructor eller C++11's move-semantik) som
inte alltid är så lätt att kunna se om man inte tänker efter. Dessutom är det norm att man ska ha pass-by-value-syntax med pekarsemantik i många fall, vilket öppnar upp för aliasing-buggar.
Swift verkar mer elegant och modernt på vissa sätt men kollar man upp hur det funkar så märker man att med nästan samma syntax kan variabler som man trodde låg på stacken ligga på heapen... och det är inget som spec:ats i själva språket utan är resultatet av en optimering av en version av kompilatorn. Skrämmande ...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: C still powers the world

Inlägg av lillahuset »

hanpa skrev: Med detta hoppas jag på att C tynar bort så småningom då det finns bättre alternativ. Om det sen blir Swift eller andra språk återstår att se.
Hoppas kan du ju alltid.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: C still powers the world

Inlägg av Icecap »

Jag är mycket säker på att C finns kvar ett mycket bra tag än.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: C still powers the world

Inlägg av bearing »

Anledningen till att C har blivit stort är väl mest tillfälligheter. Hade ju varit bättre om t.ex. Ada eller annat säkrare språk blivit stort.
Som jag förstått det var de första kompulatorerna för C relativt bra, vilket gjorde att språket valdes framför andra. Med mycket kod skriven stannade man så klart kvar vid språket i fortsättningen. Trots de lite märkliga och svårfunna buggar som uppkom ibland.
Skriv svar