Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode etc)

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Är väl C# då? Fördelen med att hålla sig till Xcode är att man inte har några begränsningar och dessutom har god tillgång till hjälp om hur man gör i Swift om man inte får det att fungera etc. Skriver man i C# på Xamarin lär man bli mer låst om något strular. Men det beror väl på vilken typ av appar man utvecklar och vilken bakgrund man har. Kan man C# och är van vid Visual Studio så kanske det är bra om man kan motivera licenskostnaden. Man är mest produktiv med de verktyg man är duktig på att använda.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av TomasL »

Eller om man vill ha programvara om fungerar på samtliga plattformar.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Visst, men om man har tid och intresse tror jag att det lönar sig att hålla sig till grundplattformarnas normala utvecklingsmiljö. Har man gjort en app så kan man ju alltid återvinna tänket och applicera detta på resp. utvecklingsmiljö. Resultatet blir nog bättre då men alla orkar ju inte hålla sig a jour med dubbla plattformar. Personligen är jag just nu bara intresserad av utveckling mot iOS/watchOS (och lite för macOS), därav denna tråd.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av jpalsson »

TomasL skrev:Nej det har jag inte, skriver inget för vare sig IOS eller Android.
Men har noterat att det är vad det verkar en synnerligen väl fungerande plattform.
Fördelen är ju att man kan använda samma källkod till samtliga plattformar.
Vad jag förstår av de som jobbar med Xamarin så är det främst affärslogiken som kan delas, det
plattformsspecifika måste man ändå ha i separata projekt, dvs. gränssnitt och hårdvaruåtkomst
måste hanteras i separata projekt för att plattformarna skiljer sig så mycket.
Det finns alltså inget magisk knapp "kompilera för alla plattformar samtidigt" som tar hänsyn
till de olika plattformarnas olikheter.

Fördelen med det är ju naturligtvis att det är C# och att utvecklingsmiljön är Visual Studio.
Så man slipper ju Eclipse, Xcode (som måste köras på en Mac) och annat som .NET-utvecklare
inte direkt blir produktiva i.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av jpalsson »

hanpa skrev:Visst, men om man har tid och intresse tror jag att det lönar sig att hålla sig till grundplattformarnas normala utvecklingsmiljö. Har man gjort en app så kan man ju alltid återvinna tänket och applicera detta på resp. utvecklingsmiljö. Resultatet blir nog bättre då men alla orkar ju inte hålla sig a jour med dubbla plattformar. Personligen är jag just nu bara intresserad av utveckling mot iOS/watchOS (och lite för macOS), därav denna tråd.
Jobbar man kommersiellt med appar måste man hantera båda plattformarna.
Sen beror det ju också på vilken typ av app man vill göra, det avgör ju sättet på hur man måste göra den, man
måste ha många verktyg i verktygslådan och veta hur och när man ska använda dem.

Något som är tidskritiskt (ex. ett arkadspel) är ju rätt så lämplig att göra helt native.

Är det däremot en lista att bocka av (ex. inspektion av brandsläckare) så är det
mycket effektivare att göra en HTML5 app som man paketerar ihop med exempelvis
Cordova (ger access till GPS, sensorer och sånt via javascript) och kompilerar i Phonegap.

Och, är det en enkel CRUD funktion där man vet att det alltid finns nätåtkomst så
skapar man lämpligtvis en mobilanpassad webbsida.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

jpalsson skrev:
TomasL skrev:Xcode (som måste köras på en Mac) och annat som .NET-utvecklare
inte direkt blir produktiva i.
Det är inget svårt att köra Mac virtualiserat om man av olika skäl vill köra Xcode på PC/Windows. Moderna processorer och OS klarar ju detta bra utan större prestandaförlust. Apple gillar det inte men det är inga problem med att få det att fungera.

Personligen håller jag mig borta från sekunda OS som Windows, har nog inte använt det privat de senaste 10 åren i alla fall.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av jpalsson »

Nej, inte svårt, men inte något man vill hålla på med
inom ett företag eftersom det är mot licensreglerna.
Nu är ju en Mac Mini till varje utvecklare som behöver xcode
kaffepengar i sammanhanget, den stora kostnaden ligger ju
i tiden som ska investeras i att lära sig en ny plattform
och en ny verktygskedja.

Så, jag förstår om konsultföretag lämnar native för
att istället satsa på Xamarin, även om det inte riktigt är de guld och gröna skogar
som Xamarin utmålar så får man tillgång till fler utvecklare och förhoppningsvis
en kortare utvecklingscykel i och att man får en verktygskedja.
Skriv svar