Temperatur & relästyrning via USB

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Nybörjarlogik
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 november 2016, 20:00:26

Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av Nybörjarlogik »

Hej!
Jag är helt grön på forumet & har sökt igenom internet efter svar. Tyvärr saknar jag tillräcklig kunskap för att ens veta vad jag ska söka på så jag får förlita mig på detta forums samlade erfarenhet & kunskap.

Mitt problem är som följer: Min svärfar är duktig på att programmera & håller på med ett processtyrningsprogram till mig. Tanken är att programmet ska läsa av (i ett inledningsskede) 3 olika temperaturpunkter & styra reläer (som i sin tur styr magnetventiler & cirkulationspumpar). Ett reläkort med USB kan man ju köpa på Kjelloco, men jag vill ju kunna läsa Thermocouple type K (t.ex.). Gärna så allt går via samma USB, som moduler man kan koppla ihop (reläkort+thermocouple+USB) så man kan förpacka det lite snyggt i en låda. Så, vad tror ni, är det ens i rätt del av forumet? :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Att basera det på ett reläkort från K&C är OK för reläernas skull men för läsning av andra data blir det svårt.

Du måste ha en läsning som fungerar och som kan skickas av en µC (mikroprocessor). Samma µC kan ta emot och sända data via USB (ja, jag har gjort det, mycket enkelt) och kan då skicka data till reläerna samt skicka temperaturdata tillbaka.

Att bygga detta in i K&C reläkortet blir svårt, du/någon må nämligen bygga om reläkortet och programmera om det till att klara att skicka tillbaka temperaturinformation och då är det nästan enklare att bygga det hela från grunden.
Nybörjarlogik
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 november 2016, 20:00:26

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av Nybörjarlogik »

Okey!
jag tänker mig ett "styrkort" med USB, till mitt styrkort kan jag koppla relästyrning & tempavläsning. Finns det? Eller måste det byggas från grunden? Det känns så sjukt avlägset om det måste göras från grunden, det är ju säkert skitenkelt för någon som kan. Kan man beställa costum-kort?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av danielr112 »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av TomasL »

Budget vore ju bra att veta.
Nybörjarlogik
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 november 2016, 20:00:26

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av Nybörjarlogik »

Det finns ingen budget, dvs, att jag måste veta vad det kostar för att kunna veta om det är genomförbart. Det är fritt!

I/O kort är ju kanon! Hur kopplat man ihop så allt (Temp & relä) kan styras via samma USB alt. Ethernet?
Nybörjarlogik
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 november 2016, 20:00:26

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av Nybörjarlogik »

Kan man t.ex. använda ett sånt här:

http://www.electrokit.com/extended-usb- ... oard.45041

Och sedan koppla ihop dessa två med föregående interface:

http://www.electrokit.com/relakort-x-8.44967

http://www.electrokit.com/thermocouple- ... 1855.52480
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Temperatur & relästyrning via USB

Inlägg av TomasL »

kika på Advantech's "ADAM" prylar, inte dyra och väldigt kompetenta
Skriv svar