ESP8266 + relä

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
alve
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2016, 21:14:53

ESP8266 + relä

Inlägg av alve »

Ny på detta med elektronik så här kommer kanske lite dumma frågor.

Jag köpte denna 1Pcs Green ESP8266 10A 220V Network Relay WIFI Module Input DC 7V~30V 65x40x18mm Modules och tänkte att någon info skulle komma med, men icke. Så nu till frågorna:
1. Hur vet jag vad som är plus och minus på matningen, eller spelar det kanske ingen roll. Finns ingen märkning på kortet som jag kan se.
2. Hur "brukar" man komma i kontakt med 8266an? Jag vet ju inte om eller vilken programvara som finns på den.
3. Om det inte finns programvara på chipet, hur fixar jag detta?

Har ju inte betalt en förmögenhet för den så det är väl inte hela världen om jag inte får fart på kortet men det hade ju varit roligt.

Länk till produkten. https://m.aliexpress.com/item/32717366006.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: ESP8266 + relä

Inlägg av bruka »

Du har en gnd, alltså minus bredvid rx och tx, mät till vilken den är ansluten på skruvplinten. Kommer inte ihåg nu men tror det var till den närmaste. Tror också att den andra var märkt med ett litet +.
Du behöver en kommunikations kabel/adapter typ ftdi eller liknande för att ansluta till de tre just nämda, alltså rx, tx och gnd för att byta programvara, då måste du också bygla de två hålen märkta boot vid uppstart vid omprogrammering. Jag har bara testat en kompis enhet och körde espeasy (googla) på den och det fungerade som det skulle. Vet inte om det var någon programvara i den från början.
Dokumentation: http://www.uctronics.com/download/U4648-datasheet.zip

Edit: tagit bort info om vilken spänning den ska ha, det fanns ju redan i ts inlägg.
Edit2: Om det redan finns programvara på enheten (som det verkar när man läser punkt 6 hos Aliexpress) kan det ibland gå att ansluta till den via wifi, den visas då som en accesspunkt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: ESP8266 + relä

Inlägg av rvl »

Ser ut som om jordskruven är bredvid TX/RX och plusskruven går till D3, som troligen gör sitt bästa för att bränna säkringen i din spänningskälla, om du kopplar fel. (Fanns bild på andra sidan av kortet på ali.)

Fanns förresten liknande produkter i nån annan tråd här nyligen. Inkapslad och billigare med strömförsörjning och allt, men alla egenskaper denhär har hade åtminstone den visade modellen inte.
alve
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 oktober 2016, 21:14:53

Re: ESP8266 + relä

Inlägg av alve »

Tack för bra info!

Vet ni om ESP8266ans diod lyser så fort den får spänning. Min är helt död när jag kopplar 12v DC till matningen. Eller den kanske beter sig så utan program på sig? Inte dyker det upp någon accesspunkt heller. (Rädd att den är DOA "dead on arrival")

I övrigt verkar Easy ESP vara precis vad jag behöver så det blir till att köpa lite mer grejer för att byta programvara (om den nu är hel...)

Martin
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: ESP8266 + relä

Inlägg av bruka »

Du har en liten ytmonterad blå på själva wifikortet nära antennen som borde blinka till lite när du spänningsätter den. Kommer inte ihåg om det var flera på huvudkortet.
Skriv svar