LibreOffice Calc macro

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

LibreOffice Calc macro

Inlägg av Oltronix »

Det är helt fantastikt med forum som detta. Jag började skriva om ett problem jag hade slagits med någon timme eller två. Efter skrivit halva första meningen insåg jag återigen att jag är en idiot. Jag höll på att ställa en fråga som var helt dum. Detta är det fina med forum. Istället för att bara tänka i sin egen bubbla så måste man förklara sig och då uppstår ibland klarhet.
------------

Så jag tar en annan fråga när det gäller macron i LibreOffice Calc. Hur gör man för att hantera adresser i macron tex $B$2, om man tar bort kolummer i kalkylbladet?
Spelar man in macron blir det absolutadresser.

LibreOffice Calc, Version: 5.0.6.2
ubuntu 15.10
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LibreOffice Calc macro

Inlägg av Icecap »

Du kan väl köra offset.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: LibreOffice Calc macro

Inlägg av idiotdea »

Ett sätt är att namnge cellerna:
https://help.libreoffice.org/Calc/Naming_Cells
Då borde du kunna referera till namnen i macrot.

Personligen undviker jag macron om bara möjligt. Oftast går det att klara sig med endast de inbyggda funktionerna (INDEX, MATCH, OFFSET, VLOOKUP, INDIRECT, osv.)
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: LibreOffice Calc macro

Inlägg av Oltronix »

Varför undviker du macron? Både inspelade och skrivna på egen hand i passande språk?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: LibreOffice Calc macro

Inlägg av Nerre »

Jag använder makron när det handlar om att t.ex. flytta om eller omvandla data, sånt går ju sällan att lösa med "funktioner".

Kan också använda makron för att automatisera saker som man gör ofta och består av flera delmoment.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: LibreOffice Calc macro

Inlägg av idiotdea »

Största orsaken till att jag om möjligt försöker undvika makron är exakt din problemställning. Ofta blir det just hårdkodade cellreferenser i makron, och då är det lätt hänt att makrot slutar fungera om man gör ändringar i kalkylbladet. I värsta fall inser man inte ens att makrot inte fungerar som det skall, om det trots all matar ut någon ungefär rimlig information.

En annan men mindre viktig orsak är säkerhetsinställningarna som kan göra att andra har problem med att "köra" makrona i filen.

Som Nerre säger så finns det förstås också en hel del tillfällen när makron är det enda rätta. Men när man väl har börjat använda de inbyggda funktionerna så inser man att det går att göra otroligt mycket utan makron.
Skriv svar