Programmera om bilar.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av MSC »

carpelux skrev:Googla Volvo Vida så hittar du vad som behövs för att programmera parametrarna i bilen.
Ok tack, det ska jag göra. Vet du om det går att lägga till ett tidur till tillsatsvärmaren genom detta?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av lillahuset »

Som vanligt är allt hackbart med tillräckliga resurser och tillräcklig kompetens. Bilar är inga undantag. Vi kommer att få se mycket av det när bilarna blir smartare och smartare. Som bekant finns ingen icketrivial mjukvara som är buggfri. :)
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av MSC »

Gizmo skrev:Det går alltid att kringgå även hårdvaruskydd. Sedan är ju frågan mer hur mycket tid och pengar man vill offra på det...
Generellt sätt så tror hårdvarutillverkarna så übermycket på sitt eget hårdvaruskydd att de nästan alltid glömmer nån liten detalj, vilket går att utnyttja.

Men. Det känns lite som att gå över ån efter vatten. Kolla om inte det hela är CAN-bus anslutet. Nästan alla biltillverkare kör OBD eller OBD-2, och via den bus:en så kan man komma åt mycket saker.

Lite läsning:
http://hackaday.com/2013/10/29/can-hacking-protocols/
Finns även länkar till lite verktyg och tips där.

Den här verkar ju snabb att slänga ihop:
http://goodfet.sourceforge.net/hardware/goodthopter12/

Jag antar att du redan googlat på prylen i fråga, ditt bilmärke och hacking?
Wow, tack, det var nog det här jag letade efter.

Nej, jag var lite lat för att söka den här gången :) Det var mest en fundering inför bilköpet, kanske jag hittar en bil som redan har allt jag behöver till ett bra pris, men jag ska gräva mig in i detta lite först :)
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av MSC »

En annan orsak till att jag registrerade mig här var att jag ville sälja det mesta av mina elektroniska komponenter och andra prylar, eftersom jag inte håller på med det så mycket mer.

Edit: Säljannonser lägger vi i K&S. /GeekJoan
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av MSC »

lillahuset skrev:Som vanligt är allt hackbart med tillräckliga resurser och tillräcklig kompetens. Bilar är inga undantag. Vi kommer att få se mycket av det när bilarna blir smartare och smartare. Som bekant finns ingen icketrivial mjukvara som är buggfri. :)
Jag håller med, förmodligen kommer man att få släppa kontrollen även här.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av eeedis »

MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av MSC »

Tack, intressant.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av yngve »

Med VIDA och en programeringsdosa (kommer inte ihåg vad den heter, men finns att köpa på ebay) kan du läsa felkoder, radera dessa samt göra vissa inställningar i bilen.

Du kan inte lägga till nya funktioner eller tillbehör.
För det krävs "licensnycklar" som måste verifieras via Volvos programserver.

Kört med andra ord.

Jag vet av egen erfarenhet.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Programmera om bilar.

Inlägg av grottan »

I tråden på XC forumet har dom kommit på hur man ändrar bilens "CARID" och aktiverar sådant som normalt skulle låsas upp, hade visst funkat även efter en "uppgradering" hos Volvoverkstaden - tydligen stod det någonstans att i fall det diffar mellan databas och bil så kommer bilen parametrar skjutas upp i databasen.

Detta gällde dock modellserien fram till och med 2007, blev tydligen andra processorfamiljer i bilarna i det generationsskiftet.
Skriv svar