Nybörjarlitteratur programmering i C

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Nybörjarlitteratur programmering i C

Inlägg av datajompa »

För att återvända till ämnet så tror jag att det var Skansholm jag använde när jag började med C, den var inte särskilt bra men inte särskilt dålig heller tror jag. Jag kunde dock redan programmera BASIC, och det är mycket svårt att korrekt bedöma en programmeringsbok om man redan kan programmera. En av de värsta jag minns från när jag försökte lära mig var när saker inte fungerar fast man gör precis som dom säger, för att man inte förstår att man har fel version av kompilatorn eller något liknande. Man känner sig bara knäckt och förbannad, och hur många gånger man än går igenom allting man har gjort så hjälper det såklart inte.

När jag tänker efter är det fortfarande det värsta med programmering :) Nu för tiden finns det ju dock Internet att fråga på vilket är underbart, det gjorde det inte när jag var barn. Vi fick bara en snyting och en torr brödkant, sedan var det tillbaka ner i kolgruvan. Men inte klagade vi, och det gjorde oss till riktiga karlar.

Skansholm går att hitta överallt, och den är väl ok och dessutom på svenska om man uppskattar sådant. Se till att få tag på en modern version och att kolla att boken fungerar med den kompilator och utvecklingsmiljö du kör. Just vad det gäller C finns det väldigt gott om möjliga problem av den typen jag nämnde ovan.
SBeaver
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 november 2010, 18:06:05

Re: Nybörjarlitteratur programmering i C

Inlägg av SBeaver »

Jag har "C Pocket Reference" vilket är en väldigt tunn, enkel och billig bok.
Börjar man med något enkelt online-tutorial kan man sen ha den för att slå upp saker (istället för att googla på varenda liten sak).

Eftersom den är så liten är det lätt att hitta fram till det man söker.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Nybörjarlitteratur programmering i C

Inlägg av lillahuset »

Av en ren slump snubblade jag över den här: https://en.wikibooks.org/wiki/C_Programming
ELnino
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 juli 2016, 08:44:39

Re: Nybörjarlitteratur programmering i C

Inlägg av ELnino »

Ursäkta sen respons. Tack för alla svar. Jag har lånat boken Vägen till C på biblioteket och kollar lite på youtube. Bra att följa övningarna har jag märkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32781
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nybörjarlitteratur programmering i C

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag var på bibblan idag och hittade EN enda C-bok och den var för tjock för att jag skulle orka eller ens vilja släpa hem den.

Annars känner jag att det inte bara handlar om att lära sig ett programspråk, utan att jag de facto har en sorts applikation för den. Jag köpte två böcker för att lära mig programmera en Arduino - Programming Arduino av Simon Monks och Getting Started With Arduino av Massimo Banzi.

Nu hade jag gärna sett en bok om programmering i C med applikationer för Arduino och har hittat den här (på nätet):
Beginning C for Arduino: Learn C Programming for the Arduino (Technology in Action) av Jack Purdum. Inte en susning om den funkar eller ej men för drygt 150 spänn känns det som något värt att testa i alla fall.
Skriv svar