Styra oscilloskop via LAN SCPI

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av graan »

Hej
Har ett nytt HMO2024 oscilloskop med LAN anslutning.
Skulle vilja styra oscilloskopet via LAN och SCPI kommandon. Jag har tidigare gjort ett oscilloskop-program som styr ett Tektronix oscilloskop via RS232 som fungerar bra. Men verkar inte vara så smidigt med LAN.

Det jag har testat med är Client Socket i Delphi 7 (ja ett gammalt system) och spårat ett kommando med WireShark och det sänder kommando till oscilloskopet men jag får inget svar.
Det följer med ett program till skopet som heter HMExplorer och när jag spårar ett kommando så ser det inte riktigt lika ut (om man tittar på hexkoderna i kommunikationen) . Själva SCPI meddelandet är samma. Men här får jag ett svar.

Andra vägar att gå är att använda en VISA modul och integrera i mitt program och kommunicera vi den.

Nån som har något tips?
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av H.O »

Vad skickar du för kommando och vilken port använder du? (5025 verkar vara standard)
Antar att du har SCPI manualen för HMO-serien. Att använda en VISA-modul är nog det enklaste sättet.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av graan »

Hej
Jag använder port 5000 och det fungerar bra med HMExplorer.
Kommandot jag har testat med är "*IDN?" som gör en förfrågan om vilken typ av instrument det är och mjukvaruversion. Jag har SCPI manualen och har programmerat en del innan med SCPI via RS232.
Nu är det ju så att jag inte har programmerat med Client.sockets tidigare och har inte mycket erfarenhet av detta.


Men som du säger så kanske det är smidigare om man kan använda en VISA-modul.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av H.O »

Jo, med LAN är det ju några lager till man skall passera jämfört med RS232.... Det ytterst lilla jag gjort så har jag kört mot NI VISA från VisulBasic.

Ser du i Wireshark att HMExplorer använder port 5000?
Har du testat 5025 i ditt program? Manualen sager trots allt att det är den porten som används för SCPI som standard. (Eller du har kanske ställt om skopet till port 5000?)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av carpelux »

Skickar du CR och/eller LF efter ditt kommando?
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av graan »

carpelux kan ligga nåt i det. Jag har inte skickat nåt LF eller CR men ser att när HMExplorer skickar kommando så avslutas det med 0a hex vilket är LF.

Nu testade jag att lägga till ett LF och det fungerar. YES!!! Tack så mycket för tipset.
Nu återstår "bara" att programmera ett snyggt interface....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av psynoise »

Om du inte redan kikat på Sigrok kanske det kan vara något för dig.

https://sigrok.org

Det lilla jag har testat har fungerat bra med Rigol VS5202D. Dock hittade jag aldrig något bra program för visning av data. Gtkwave stödjer endast heltal vilket är synd då jag skulle vilja ha något liknade för analoga signaler.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av graan »

Sigrok verkar vara bra för pulsanalys av seriell, I2C etc information. Kollade på några youtube videos.

Har nu testat att föra över wave data i mitt projekt och det fungerar. Får en textsträng med 6000 kommaseparerade värden i "3.24E-3" format. Verkar inte gå att skicka över binärformat. Har programmerat SCPI för Tektronix förut och det verkar finnas fler alternativ där, i vilket format man skickar data etc.
Skulle vara bra om man kunde begränsa datamängden som skickas eftersom jag kommer att visa data som grafik och bara behöver ca 500 datapunkter. Men får göra det i programmet.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av H.O »

Kollade lite snabbt i manualen och jag tycker det ser ut som att FORMat[:DATA] <DataFormat>,<Accuracy> låter dig välja hur instrumentet skickar data (ASCII, UNIT, REAL, etc) men det kanske inte har det alternativet du önskar. Och beträffande datamängden, är det inte det du väljer med CHANnel<m>:DATA:POINts <Points> ?
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av graan »

FORMat[:DATA] <DataFormat>,<Accuracy> hade jag missat får kolla på det. Fick kommaseparerade data så inställningen var CSV när jag testade.

CHANnel<m>:DATA:POINts <Points> har jag tittat på och det verkar som om min antal points är 6000 dvs det som visas på oscilloskopets skärm. Man kan också läsa ut hela minnet med DMAX.
Men finns olika inställningar tex CHANnel<m>:TYPE <Decimation_Mode>
Selects the method to reduce the data stream of the ADC to a stream of waveform points with
lower sample rate.

inte helt uppenbart men får testa det.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av H.O »

Verkar lustigt, hur kan de visa 6000 punkter på skärmen? 600 verkar mer rimligt. Får man 10 punkter "överlagrade" för intensity grading eller nått sånt?
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Styra oscilloskop via LAN SCPI

Inlägg av graan »

Ja låter lite skumt men enligt manualen DEFault (CHANnel<m>:DATA:POINts <Points>): Waveform samples displayed on the screen.
Och när man gör en förfrågan på antal punkter som skickas i Default så får man 6000.
Men borde nog vara nån reducering som görs av dessa punkter.
Har scopet på jobbet och har semester så har ingen möjlighet att testa just nu...
Skriv svar