Hur många språk behöver vi?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Glenn »

hummel skrev:Har börjat titta på Swift och det verkar ha löst många problem vad gäller fällor vid programmering. Ett modernt och vettigt språk. Det verkar även sprida sig till fler plattformar.
Skulle inte objective C slå allt på marknaden, lösa alla problem, bota skallighet och vara framtiden<tm> för ett par år sedan ? ..sen kom swift.. vad kommer om två år som ersätter det ?

Jag tror det blir med swift som med objective C, de enda som använder det är en bunt människor som bara kodar för apple, sen ersätts det av något annat igen..
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Nerre »

datajompa skrev:Menade inte att programspråken är dåligt dokumenterade utan ondgjorde mig över att den kollektiva arbetsinsatsen alltid verkar riktas in på att öka den totala komplexiteten genom att hitta på massa ogenomtänkta nya grejer istället för att bita ihop och dokumentera det redan existerande.
Jo, men handen på hjärtat, hur många här på forumet dokumenterar sina projekt på ett sånt sätt att nån helt oinsatt kan sätta sig in i det?

Dokumentation anses av de flesta vara tråkigt och ger inte ett omedelbart resultat. Vi människor är av naturen såna att vi hellre gör sånt där vi får resultat direkt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är detta som är problemet! Vi koncentrerar oss på finesser ispråket, istället för att finna och dokumentera en väg. Det är först när du vet och kan beskriva målet, som du kan börja pilla med resurser. Därefter gäller det bara att ta reda på vart man står, innan riktningen tas ut till det väldefinierade målet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av lillahuset »

Genom åren har jag bara haft knappt en handfull kunder som har haft väldefinierade mål.
https://www.youtube.com/watch?v=BKorP55Aqvg
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev:Det är detta som är problemet! Vi koncentrerar oss på finesser ispråket, istället för att finna och dokumentera en väg. Det är först när du vet och kan beskriva målet, som du kan börja pilla med resurser. Därefter gäller det bara att ta reda på vart man står, innan riktningen tas ut till det väldefinierade målet.
Nja, alla som har tagit fram ett språk lär ha haft ett syfte med det. Men syftet varierar ju.

Det kan handla om massa olika syften.

Ex.
Koden ska vara enkel att kompilera till assembler (C?)
Språket ska vara enkelt att lära sig och minimera risken för fel (Pascal?)
Språket ska vara anpassat för databashantering
Språket ska vara objektorienterat istället för flödesorienterat
Språket ska råda bot på brister i nåt annat språk, för vissa typer av applikationer
Språket försöker plocka det "bästa" från flera andra språk

Men sen är det ju så att väldigt många av de här syftena inte är objektiva, det är subjektivt vad som är "bäst" eller vilka brister andra språk har, vissa språk är enklare att lära sig om man inte kan nåt alls men hämmande om man är van vid mer flexibla språk etc.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av sodjan »

> Att det finns en MISRA-standard för hur man ska skriva program i C tycker jag säger en del.

Att det behövs en MISRA-standard för hur man ska skriva program i C tycker jag säger en del.

> Såvitt jag vet finns inte motsvarande för så många andra språk.

Såvitt jag vet behövs inte motsvarande för så många andra språk.

Men ärligt talat så har de flesta större organisationer olika regelverk för hur
deras applikationer ska skrivas och designas. Och den del av regelverken
som handlar om själva kodningen anpassas så klart till de språket som
användas, oavsett om det är C, Cobol eller något annat.

För övrigt är ju kapitlet "1. Background – The use of C and issues with it."
informativt. Det är alltså så många problem med C så att MISRA behövdes...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av lillahuset »

C som är så trevligt. :D

Edit: Jag läste nyss igenom kapitel 1 och håller med om det mesta. Flera av invändningarna stämmer dock inte om man har en bra kompilator och någorlunda utvecklad självbevarelsedrift. C handlar om frihet under ansvar. :)
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Nerre »

Ja det där är ju alltid en balansgång. Om språket är för strikt blir det krångligt att skriva vissa saker, men man slipper en del problem. Är språket för flexibelt så ökar risken för vissa problem men samtidigt blir det enklare att göra många grejer.

Och det finns ju språk över hela skalan.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av lillahuset »

Dessutom behöver man ju inte använda alla finesser bara för att de finns. Jag gissar att jag använder högst 25% av C, troligen betydligt mindre.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Nerre »

Tillgången på kompilatorer påverkar ju också.

Finns det ADA för PIC?? :)

Så även om ett språk kanske skulle vara perfekt för en viss uppgift måste man kanske välja nåt annat eftersom det inte finns kompilator för den plattform man valt.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av bit96 »

Jag har nu läst igenom ca halva MISRA och jag förvånas över reglerna. :shock:
Det mesta är ju så självklart så jag börja undra över kvaliteten på våra C-programmerare.

Reglerna är ju typ:
"Stava inte konstigt typ att blanda siffror och bokstäver, t.ex., Hell0 W0r1d"
"Använd inte två variabler med samma namn på olika ställen."

Det påminner om Allers veckotidning som ger "10 råd från proffsen hur du lyckas med dina krukväxter"
1. Vattna
2. Vattna inte för mycket
3. Har du vattnat för mycket, dra ner på vattnandet
4. Vattna inte för lite
5. Har du vattnat för lite, öka vattnandet
...sen kör de fem sådana till fast med gödning. :)

Eller som om man skulle skriva en roman och kalla alla manliga karaktärer för Sven eftersom man inte läst på standarden som säger:
"Regel: tvingande: återanvänd inte samma namn flera gånger." :roll:

Men jag har under åren stött på många programmerare som gillar att vältra sig i märkliga C-konstruktioner och riktigt pressar koden till det yttersta.
"Men man får ju skrivs så här. Det ska funka."
Så en MISRA kanske ändå behövs.

Edit: Tillägg. Jag är alltså C-programmerare själv och gillar C:s frihet under ansvar. Bara så att mitt inlägg inte tolkas som att jag är negativ mot språket C.
Senast redigerad av bit96 30 juni 2016, 16:27:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av lillahuset »

Jo jag tror den kan vara bra att ha tillgänglig och köra ner i halsen på folk. Om man bara säger hur de ska göra då tycker de bara att det är "hittepå".
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av Findecanor »

Större delen av det som är förbjudet enligt MISRA C är sånt som en bra kompilator brukar varna för vid kompilering eftersom det vanligtvis brukar anses rätt puckat att göra.

Men en del förbud är kanske lite väl drakoniska, och man undrar om de kanske egentligen var avsedda för mindre erfarna programmerare.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av kodar-holger »

Nerre skrev:Tillgången på kompilatorer påverkar ju också.

Finns det ADA för PIC?? :)
Nej, men för AVR om du känner att du måste köra en 8-bitare.

Annars är väl svaret på originalfrågan i rubriken.

42
hummel
Inlägg: 2268
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur många språk behöver vi?

Inlägg av hummel »

Glenn skrev:
hummel skrev:Har börjat titta på Swift och det verkar ha löst många problem vad gäller fällor vid programmering. Ett modernt och vettigt språk. Det verkar även sprida sig till fler plattformar.
Skulle inte objective C slå allt på marknaden, lösa alla problem, bota skallighet och vara framtiden<tm> för ett par år sedan ? ..sen kom swift.. vad kommer om två år som ersätter det ?

Jag tror det blir med swift som med objective C, de enda som använder det är en bunt människor som bara kodar för apple, sen ersätts det av något annat igen..
Objective-C utvecklades på ITT Corp i början av 80-talet. Hur som, Swift verkar vettigt och även Google verkar gilla det. Passar säkert inte alla människor eller plattformar liksom andra språk.
Skriv svar