Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2" + 2.4"

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2" + 2.4"

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag letade efter ett lämpligt bibliotek till min TFT 3.2" 480 x 320 pixel display och när jag hittade det och testade lite olika exempel så hittade jag ett som visade ett analogt visarinstrument som jag tyckte skulle passa till ett annat projekt.

Problemet var att den display jag ville använda till det projektet redan innehöll en chipKIT32 och en 3.2" 240 x 320 pixels. Eftersom det aktuella biblioteket inte supportade chipKIT32 så fick jag anpassa den befintliga koden till detta. Det gick ganska enkelt, skillnaderna är inte så stora mellan de olika biblioteken.

Biblioteket som jag portade instrumentet till var: Rinky-Dink Electronics, Henning Karlsens bibliotek UTFT och UTFTGeometric

Det bibliotek som innehöll det analoga instrumentet till Arduino DUE var: Bodmer/TFT_HX8357. Ett mycket bra bibliotek med många bra exempel och med betydligt fler funktioner än Henning Karlsens bibliotek.


En kul sak som jag lärde mig var hur man fiffigt färglade de sektorer som visas i skalan på instrumentet. Man använde metoden fillTriangle:

Kod: Markera allt

tft.fillTriangle(x0, y0, x1, y1, x2, y2, TFT_GREEN);
tft.fillTriangle(x1, y1, x2, y2, x3, y3, TFT_GREEN);
Koordinaterna till trianglarna hade man ju från uppritning av sektorerna. På bilden nedan så har jag kommenterat bort den upp och nedvända triangeln i det gröna fältet och den rättvända i det röda fältet för att illustrera det hela.
mA-meter-2.jpg
Visar det kompletta instrumentet som ju lätt kan kodas till vilken typ av instrument man har behov av. Man ger värdet man vill visa genom en analog ingång. Hjälp av till exempel en Arduino Mega 2560 och displayen TFT320x480 pixel så kan man ju bygga fina analoga instrumentpaneler helt efter eget behov.
mA-meter-1.jpg
Bilden nedan visar originalprogrammet på en Arduino Mega display med 320 x 480 pixels upplösning. Den är betydligt skarpare och har bättre kontrast. En mycket tydlig och fin display men som tyvärr saknar touch-panel. Fast skall man bara använda det som ett dedikerat instrument så behövs ju inte touch-funktion. Kostnaden för ett fint skräddarsytt instrument blir överkomliga 120 SEK totalt i brevlådan. :)
mA-meter-3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 29 juni 2016, 02:21:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av vfr »

Snyggt jobbat, Senior! Dom där "instrumenten" ser klart läckra ut.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av datajompa »

Å ena sida vill jag säga att nu går skam på torra land, att lägga hundratals megahertz och den tekniska spjutspetsen på att emulera en gammal pinne som snurrar på en spole...

Å andra sidan, mycket snyggt jobb! Eftersom det är mjukvara skulle det ju passa bra att även ha ett valbart nattläge/hög kontrast med svart bakgrund och radium-glödande siffror och pinnar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skitsnyggt Senioren, sånt vill jag också göra, det är ju löjligt med separata instrument när man bata vill ha koll på förändrigen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av SeniorLemuren »

Har lyckats hitta en driver som får TFT 2.4 att funka med Arduino UNO. Skall nu fixa till motsvarande instrument till denna. Det blir lite mindre men hälften så dyrt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att härma en analog visare är inte dumt! Om det digitala vore bäst! då hade det inte funnits analoga klockor!
Piloter får lära sig att snabbt avläsa visare! Inte värden utan lägen! Hjärna kopplar avvikelser bättre då!
Om man sedan kan växla på ett intelligent sätt mellan olika visningsfunktioner. så visar man det som behövs för stunden, allt enligt Marxs lära.
Om man rör hastighetspådraget, då skall instrumentet visa varvtal, om man girar är det kurs och kursändring som är viktiga osv.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5797
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av rvl »

Det där var en rätt billig Arduino UNO "klon", som visserligen ser ut att kräva yttre serieportsadapter.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av SeniorLemuren »

Svar nej. Ansluts med bifogad USB-kabel direkt i datorn.
Edit: Länken blev fel. Denna använder jag.

Den som bilden länkar till levereras visserligen med en USB-adapter så även den är klar att plugga in i datorn.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2"

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där. Nu funkar billighetsvarianten med 2.4" displayen och UNO också.
TFTDisplay-4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino till chipKIT32 och lite om TFT 3.2" + 2.4"

Inlägg av SeniorLemuren »

Vill man löda lite så kan man komma ännu billigare undan genom att använda en MINI USB Nano V3.0 ATmega328P för ~17 spänn. :)

Funderar på att få till en serie med liknande instrument. Varvräknare, tempmätare m.m.
vaqrvräknare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar