Tips på kategorier i mysql pryldatabas

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Andax »

Som ett semesterprojekt tänkte jag skapa en sökbar mysql databas över saker i hemmet.

Alla prylarna kommer ha ett namn, beskrivning, kategori, taggar och plats.
Taggarna används bara för att hjälpa gruppera ihop saker och vid sökning.
Men kategori används eventuellt för att bestämma vilka attribut tabeller används för prylen i fråga.

Har ni tips på kategoriuppdelning? Och vilka attribut är intressanta att veta om diverse prylar/kategorier?

Andra funderingar och tips?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av sodjan »

Tänker du att varje pryl ska kunna tillhöra flera kategorier och taggar?
Och vad är skillnaden på "kategori" och "tag"? Är "sommarstugan"
en kategori eller en tag?

EDIT: Hur ser en "ej sökbar mysql databas" ut? :-)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av nifelheim »

Lite för mycket semester?
:)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Andax »

Sommarstugan är snarare en plats. Platser tänkte jag förövrigt skulle kunna ha en förälder i ett hierarkiskt träd, dvs en plats kan vara en hylla, som är i ett skåp, som är i ett rum, som är i en byggnad (t.ex sommarstugan)

Har inte funderat färdigt kring kategori taggar mm. Där av min fråga om tips/erfarenhet på forumet. Tänk på att min semester började i fredags! :)

Ej sökbar mysql databas... Man kan ju alltid glömma/slarva bort inloggningsuppgifterna! :wink:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Andax »

nifelheim skrev:Lite för mycket semester?
:)
Snarare att jag känner att mina projekt får lida av att jag har för lite koll på mina prylar etc. :wink:
Någon som känner igen sig?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av sodjan »

> att mina projekt får lida av att jag har för lite koll på mina prylar...

Aha, så det är mer "Opamp TLC274" än "Mormors vas" som det gäller? :-)

Men nej, jag har nog inget konkret att tillföra...
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Andax »

Nej det är inte bara komponenter som är tanken. Utan även mormors vas kan vara intressant (Kan ju vara bra att ha koll på vad man har ur ett försäkringsperspektiv).

Framför allt så är det att ha platsinformation om prylarna. Både så att man hittar dem, och att de läggs tillbaka på samma ställe (och att liknande grejer hittar en gemensam hemvist)

Andra saker som jag funderar på att lägga till senare är garantitid (så vet man när tv eller liknande slutar täckas av garanti mm)

Andra intressanta attribut att lägga upp?

OBS! Tanken är inte att lägga upp allt! Utan bara sådant som man använder regelbundet eller är kritiskt att man hittar när man verkligen behöver det, eller om det har något värde.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som databasnörd måste jag framhålla tid, pris och spårbarhet!
Det betyder att objektet har ett startdatum och en leverantör
Ett pris som kan variera genom tiden
En post för varje händelse av objektet, för att se och spåra utlånat, reparerat och sålt!
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av danielr112 »

Man kan göra det hur avancerat som helst. Helt enkelt ett inventariesystem och vill du inte uppfinna hjulet på nytt så finns det redan riktigt bra och enkla sådanna du kan dra in på en paj eller dylikt.

I övrigt har jag tänkt i samma banor då jar har lådevis med bra-att-ha-grejer. Dessa liggandes på hyllor i diverse bodar och så.


Men ivf skissa upp ett diagram. Viktigt att kunna tagga rätt och ha tillräkligt med fält

Tex lagring kan vara

Hus1 -> Vägg 4 -> Hylla 2 -> sektion a -> låda 1

Sedan när du taggar objektet för sökning så bör du kunna ha kategorier och underkategorier. Enklaste är att gör så att en kategori kan vara master eller slav till en annan kategori. Sedan kan ett item tillhöra en kategori (eller flera) samt då även när det gäller lagrin

Notera att lagring är av samma struktur där allt är i samma tabell för att få en enkel struktur. Där kan det dock bara finnas ett lager.

Sedan bör du kunna knyta ett item till item_description också... O.s.v


Aja jag bara drog en tanke. Bästa är att rita upp allt för att sedan plotta ner till en databasstruktur.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Andax »

Tack för tipsen.

Danielr112, ja i och med att jag tänkt att en plats ska kunna ha en "förälder" så kan man förfina platsindelningen obegränsat.

Tänkte låta kategori styra lite vilka fält som finns att fylla i. Alla attribut är ju inte relevanta för alla typer av saker. Vad tror ni om det? Vilka attribut är intressantast för olika kategorier?

Lasp, ja tid är viktigt. Speciellt för dyrare prylar med garanti. Ska fundera lite kring upplägget.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av danielr112 »

Ja definera upp typer för att sedan de definera upp vilka attribut som finns.

Med dagens MVC plattformar går det extremt fort att slänga upp en websida för nedan när man väl funderat ut databaslayouten och dess rellationer.
nohab
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 september 2010, 18:02:54

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av nohab »

Hej,

Jag hittade denna tråd när jag googlade på "pryldatabas".
Jag känner igen behovet, sitter i samma sits själv med an massa prylar, alltifrån stora saker som båttillbehör, verktyg och laptops till raspberries och moduler till enstaka komponenter.

Så, hur gick det för dig, hur långt kom du innan semestern tog slut??
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Tips på kategorier i mysql pryldatabas

Inlägg av Andax »

nifelheim skrev:Lite för mycket semester?
:)
nifelheim, nohab: Kan konstatera att semestern var för kort! :)

Dock hann jag med att programmera lite på en app till telefonen som har grundfunktionaliteten för att kunna söka efter prylar (via namn eller taggar/sökord), ta foton på prylar (för att kunna lägga upp nya prylar), skanna steckkoder/QR-koder (tänkt att kunna söka var en pryl ska vara, eller "checka ut den" etc vid användning/utlåning) mm. Dock har jag kvar en del med att skicka och ta emot mot en web-server, och själva databasen har jag inte börjat med!
Skriv svar