Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av SvenW »

Långt tilbaka tiden har jag använt både TclTk, GTK+ och Qt.
Numera använder jag nästan bara Xlib för grafiska saker.
Det går inte till MSWindows men fungerar nog med de flesta linuxvarianter.
Men observera att Xlib nog inte innehåller det TS efterfrågar, bara relativt enkla grafiska element som linjer och rektanglar.
Qt och GTK+ innehåller väldigt mycket mer.
Men Xlib är roligare att programmera, det tycker i alla fall jag som gillar lågnivåprogrammering!
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

opatagio skrev:Av någon anledning har det inom mig vuxit en avsky mot Java. Jag kan inte riktigt motivera varför. Kanske är det gamla traumatiska java-minnen från skolan som börjar komma till ytan och behöver behandlas.

Jag personligen skulle lägga en förmiddag på att testa Qt, men mest för att kunna ha ett (bättre) alternativ till Java.
Java är min favorit sedan flera år. Det jag saknar är lite bättre datatyper och villkorlig kompilering.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av meconer »

Jag har börjat använda JavaFX i stället för swing på senaste tiden. Jag har utvecklat i Java på pc med windows där resultatet körs på en raspberry pi. Det var iofs med swing men hade jag gjort samma program idag så hade jag använt JavaFX.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av datajompa »

arte skrev:Vad är det mest portabla, stabila och tillgängliga sättet att göra GUIn i Linux?
Det behöver inte vara så snyggt och fancy, GUI:t är ganska enkelt.

- Tk,

Vad tror ni om Python wrappers till ovanstående? Vilka finns garanterat?
Tk under Python (Tkinter) är i min mening väldigt enkelt att koda, fungerar bra, och ser ut som #!$%.

Det finns tilläggsmoduler till Tk som heter Ttk och Tix som tydligen ska göra att Tk inte behöver se så senilt ut. Själv har jag aldrig orkat bry mig, vanliga fula Tk duger bra så länge inte "vanliga användare" ska använda det.

När jag har gjort små enkla saker har jag använt Tkinter eller wxPython.

Fördelen med wxPython är att det är ganska enkelt att få programmet att se i stort sett "native" ut på åtminstone en platform i taget. Nackdel är att utveckligen stannade av efter Python 2.7.

Fördelen med Tk är att det är en del av Pythons standardbibliotek. Detta är en mycket stor fördel!

Mina erfarenheter är att Tkinter eller wxPython är i stort sett det enklaste sättet som finns att skriva GUI-program som är mycket portabla.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av datajompa »

Tänk på att Tk och andra gamla toolkits dock är gjorda för desktop med mus och tangentbord.

Det blir dock svårt att få det att funka bra även på smartphones och surfplattor.

Om det är ett krav blir det nog till att bita i det sura äpplet och köra via ett webgränssnitt.

Html + Node.js det enklaste, alternativt om du vill använda Python att du kör Python via Apache eller Lighttpd. Detta kräver dock att du är eller blir komfortabel med webprogrammering, och det är nog inte särskilt pedagogiskt att lära sig detta genom att försöka skriva ett cross-platform GUI ! Framför allt krävs det javascript om du vill ha något som liknar ett modernt GUI.

Om användargränssnittet kan vara mycket enkelt och inte realtid så är det dock värt att kolla på "gammaldags HTML" via CGI. Det fungerar på nästan allt och alla "vanliga användare" förstår hur man använder gränssnittet, och det är låg inlärningskurva för programmeraren (och lågt till tak, tyvärr).

Det finns en väldigt bantad grafisk webbläsare som heter Dillo, som inte stödjer javascript men däremot CSS, och lokal CGI utan vanlig webbserver. På det viset kan du få en lösning som skalar från lågpresterande gamla PC/104-kort eller labbdatorer utan internet ända upp till iPad och "molnet". Vad det nu ska vara bra för, men det är en intressant möjlighet att skapa extremt hög portabilitet och relativt låg inlärningströskel för slutanvändare.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har bestämt mej för att prova wxWidgets nu och undrar vilken Linux-distribution som är lättast att komma igång med och vilken IDE man använder?

(Har inte Linux på någon dator ännu men avser att använda VirtualBox.)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mest portabla/stabila/tillgängliga GUI för Linux

Inlägg av Glenn »

Ta en dist som någon du känner använder, mycket enklare att få support då.

De "Stora" är ungefär lika enkla att komma igång med, typ Fedora, ubuntu, mint, även debian är väl rätt enkel.

Själv kör jag Fedora, mest för att den är så lik RHEL (Man kan säga att Fedora är utvecklingsgrenen av RHEL) som jag rattade på jobbet under ~10 år.
Skriv svar