PIC/MPlab vilken version?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

PIC/MPlab vilken version?

Inlägg av adent »

Hej!

Försöker kompilera pic-assembler, befintlig assembler, men ingen version av MPlab (jag har inte provat alla, men några)
köper workspace/projekt-filerna jag har. MPlab 5.4 hade t.o.m. annan ändelse på projektfilerna än ändelsen jag har. .mcw och .mcp har jag.

Nu är det väl inget stort problem att ta in .asm-filen i en nyare mplab och bygga tänkte jag.
Men alla register är skrivna med gemener och det verkar inte moderna mplab tycka om. Detta är ingen inställning? och
är det nån som minns när det hände? Kanske får göra en avancerad sök/ersätt...

Jag har två exe-filer som ska höra till koden, men som jag inte får igång: PICMASTR.EXE och MPASM.EXE
PICMASTR.EXE ger livstecken men saknar DLL:er. Är PICMASTR något som ingått i MPLAB?

*urf*
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PIC/MPlab vilken version?

Inlägg av TomasL »

MCW och MCP bör fungera utan problem i senaste versionen.
Beträffande gemener/versaler, får du nog i så fall gå in och ändra, såvida det inte går att ställa in, har dock för mig att det inte skall spela någon roll i asm.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: PIC/MPlab vilken version?

Inlägg av adent »

Tack!

Av nån anledning vägrar mplab köpa workspace/projekt-filerna. Projektfilen är ren text, workspace-filen har lite binärt i början och slutet?

Yes!

Körde jag MPASM istället för MPLAB så fanns där en knapp "case sensitive" då assemblerade det.
Ska testa mer!

Edit: fanns en case sensitive-inställning per fil i MPLAB också.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PIC/MPlab vilken version?

Inlägg av TomasL »

Radera workspace-filen, då den bara talar om vilka filer som är öppnade i editorn samt fönsterplaceringen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PIC/MPlab vilken version?

Inlägg av sodjan »

Det ska/bör finnas en "case" inställning för projektet för MPASM som
gäller alla ASM filer i aktuellt projekt...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: PIC/MPlab vilken version?

Inlägg av adent »

Jag tror att jag löste problemet och lyckades öppna workspace och projektfilen. Jag ändrade samtliga filer från skrivskyddade till
skrivbara, lite otippat eftersom felmeddelandet inte sa det utan att det var fel format på workspace-filen eller något liknande.

Att bara öppna projektfilen gick inte heller innan, kunde välja och öppna den, men inget hände.

Hittade case-inställning för hela projektet också! :tumupp:

MVH: Mikael
Skriv svar