Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7039
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Vad kan man göra för roligt med en hel hög PIC 16F874A?

Eftersom jag ärvde ett större antal av dom från ett företag så stod jag i valet och kvalet, kastas eller sparas och nu tänkte jag att det skulle ju vara kul att åtminstonde lära sig nåt om programmering eftersom jag inte kan ett skit om detta.

Det jag gjort är att bygga en JDM2-programmerare, dedikera en gammal tröska till dator som utvecklingsmaskin (som höll på att slängas då den är out of date för länge sedan). "Brännarprogram" är installerat, ett PICPgm som fungerar, operativ Windows xp då inte den datorn funkar under Linux annat än segare än en lus på en limstång. Programmet hittar både brännare och PIC och kan läsa pic-en så hårdvaran funkar iallafall.

Sen så vet jag inget mera,,,,,,,,,,,

HILFE,,,,,BITTE!!!!!

Ps: Finns det något grafiskt sätt att "knacka kod" på så är jag ytterst tacksam då fingrarna inte riktigt träffar rätt tangenter om jag siktar rätt alla dar. Jag kan som sagt ingenting om programmering men vill gärna använda det jag har innan jag köper nytt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja kasta dem inte. Robusta att hantera med många ben ;-)
Prova att starta upp något enkelt, typ läsa in värde och tända lysdiod enligt satt gräns.
Om man har dem och sätter på platta så är det väl en bra start.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... f=7&t=2721

Visst är det en gammal PIC men som grund tror jag att den kan vara kul!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7039
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Nej kasta är ju det sista jag gör, om det är gamla grejer så bekymrar det mig inte det minsta, jag är ju inte ute efter det senaste eller det minsta utan bara grejen att lära mig och kanske knåpa ihop nåt användbart i framtiden.


Nu är jag ju så nybörjare så jag kan inte skriva kod, vet inte hur man ska göra för att få ner den till pic-en läsbar, jag vet kort sagt ingenting och har inte ambitionen än att ägna mig åt "raketforskning" utan vill bara ha ett enkelt sätt att styra det en pic kan styra på mina villkor. Så simpelt som möjligt alltså men att jag ska bestämma var när och hur saker ska ske. Det är min första ambition. C har jag hört talas om, även C++ men har ingen aning om vad det är för nånting annat ett programmeringsspråk.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ok

Börja då med att skissa upp vad du vill ha gjort!

Det finns en del program för det. Prova Scratch tillexempel

Bry dig inte om kod, bara förutsättningar och önskat resultat med parametrar dvs tid, ljus, knapp och dylikt!

till det kan man använda

Labba med en bre
tiny_large.gif
dboard och koppla upp det hela.

https://www.circuitlab.com/ Kanske?

Så lägg ut önskemålen här. Om ingen svarar kan man skicka en förfrågan till Fiverr.com
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 8 april 2016, 16:13:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33777
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Glenn »

PBP, alltså PICBasicPro är ju väldigt enkelt att använda, en modern basic som kopileras till asm och den spottar ut en hexfil du laddar in i picen.

Jag har för mej jag sett nåt grafiskt "bygga med klossar" för PIC också faktiskt, men det brukar bli ganska begränsat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7039
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Tack Lasp, jag tar tag i detta ikväll och funderar lite på vad jag ska göra och vad jag vill ska hända. Nu ska jag gå ut i verkstan och svarva och gänga några hydraulkopplingar aĺa special för där är jag hemma iallafall. Förra veckan skarvade jag ihop en avbruten kam till en bil pga. kamremsras så "går inte" är ett alldeles för vitt begrepp i min värld. :)


Glenn, jag kollar på det också ikväll, alla tips är jag innerligt tacksam för. :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av SeniorLemuren »

Teknikern skrev: Ps: Finns det något grafiskt sätt att "knacka kod" på så är jag ytterst tacksam då fingrarna inte riktigt träffar rätt tangenter om jag siktar rätt alla dar. Jag kan som sagt ingenting om programmering men vill gärna använda det jag har innan jag köper nytt.
Kolla detta. Trial 30 dagar. Därefter 79 pund.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Jonyverse »

Här är en till (desperat) nybörjare som vill programmera PIC.

Jag har provat Flowcode. Det var i lab på skolan för att programmera en PLC.
Blev imponerad av hur lättanvänt det var och snabbt att få fungerande program utan att vara begränsat, dessutom kan man simulera programmet med brytare och lysdioder mm. Har skaffat den hemma nu.

Men hur gör jag sen? Vilken hårdvara behöver jag? Kan man programmera kretsen direkt med en serietråd från datorn eller måste man ha en PIC-programmerare och vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7039
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Senior Lemuren, tack, det är nog detta jag letat efter och nu laddar jag ner den för fullt. :tumupp:
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av baron3d »

Är man vad vid ladder-logik kan man använda ld-micro.
http://cq.cx/ladder.pl
Bild
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av netrunner »

Du kan kanske sälja dom och köpa en arduino ... så sparar du SÅ MYCKET tid på felsökning och lusläsning av datablad ... och manualer till mjukvara. Samt att du mycket lättare kan dela med dig till andra om du gör något riktigt användbart.

Jag kommer ihåg ett knep jag hade när jag körde PIC för länge sen: Ibland kompilerade inte koden ... då kunde man köra "klipp och klistra" till notepad och tillbaka ... så funkade det.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av abcabc »

Jag såg på youtube https://www.youtube.com/watch?v=uD6e7FbEqBA en utvecklingsmiljö som verkade mycket bättre än den som verkar följa med när man köper pickit2-utvecklingsmiljön.

Kanske eller troligen kan den utvecklingsmiljön som beskrivs på youtube bara kan användas för chipKits egna produkter, men något oklart.

Jag har ett kort från PIC32-RETROBSD från electrokit.com, och det vore bra att ha en bättre utvecklingsmiljö.

Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är väl den normala Arduino miljön på den videon?
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av abcabc »

Sorry om jag inte förklarade det mer.
Jag noterar nu att det i början är en arduino-miljö,som ju inte är så imponerande.
Lite senare är det en annan miljö där han kan modifiera variabler, portar, interna register etc, det är den jag menar.
Det är den som jag är avundsjuk på.
Men jag kan ha förvirrat något totalt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7039
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Efter et par timmar och ett par glas vin så är jag fast, det blir Flowcode för eftersom jag är som jag är så slängde jag mig ner huvudstupa i programmet och jag har redan fått till simuleringar som enligt programmet fungerar. Fan, det här är ju bättre än sex när det funkar såhär bra från början. :happy: :drool:
Skriv svar