Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Okej, hårdvarufråga men det fordras ju en kristall för att få kretsen att funka och jag har ett gäng med olika frekvens. Jag har sett att det körs med 4 Mhz men är det hugget i sten eller kan jag använda dom jag har och vilka kan funka? Då jag har ett gäng olika så skriver jag inte ut värdena, det finns både under och över 4 Mhz.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av lillahuset »

Nej det är inte hugget i sten men du bör läsa databladet.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Databladet ja, att jag inte tänkte så långt,,,,,,,,, :doubt:

Där står det ju klart och tydligt upp till 20 Mhz. Ibland är man bra trög. :doh:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av lillahuset »

Om jag minns rätt, det var över tio år sedan jag höll på med PIC, så är det lite petigt hur man konfigurerar oscillatorn.
Dessutom har jag för mig att vi med vissa PICar var tvungna att välja den oscillatortyp som drev kristallen hårdast även om den frekvensen skulle ha en annan oscillator. Annars startade oscillatorn öht inte. Men det var länge sedan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Glenn »

kör du högnivåspråk så kommer ju alla tidsprylar bli fel om du kör annan kristall än den din miljö tror att du gör.

Jag har kört en massa projekt på 4.11Mhz-kristall fast det borde vara 4Mhz, varför ? för att jag råkade komma över ett gäng 4.11Mhz-kristaller :)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Erik M »

Teknikern, välkommen till en fascinerande värld.

Med glädje, frustration, hopp, desperation, eufori... Om vartannat och med korsdrag. :mrgreen:

...och en väldans massa bläddrande i datablad... :doh:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Tack Erik M och ni andra för att ni hejar på och ger mig råd. :tumupp:

Varför jag beslöt mig för att börja programmera? Tja jag behöver en LC-mätare för jag ska konvertera en plattskärm till 12-volt och då behövs ju en buck-boostconverter eftersom högsta spänningen ligger på 13 volt in i skärmen efter nätdelen som är kass, och för att bygga en buck-boostconverter behöver man ju en spole på runt 40uH och ferriter har jag gott om, det jag INTE har gott om är vetskapen om deras sammansättning så där står jag nu och kan inte annat. :humm:

LC-mätaren måste programmeras eftersom den har en pic-krets och programmeraren är nybyggd och provad och den funkar så hårdvaran till det finns, så även brännarprogrammet och sen var det bara det övriga då. :roll: :mrgreen:

Varför ta den lätta vägen och köpa en LC-mätare på Elfa när man kan stånga pannan blodig och försöka få ihop en själv istället? :vissla: Förhoppningsvis lär jag mig nåt på kuppen och programmera och grotta ner mig i microcontrollernas galna värld hade jag redan innan bestämt mig för och nu får vi se hur det går. Gränsen mellan geni och dåre är ju som bekant hårfin. :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av lillahuset »

Hårfin mellan 1% och 99% av befolkningen. Lycka till med ditt programmerande.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Itś alive! :happy:

Kapslingen kommer från skrothögen men det får funka och det bästa av allt, den FUNGERAR och fungerar dessutom mycket bra och precisionen är helt i klass med färdigköpta. Induktansen som sitter i här är mätt med en testare som kostar en hel förmögenhet och ägs av en firma, den hade samma värde i deras instrument. :D

Bild
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Erik M »

:yeahright: :tårta: :yeahright:
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Niklas-k »

Imponerande fort du fick ihamn detta projekt :bravo: Nu är det bara 3D-skrivaren och skriva ut en fin låda till den som fattas :D

Nu blir det väl fler projekt med PIC?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Gissa två gånger, det här är bara början! :)

3D-skrivare lär det också bli, samt plasmaskäraren som ska få ett digitaliserat skärbord men först står "projekt bygga om logen till verkstad" först på prioritetslistan, samt veden, den alltid återkommande veden. Det är vår. :)
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Castor »

Visst är det härligt att svinga yxan i vårregnet/snön :badgrin:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Teknikern »

Nja, här är det mera fråga om att dra i spaken eller ratta minilastaren, handjaga ved kan gamla gubbar ägna sig åt som inte har bättre vett (eller är för snåla för att lösa det på annat sätt). :mrgreen:
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Supernybörjarfråga om programmering av PIC.

Inlägg av Castor »

Hur kunde du veta att jag var sån? :D
Skriv svar