Compare string?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Camro
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 april 2011, 23:34:07

Re: Compare string?

Inlägg av Camro »

Fick det äntligen att fungera. Terminalprogrammet i Arduino var inställt på vagnretur och radbyte, detta kom med när jag jämförde de två strängarna. Ändrad inställning i terminalprogrammet gjorde att det fungerar som det var tänkt. Många tack för allt engagemang och snabba svar, inte omöjligt att jag återkommer med frågor som rör serial data. :)

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Compare string?

Inlägg av sodjan »

> Ändrad inställning i terminalprogrammet...

Till vadå?
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Compare string?

Inlägg av mri »

Dylika problem skall inte "fixas" i terminalprogrammet utan i din kod. Din kod skall detektera och plocka bort '\n' och '\r' oberoende hur terminalprogrammet råkar vara konfigurerat.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Compare string?

Inlägg av sodjan »

Ska och ska... :-) Man fixar väl till det där det är enklast.
Inställningarna i terminalprogrammen finns där för att användas.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Compare string?

Inlägg av Nerre »

Ja det beror ju på om mjukvaran är tänkt att kommunicera med en terminal eller om den nu bara används för att simulera kommunikation med en annan burk.

Ska mjukvaran t.ex. kommunicera med sig själv (men i en annan burk) finns det ju ingen anledning att lägga in kod för att hantera nåt som aldrig kommer förekomma i skarp drift.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Compare string?

Inlägg av Icecap »

Det kan ändå vara en riktig bra sak att lägga in CRLF ibland.

Jag gillar att överföra data i textform, alltså om jag ska ha ett värde kommer de som text i en sträng: "5,3,8974567<CRLF>".

Det ger såklart en del extra overhead i båda ändor men det blir sjukt mycket enklare att "sniffa" och tolka kommunikationen.
Kör man binär överföring av ett multi-byte block ska man ändå ha en styrning på det hela som förvisso inte är så avancerat men ändå inte hel enkel så skillnaden är inte så stor i komplexitet.
Skriv svar