Hur fås ett mätvärde stabilt från SMT160 i Arduino

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Drivmedel
Inlägg: 56
Blev medlem: 29 oktober 2011, 13:40:18
Ort: Lund Södra Sandby

Hur fås ett mätvärde stabilt från SMT160 i Arduino

Inlägg av Drivmedel »

Har inte mycket kunskap om Arduino programmering, men har programmerat i PLC, ASEMBLER och BASIC för länge sedan, så Arduino är nytt för mig, jag har alltså ingen direkt kunskap av högnivå språk.
Har börjat testa lite med en Arduino uno.
Hade ett chip SMT160 för temp mätning i mina gömmer, hitta ett program på nätet för att läsa av chipet.
Har hittat en del här och på nätet men hajar inte riktigt jag är nybörjare ju.
Här nedan är programsnutten som mäter och printar ut på displayen.

Mätvärdet fluktuerar så jag vill gör någon form av beräkning så det blir stabilare för att sätta ett gränsvärde på.

Så jag är tacksam om någon kan hjälpa mig på traven.

Kod: Markera allt

void loop() 
{
  now = micros();
  if (now - lastOutput > 500000) {
    hcf = highCount;
    ssf = sampleSize;
    temperature = ((hcf / ssf) -0.32)/0.0047;
    Serial.print(highCount);
    Serial.print(" / "); 
    Serial.print(sampleSize);
    Serial.print(" temp: "); 
    Serial.println(temperature);
    lastOutput = now;
    sampleSize = 0;
    highCount = 0;
    lcd.setCursor(11,1);
    lcd.print (temperature);
}
}
Senast redigerad av Drivmedel 18 februari 2016, 09:12:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur fås ett mätvärde stabilt från SMT160 i Arduino

Inlägg av Icecap »

Slår värdet vilt eller mer sansat?

Om det är en mindre avvikelse brukar man antingen att spara de senaste mätningar (t.ex. 8 st) och göra ett medelvärde som sedan presenteras. Man kan även vikta värdet på ett vettigt sätt.

Själv använder jag ofta ett mjukvaru-lågpassfilter som kan ställas till att vara olika grader av trögt.