Problem med decimalpunkt

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av sodjan »

> Sparat som text alltså.

I MySQL före 5.0.3 lagrades alltså DECIMAL som textsträngar.
Fr.o.m. 5.0.3 så är det det packade format som beskrivs på den där sidan.
Vilken version är det du använder?

> Eftersom jag kan läsa ut det från databasen direkt in i ett textfält så hanteras det väl som text antar jag.

Det kan lika gärna vara en automatisk cast av värdet. Eftersom DECIMAL tillåter så
pass stora tal, så finns det inte mycket mer en text strängar att läsa ut det till. Det
betyder inte att decimal punkten/kommat *måste* vara lagrat i själva databasen.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av Muppis »

Du är nog intresserad utav funktionen VarType.

Jag skulle även tro att det är databaskopplingen (ODBC?) mellan ASP och MySQL som byter ut decimalpunkten mot decimalkomma.
I MySQL kan man ställa in global locale för hela servern, och sessions-locale för just din session, troligen är den senare inställd på svenska med allt vad det innebär.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av SeniorLemuren »

H.O skrev:
Det är ju själva faan att Sverige skall ställa till det hela tiden med sina ÅÄÖ komma och invandrare och all annan skit.
Säger han som driver en blog med undertiteln Följ mig på mitt boende i ett nytt land :doh:
Detta helt helt utanför ämnet värdelösa svar förstod jag inte alls meningen med.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du drog ju själv upp Senior Lemuren! Vad har Sveriges välkomnande mot eller för Invandrare att göra med dina komma eller punkt problem.
Du har säkert problem att hantera på närmre håll.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Förövrig så kan detta med Komma och Punkt ställa till med problem när de travas på varandra!

Jag kom in och hörde grabbarna diskutera en programrad! Då sa en av killarna " Så skriver du komma prick!
Jag undrade var då?
Det visade sig att killen som förklarade inte visste att det hette Semikolon!
Så invandrare eller ej. Men grabbarna har tagit sig mycket vidare sedan dessa!
Så man kan lösa ett problem om man vill!
Förövrigt var det semikolonets dag förra lördagen!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av lillahuset »

:D
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av Jan Almqvist »

SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av SeniorLemuren »

Lasp skrev:Du drog ju själv upp Senior Lemuren! Vad har Sveriges välkomnande mot eller för Invandrare att göra med dina komma eller punkt problem.
Du har säkert problem att hantera på närmre håll.
Visst gjorde jag det. Men det var inte huvudinformationen i inlägget Där stod en hel del om själva problemet till skillnad från H.O.s inlägg som inte hade ett dyft med själva frågan att göra. Inte ens en ansats till att försöka komma med något matnyttigt, ungefär lika värdelösa som lillahusets två inlägg.

Bara pajkastning som en del tycker är kul att syssla med på detta forum. Förstår inte vad som rör sig i skallen på sådant folk. Vardagsmobbning är kanske en bra benämning. En del är så vana vid att ständigt mobba sin omgivning så de inte själva märker att de gör något fel. Det borde finns andra forum för sådana personer.

Sedan vore det mycket intressant att få reda på vilka andra problem jag "säkert" har att hantera på närmare håll? Har du heller inget att komma med som kan skingra okunskapen om komma eller punktproblemet så ser jag ju ingen annan orsak till ditt inlägg än att du hoppar på mobbningståget du med och det är ju inte första gången.

Anledningen till att jag hänger kvar på detta forum är att det finns en del duktiga människor här som verkligen försöker att hjälpa till. Men det finns en grupp här som ägnar sig åt värdelös pajkastning, mobbing vilket gör att jag flera gånger övervägt att helt avsluta detta konto. De som ägnar sig åt nämnda pajkastning vet säkert själva vilka de är. Likaså de som vänligt försöker hjälpa till med en lösning på de problem man beskriver.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av lillahuset »

OK, om du nu undanber dig mina möjligen tafatta försök att bidra till en lösning ska jag lägga det på minnet. :)
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av Mr Andersson »

Prova ändra LCID på servern. Setting the Locale Identifier (LCID) ID 127 (ingen lokalisering, följer engelska formatet) eller 1033 (en-US) borde fungera.
Här är en lista på alla IDs. Du kan strunta i att det står att det är för asp.net. Det är samma ID-nummer för alla microsoftprogram.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Problem med decimalpunkt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst var och är jag en Mobbare ibland. Hård mot de Hårda! Som Fantomen du vet!
Det finns nästan alltid en anledning.
Om du inte vet att SQL hanterar skiljetecken separat oavsett landsinställningar. Så vet du väl det nu!
Så sätter vi punkt för detta ;-) Den med Viktor Borge var riktigt god!
Skriv svar