Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Icecap »

Finns det något sätt att kolla detta med ett program?

Alltså kan man läsa ut status på batteriet i laptop'en på ett sätt man kan använda?

Jag har försökt att googla på det men har ung. ingen idé om vilka ord jag ska söka med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av TomasL »

I laptopen kan du göra det (hur man hittar APIna vet jag inte, men du borde nog kunna hitta dem antingen på MSDN eller något linuxforum), utanför är det nog lite värre, för då måste du nog veta vilken BMS-krets som sitter i batteriet, dessutom så sitter i regel halva intelligensen för detta i Laptopen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Icecap »

OK, jag får leta. Min tanke är att bygga en grej som kan slå strömmen av och på så att ackumulatorerna kan hållas levande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av TomasL »

Kan du få reda på vilken krets som sittr i batterierna så kan det gå, olika datortillverkare använder olika kretsar, och det skiljer också mellan olika batterityper från samma tillverkare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Magnus_K »

Det är ingen LED som ändrar färg när batteriet är fulladdat så du kanske kan hacka dig in där?
Dom brukar väl fungera även när datorn är avstängd.
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av jockysoft »

i linux var det "cat /proc/ACPI/battery/BAT0/status" men det verkar inte fungera längre.
Så jag var tvungen att kolla hur man gjorde i nyare kärnor, kolla länken för mer info.
http://askubuntu.com/questions/69556/ho ... g-terminal

kör du windows har jag svårt att hjälpa dig :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av TomasL »

I windows är motsvarande PowerConfig, eller nått sånt.
Men det är nog inte riktigt vad Ice är ute efter.
Gissar att han vill kontrollera batterierna med något extern utrustning, vilket jag tror är omöjligt.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av danielr112 »

Man kan ju också styra den externa utrustningen från just datorn. Dvs låta den slå av och på laddningen självt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Icecap »

Min tanke är att - på samma laptop som ackumulatorn sitter i - kunde styra ett 230V relä så att ackumulatorn kan friskas upp eller hållas mindre trött.

Så det är en laptop som ska kunde styra inkommande ström till den själv, baserat på ackumulatorns laddningsgrad.

Jag tänker att om man har laptop'en konstant inkopplat skulle den kunde köra en urladdning/uppladdning kanske en gång varje dygn eller vad jag kommer fram till.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Glenn »

Lithiumbaserade batterier verkar iofs klara sej bäst om dom får sitta med laddning hela tiden, säger min ovetenskapliga undersökning, det var alltid dom som alltid hade laptopen dockad som hade bäst kapacitet i sina batterier.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av TomasL »

Icecap skrev:Så det är en laptop som ska kunde styra inkommande ström till den själv, baserat på ackumulatorns laddningsgrad.
Ja, all laddningslogik sitter i datorn, i batteriet sitter bara övervakningskretsen, som är mer eller mindre dum.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av mrfrenzy »

Att ladda ur och ladda upp batteriet med jämna mellanrum kommer inte öka livslängden utan förkorta den.

Förutom cykling finns två saker som påverkar livslängden:
Värme -löses enkelt genom att höja upp datorn och montera en fläkt under, dessa finns färdiga att köpa.

Konstant fulladdat batteri - moderna datorer laddar inte fullt i normalfallet, kolla om det finns någon bios uppdatering eller batteriverktyg att hämta från tillverkaren.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Icecap »

Att moderna ackumlatorer mår bäst av att vara laddade är sant men datorn får fel uppfattning av status med tiden och behöver då n cykel med urladdning samt uppladdning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av TomasL »

Sant, och batterikalibreringen är ofta beskriven i datorns manual.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kolla laddningstillstånd på Laptop batterier???

Inlägg av Supersnigel »

Icecap skrev:Att moderna ackumlatorer mår bäst av att vara laddade är sant men datorn får fel uppfattning av status med tiden och behöver då n cykel med urladdning samt uppladdning.
Litiumbatterier av den typ som används i vår vardagsutrustning mår bäst att att lagras med 40-50% laddning. Toppladdning snabbar på nedbrytning av batteriet internt och kortar ner livslängden. Det är därför man alltid får nya batterier halvladdade med 3,7V spänning och de flesta laddare av mer kompetent sort också har ett "storage mode"-läge där cellerna sätts till denna spänning.
Skriv svar