.bin fil

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

.bin fil

Inlägg av Brackan »

Hej
Någon här som vet hur man tyder siffror och bokstäver i bilden nedan?
Den är utläst från en styrenheten till en Volvo.
Finns det något program för att översätta?

/ Jonas
ImageUploadedByTapatalk1454792098.691018.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: .bin fil

Inlägg av lillahuset »

:shock:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45303
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: .bin fil

Inlägg av TomasL »

Nej det finns det inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: .bin fil

Inlägg av Glenn »

Översätta till vad ?

Hur tillverkaren lagrar data i ROM'et är ju inget du kan läsa i klartext, om det finns rena textsträngar så ser du ju dom till höger där, men det hjälper dej ju inte så mycket :)
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

Re: .bin fil

Inlägg av Brackan »

Hur vet man vad det betyder då? Felet på denna är att rad 160-180 är en felkod, jag vill veta hur man listar ut det
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: .bin fil

Inlägg av svanted »

det är upp till tillverkaren vad binära data i ett typ ROM "betyder"..
det finns ingen universalavkodning, om det inte är ASCII typ bokstäver som i klartext säger något.
man måste veta datatypen och vad den står för.
om du visste vilken felkod som står där i raderna 160 - 180 kansk man kanske hacka fram det.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: .bin fil

Inlägg av eqlazer »

Volvo (VCC antar jag) lär inte ha något som kan tolka binärfilen. Inte ens säkert den specifika leverantören har det, utan det är manuellt jobb.
Det normala sättet är att skicka diagnosförfrågningar via CAN eller motsvarande buss som enheten är ansluten till.

Om du har en lista på möjliga felkoder som styrenheten kan sätta så kan det vara möjligt att tolka delar av datan.
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

Re: .bin fil

Inlägg av Brackan »

Okey, då förstår jag. Trodde inte heller att det skulle vara enkelt.
Felkoden heter SRS-CFFF. Tyvärr går inte den felkoden att radera med något diagnosverktyg då den säger internt fel i styrenheten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: .bin fil

Inlägg av mrfrenzy »

Mjukvaran har upptäckt att något i syrenheten är trasigt -självdiagnosen misslyckas.

Felkoden betyder helt enkelt att styrenheten måste bytas ut, det finns ingen anledning att radera koden - det gör ju inte att felet åtgärdas.

Jag har reparerat både DIM, CEM och ECU men SRS rör jag inte.

Mig veterligen finns inga andra företag som reparerar srs-moduler heller. Det finns inget försäkringsbolag som skulle teckna en ansvarsförsäkring för det och jag vill inte ha resultatet av en misslyckad reparation på mitt samvete.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: .bin fil

Inlägg av Glenn »

Det läskiga med att laga krockkudderelaterade saker är ju inte ifall dom INTE skulle fungera efteråt, det är ju förvisso inte så bra det heller men det blir ju inte värre än en krokkuddelös bil, det läskiga är ju om dom av nån anledning löser ut vid fel tillfälle, typ medans man kör.

Får man en krockkudde i ansiktet medans man kör så lär man med mycket stor sannolikhet orsaka en olycka.
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: .bin fil

Inlägg av pinch »

Vanligt att man får felkod "internt fel" när någon utan tillräckligt med kunskap försökt att radera crash minnet.
Brackan
Inlägg: 79
Blev medlem: 25 oktober 2014, 19:07:50

Re: .bin fil

Inlägg av Brackan »

Anledningen att denna felkod sätts är när där blir låg spänning på bilens batteri!
Jag vet ett flertal av företag som är inriktade på reparation av styrenheter som lagar just denna styrenhet med denna felkod.
Jag ska inte ha denna i någon bil utan jag vill bara undersöka hur det fungerar
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: .bin fil

Inlägg av xxargs »

Alltid eller bara ibland?


Enklast är nog att anlita en av dom här firmorna som tar på sig att göra dom här jobben. Alternativ hävda garanti eller motsvarade då att en bil körs till tomt batteri med sjunkande spänning pga. kvarglömd kupebelysning eller bakluckalampa pga. för att bakluckan inte är riktigt stängd är något som kommer att hända några gånger under en bils livstid och är inte något som skall påverka dess elektronik IMHO.


Sådant här tar tid och kräver lite illmarighet att lista ut och man måste kanske ha en hel bunt med styrenheter att jämföra med för att lista ut vilka bitar som påverkar felet och vilka andra som har med serienummer mm. att göra och vilka delar som har med annan adaptiv kalibrering att göra - kunskap som inte är gratis då det kan ligga många nätters debuggande och utlistande bakom detta.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: .bin fil

Inlägg av Jan Almqvist »

Brackan skrev:Anledningen att denna felkod sätts är när där blir låg spänning på bilens batteri!
Det låter lite som en skröna tycker jag. "Låg batterispänning" kan man ju få t.ex. få om generatorn slutar ladda eller om bilen står några månader utan att man kör eller laddar på annat sätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: .bin fil

Inlägg av Glenn »

Låg batterispänning kan iofs göra väldigt udda saker, jag har exempelvis sett väldigt udda ABS-felkoder på bilar när dom haft låg batterispänning.
Skriv svar