Länge leve ASP!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Länge leve ASP!

Inlägg av SeniorLemuren »

Trodde det skulle vara kört att jobba med dynamiskt uppdaterade sidor ihop med gamla ASP-classic, mySQL, och AJAX i jQuery men det funkar ju perfekt. Tar mig en stor stark på det! :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Länge leve ASP!

Inlägg av Icecap »

Då får man allt gratulera! :D
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Länge leve ASP!

Inlägg av jpalsson »

SeniorLemuren skrev:Trodde det skulle vara kört att jobba med dynamiskt uppdaterade sidor ihop med gamla ASP-classic, mySQL, och AJAX i jQuery men det funkar ju perfekt. Tar mig en stor stark på det! :)
Det är inte kört än, håller flera ASP-baserade system igång fortfarande, vissa över 15 år gamla
med tusentals användare.
Men, det är en återvändsgränd och man bör inte skriva nya system i ASP om
man kan undvika det.
Det blir svårare och svårare att migrera siterna mellan operativsystemversionerna
och tillgången på tredjepartskomponenter som enkelt kan anropas via ASP sinar.

Sen, om du kör fast så finns det såklart färre resurser på nätet numera
såsom forum där man kan få hjälp.

Jag skulle nog säga att för MS-världen så är det ASP.NET MVC som gäller, C# är väl det
som många föredrar, men det verkar som att det håller på att svänga tillbaka lite till VB.NET.
PHP är ju annars ett populärt alternativ, själv gillar jag det inte alls.

Sen på klientsidan, välj ett ramverk (ex. jQuery) som har brett stöd från industrin, det finns väldigt många
fiffiga mindre javascriptramverk som egentligen är en jobbansökan, dvs. när huvudutvecklaren nått
sitt mål (kanske en anställning hos Google) så läggs allt ner.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Länge leve ASP!

Inlägg av SeniorLemuren »

Normalt så använder jag PHP, jQuery och bootstrap. Anledningen till att jag nu sitter med ASP beror på tidsbrist. Det är ett gammalt system med bortemot 100 asp-filer som administrerar en saftig databas som skall kompletteras för att passa en väntande kund. På sikt kommer allt att skrivas om med PHP. :)
Skriv svar