Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbild"

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av danielr112 »

Flyvert: Helt klart Zoneminder tycker jag du ska testa. Det bör klara 4 kameror på en rasp. Man får bara ställa fps till en vettig nivå.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av flyvert »

danielr112 skrev:Flyvert: Helt klart Zoneminder tycker jag du ska testa. Det bör klara 4 kameror på en rasp. Man får bara ställa fps till en vettig nivå.
Will do; måste bara vänta tills nästa vecka! Tack för tipset!
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av flyvert »

danielr112 skrev:Flyvert: Helt klart Zoneminder tycker jag du ska testa. Det bör klara 4 kameror på en rasp. Man får bara ställa fps till en vettig nivå.
Efter en period med "arduinoande" har jag så dammat av övervakningskameraplanerna!

Drog hem ZoneMinder (apt-get) och efter lite initialt trassel med installationen (installationen adderade inte ZM till webroten och jag fick pussla lite med det) och RTSP/URL syntax fick jag fart på mina tre kameror.
Skärmavbild 2016-03-06 kl. 12.47.34.png
Kör bara 640x360 i 3 fps men det räcker - skall nu leka lite med den avancerade motiondetection som ZM bjuder på. Har två enklare zoner igång och de "kostar" inte mer än c:a 5% CPU styck (och jag har ju en fyrkärnig Raspberry som verkar klara av det och säkert en del till).

Lustigt nog så funkar det "out-of-the-box" i Safari med en Mac, IE11 visar inte live data trots att jag fixat med något specialplugin enligt Wikin. Nåväl, med undantag för Excel så är Microsoft är på väg ut från mitt hem... så inte gråter jag över det.

TACK FÖR TIPSET!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av Retroperra »

Jag blir lite nyfiken där. Vilken typ av kamera kör du med?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av Nerre »

Zoneminders rörelsedetektering kan vara väldigt trixig att fintrimma. Jag hade önskat att man kunde spela in en sekvens och sen "provköra" inställningarna på den och se. Men som det är i nuläget så kan man bara få siffror på de frames som ger alarm.

Kör man låg fps så suger det inte så mycket kraft att bara köra på alarmed pixels. Med turbo-JPEG-libbar går det ännu bättre.

Men ska man köra med blobbar äter det mer kraft tyvärr, det bästa är om man kan klara sig på enklaste detekteringen.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av danielr112 »

Snygt Flyvert! Bara leka på. Där finns mycket att skruva på. Nästan lite väl mycket men fördelen är juat att det finns många som har lekt med det.

Jag borde köra igång mitt igen. Så fort jag får tid över.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av flyvert »

Retroperra skrev:Jag blir lite nyfiken där. Vilken typ av kamera kör du med?
Utomhus:
ACTi D72A fixed dome 3 MP med night vision. c:a 2000 SEK (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2700390)

Inomhus:
AZTech WIPC408HD 1280x720, Pan & Tilt. Egenimport från Singapore, c:a 800 SEK. (http://www.aztech.com/support/index.php ... /wipc408hd)

Alla klarar ljud men har inte hunnit med att fixa aktiva mickar ännu. Skall bli skitkul att kunna säga till nästa dörrförsäljare att "jag har bild- och ljudupptagning på allt, dra åt skogen nu annars lägger jag ut dig på Youtube, Twitter, you-name-it och kontaktar konsumentvägledare, min advokat Saul Goodman, m.m." :lol:

Hade AZTechen utomhus först, men IR-filtret började fastna "nere", dvs OK bild på dagen, men kolsvart på natten.

Skall man ha grejor utomhus och kunna använda dem måste man upp på något som är avsett för att klara av det.

Fick tips om ACTi av en kompis som jobbar i säkerhetsbranschen.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av flyvert »

Fråga 2: har problem att videoupptagningen låser sig efter några timmars drift; frames blir fortfarande sparade, men bara 100% grå bild.

Nån som känner igen det från "apt-get versionen" av ZoneMinder på dagens Raspberry/Rasbian?

Har minskat på fps och motion detection så att maskinen nästan idlar, men problemet kvarstår...

Håller på att bygga på senaste källkoden (1.29.0) men slåss med fel i beroendekedjan - nått lib strular och jag måste leta upp vad o fixa...

zm_mpeg.o: In function `VideoStream::SetupFormat()':
zm_mpeg.cpp:(.text+0x100): undefined reference to `avformat_alloc_output_context2'
zm_mpeg.o: In function `VideoStream::SetupCodec(int, int, int, int, int, double)':
zm_mpeg.cpp:(.text+0x458): undefined reference to `avcodec_get_name'
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av Nerre »

Hur plockar du streamen från kameran? Eftersom zoneminder jobbar med jpeg-bilder är det oftast bättre att använda stillbilds-URL istället för att streama video med RTSP. Näst bäst är mjpeg-stream.

Det är svårt att veta om det är capture-processen (zmc tror jag den heter) som ballar ur eller om det är videoströmmen från kameran. Har kameran senaste firmware?


Zoneminder kan tyvärr inte spela in ljud i dagsläget (främst eftersom den jobbar med jpeg-bilder internt, den sparar inga videoströmmar utan det är ett mapp-träd med en massa jpeg). Det är på G att istället spara ner en videoström i en videocontainer och då är det inga problem att samtidigt spara ner ljudströmmen.

Finns ett forum där utvecklarna är aktiva
http://www.zoneminder.com/forums
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av flyvert »

Det löste sig även om det krävdes en del trixande.

Då apt-get versionen för Raspberry / Debian inte fungerade (1.26.5 och MySQL deprecated saker) försökte jag med backport enligt https://wiki.zoneminder.com/Debian_8_64 ... e_Easy_Way men den gav ju samma version???

Då blev det eget bygge av 1.29 från källkod o denna guide http://zoneminder.readthedocs.org/en/la ... ebian.html

Dock måste man fixa en del Apache-saker själv
1) zoneminder.conf måste läggas in
2) diverse aktivering av CGI, etc
3) sista problemet var att cgi-bin där streamingservern (zms) ligger inte pekades ut rätt, fick fixa det med en länk.

Men nu är jag på banan igen!!!

Hoppas bara nu att denna går stabilare än mitt första försök där captureservern (zmc) började spara helt gråa bilder efter några timmar är löst...

Kul att mixtra med motion detection och visa att ungarna inte kan smyga förbi kameran utan att bli inspelade! :-)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Strömning av video från flera kameror till en "mosaikbil

Inlägg av Nerre »

Fel sökväg till zms är ett klassiskt fel, jag tror det går att lösa med scriptalias, men inte helt säker.
Skriv svar