Vilken kompilator till MPLAB X

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av SeniorLemuren »

Så här tänker jag. I instrumentpanelen för motorerna har jag monterat in en TFT LCD 240x320 RGB Touch Screen Display som har en meny. Från den menyn skall man kunna välja att titta på olika givarvärden från allehanda hörn. Där finns även en roderindikator samt en klocka. För att driva TFT-displayen så har jag satt den på en chipKIT Uno32. Den har inte så många pinnar över så jag tänkte att jag skickar all information som jag vill ha utskriven ifrån PIC18F4550-kortet via Rx/Tx.

PIC18F4550 är alltså den som tar emot, behandlar all inkommande data från alla givare och skickar den informationen vidare till den chipKIT som sitter i instrumentpanelen, den skall även sända data till 2 st OLED som är anbringade på motorkontrollspakarna i styrhytten samt till Dispalyerna på flybridge som visar motorstatus m.m. En del av givarna kommunicerar via NRF24L01 osv.
displayFlubridge.JPG
Displayen som sitter i instrumentpanelen. Front.
instrumentdisplayFramsida.JPG
Displayen som sitter i instrumentpanelen. Bakifrån.
instrumentdisplayBaksida.JPG
De olika kort som bildar displayenheten. Det röda kortet uppe till vänster är ett mellankort för att komma åt de lediga pinnarna. Det högra övre kortet är ett "piggy back" kort till displayen och det nedre vänstra koret är PIC32 kortet.
instrumentdisplay.JPG
Visar klockan.
displayKlocka.JPG
Visar en av menysidorna.
displayMenu.JPG
Insida på instrumentpanelen visar displayens läge.
instrpanel insida.jpg
Instrumentpanelen front.
instrpanel front.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av tecno »

Fint blir det. Fråga, varför engelska och svenska i menyerna?
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av SeniorLemuren »

Bra fråga. Den menyn är inte slutgiltig utan endast i test. Att jag använder engelska halvatuomatiskt beror på att jag inte fixat till detta med åäö de finns inte i fontfilen så det återstår en del där. Det var väl när jag försökte skriva Bränsle och Färskvatten det sket sig antar jag. :) Det kommer att rättas till när innehållet i menyerna slutligen blir bestämda.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av tecno »

OK, kanske enklast att hålla sig till utrikiska så slipper du knöla.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av SeniorLemuren »

Angående detta med vilken kompilator, så har det löst sig. Jag började titta lite på att flytta över mina program till MPLAB X eftersom jag antog att det blir lättare att porta om något man skrivit själv än att ge sig på en programvara som någon annan skrivit.

Emellertid så fick jag en ordentlig känsla av att gå tillbaka till stenåldern ju mer jag trängde in i MPLAB X, så jag förkastade det hela. Jag har nu flyttat OLED-biblioteket till microC PRO och fått igenom en felfri build. Jag har i nattens timme inte orkat koppla upp det hela för att se att det funkar, men jag har ju fått med allt så det borde det göra.

När jag kompilerade i MPLAB X så gick det åt 7292 bytes för programmet. I mikroC PRO behövdes bara 3373 bytes så visst är det ett riktigt nerköp att använda gratiskompilatorn. Dessutom så fick jag än en gång bevisat för mig själv att MPLAB X är ett träsk som suger riktigt illa när man är van mikroC. Men som sagt, det är ju min uppfattning. :)

Edit: Testat och det funkar nu med mikroC Pro
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av SeniorLemuren »

Igår fick jag ytterligare ett par OLED i brevlådan. De kommunicerade via I2C och klarade 5 Volt. De andra (128X32) jag testade krävde 3.3V och 4-wire SPI och var lite krångligare att köra mot 5V PIC. Drivrutinen var inte svår att skriva om från SPI till I2C i mikroC PRO.
OLED128X64.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av newbadboy »

Tjena.

Jag ser att du lyckats skriva ut text på en ssd1306 ihop med MikroC och Pic. Fantastiskt, precis vad jag vill göra.

Jag har easypic7 sen innan och köpte Oled Click till den som har ju ssd1306 drivare. Där fanns ett exempel till denna click som jag trodde jag skulle kunna utgå från. Men icke. Lyckas inte hitta ngt sätt att skriva ut text. Har även kollat i databladet till ssd1306 men inte lyckats hitta ngt som liknar vid att skriva en text.

Har du lust att hjälpa mig kanske med detta?

Detta är kortet som jag har och exempelkoden till den finns även här.

http://www.mikroe.com/click/oled-w/
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej. Just nu sitter jag i Västidien rätt långt ifrån den dator jag har mina program i, men du har tur för jag kommer nämligen hem den 22 denna månad. Vi kan kolla då. kollain min styrspak med den lilla oleden med 2 färger den rätt så läcker.
styrspak.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av newbadboy »

Hehe mycket fin liten styrspak.

Läste först att du kommer hem om 22mån. Sen läste jag rätt :)... vi hörs efter den 22e.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vilken kompilator till MPLAB X

Inlägg av newbadboy »

Med risk för tjat. Glöm inte :vissla:
Skriv svar