Koppla ett flipperspel till Swish
Koppla ett flipperspel till Swish
Min vän har ett flipperspel i sin lokal. Han vill modernisera betaldelen, så istället för att slänga i en tiokrona, vill han använda Swish. Han pratade om att använda en mobiltelefon och koppla till spelet på nåt sätt. Men har ingen egentlig lösning
Vad säger ni i gruppen?
Finns detta redan?
Om inte, hur skulle man kunna göra?
Vad säger ni i gruppen?
Finns detta redan?
Om inte, hur skulle man kunna göra?
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Vad jag vet får man en SMS med detaljer över vilken betalare, summa osv. när det blir betalat till ens Swish.
Då ska det vara möjligt att ha en app på nallen som tar emot det SMS och gör grejer. Om det är möjligt att få en kopi-SMS till ett annat nummer hade jag enkelt löst problemet, jag har sedan tidigare tagit SMS ur ett modem och reagerat fysiskt på det.
Man kan såklart också fixa det med en eget Swish-modem som tar emot betalnings-SMS - som läsas ut medelst en µC som sedan kollar om det är en rätt betalning osv. Jag hade lagt till ett skapligt stort EEPROM-minne som dessa SMS sparas till med datum & tid, bara för att vara säker om det blir strul.
Då ska det vara möjligt att ha en app på nallen som tar emot det SMS och gör grejer. Om det är möjligt att få en kopi-SMS till ett annat nummer hade jag enkelt löst problemet, jag har sedan tidigare tagit SMS ur ett modem och reagerat fysiskt på det.
Man kan såklart också fixa det med en eget Swish-modem som tar emot betalnings-SMS - som läsas ut medelst en µC som sedan kollar om det är en rätt betalning osv. Jag hade lagt till ett skapligt stort EEPROM-minne som dessa SMS sparas till med datum & tid, bara för att vara säker om det blir strul.
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Såg en snarlik lösning på en betaltoalett inne i Västerås galleria i somras, där swishade man en peng och i sista steget i "svarsmeddelandet" från Swish så
öppnades webbläsaren med en url där man fick en engångskod på 6 siffror som sen skulle knappas in på knappsatsen på toadörren.
Hur komplicerat som helst och det slutade med att alla i kön höll dörren åt varandra och "vaktade utanför" (det gick inte att låsa
utan koden).
/j
öppnades webbläsaren med en url där man fick en engångskod på 6 siffror som sen skulle knappas in på knappsatsen på toadörren.
Hur komplicerat som helst och det slutade med att alla i kön höll dörren åt varandra och "vaktade utanför" (det gick inte att låsa
utan koden).
/j
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11328
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Borde ju vara genomförbart med tex. en Raspberry Pi eller liknande.
Verkar finnas lite API'er till Swish:
https://developer.getswish.se/
Borde gå att skriva någon liten applikation som kan se att en betalning mottagits och summan på denna, och om summan är korrekt dra någon utgång som aktiverar maskinen.
Sen är bara frågan vad man gör med icke-korrekta summor, automatisk refund vore ju vettigt. Förutsatt att det inte kostar pengar att göra en.
Verkar finnas lite API'er till Swish:
https://developer.getswish.se/
Borde gå att skriva någon liten applikation som kan se att en betalning mottagits och summan på denna, och om summan är korrekt dra någon utgång som aktiverar maskinen.
Sen är bara frågan vad man gör med icke-korrekta summor, automatisk refund vore ju vettigt. Förutsatt att det inte kostar pengar att göra en.
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Du måste för det första teckna ett företagsabbonemang på Swish så du får ett nummer som börjar på 123.
Annars kommer banken snart stänga ditt konto pga "misstänkt penningtvätt".
På dessa får man inget SMS utan man måste logga in på internetbanken och kolla alternativt använda ett API.
Certitrade har en smidig lösning med deras "Basic API":
https://certitrade.se/mobilbetalning/
https://certitrade.se/for-utvecklare/
Du behöver bara ha en raspberry, surfplatta eller liknande med en webbläsare som öppnar sidan där kunden får upp swish-instruktioner och sen aktiverar "myntinkastet" när betalningen har godkänts.
Annars kommer banken snart stänga ditt konto pga "misstänkt penningtvätt".
På dessa får man inget SMS utan man måste logga in på internetbanken och kolla alternativt använda ett API.
Certitrade har en smidig lösning med deras "Basic API":
https://certitrade.se/mobilbetalning/
https://certitrade.se/for-utvecklare/
Du behöver bara ha en raspberry, surfplatta eller liknande med en webbläsare som öppnar sidan där kunden får upp swish-instruktioner och sen aktiverar "myntinkastet" när betalningen har godkänts.
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Via API:n kan kunden mata in sitt mobilnummer och få upp betalningen klar till godkänning i sin Swish-app. På så vis blir summan rätt och hanteringen ganska enkel.
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Titta annars på hur skånetrafiken har löst sin betallösningen. De använder en QR kod och läsare på bussen.
Fördelen med QR kod är att flippermaskinerna skulle kunna vara fristående och bara behöva prata med varandra vilka QR koder som är använda.
QR koderna kör du något enkelt krypto på som servern genererar. Flippermaskinerna sparar bara använda koder.
Fördelen att du skulle kunna förtrycka 10-spels kort på papper t.ex.
Läsarna skulle kunna vara baserade på raspberry pi zero w + kamera...
Finns annars enkla moduler för läsa 2d streckkoder
https://www.aliexpress.com/item/Techlog ... st=ae803_4
Styrning vid varje flippermaskin räcker nog ESP8266 annars om du kan få uart ut från scannern....
AES128 räcker nog, bara servern som vet nyckeln.
Det du krypterar är
32bit slumptal + 32bit site-kod + 32 bit löpnummer + 32bit checksum
Blir 32 tecken om du kör ascii hex. Lättläst QR kod.
Fördelen med QR kod är att flippermaskinerna skulle kunna vara fristående och bara behöva prata med varandra vilka QR koder som är använda.
QR koderna kör du något enkelt krypto på som servern genererar. Flippermaskinerna sparar bara använda koder.
Fördelen att du skulle kunna förtrycka 10-spels kort på papper t.ex.
Läsarna skulle kunna vara baserade på raspberry pi zero w + kamera...
Finns annars enkla moduler för läsa 2d streckkoder
https://www.aliexpress.com/item/Techlog ... st=ae803_4
Styrning vid varje flippermaskin räcker nog ESP8266 annars om du kan få uart ut från scannern....
AES128 räcker nog, bara servern som vet nyckeln.
Det du krypterar är
32bit slumptal + 32bit site-kod + 32 bit löpnummer + 32bit checksum
Blir 32 tecken om du kör ascii hex. Lättläst QR kod.
Senast redigerad av Micke_s 2 november 2018, 10:46:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Här är en variant med mer vänlig kontakt:
https://www.aliexpress.com/item/GROW-GM ... st=ae803_4
Födelen med QR koden är att du isolerar själva betalmodellen från flipperspelen. Vad som tar betalt spelar ingen roll så länge du kan leverera en qr-kod till telefonen och hela betal-lösningen kan bo i "molnet"..
https://www.aliexpress.com/item/GROW-GM ... st=ae803_4
Födelen med QR koden är att du isolerar själva betalmodellen från flipperspelen. Vad som tar betalt spelar ingen roll så länge du kan leverera en qr-kod till telefonen och hela betal-lösningen kan bo i "molnet"..
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Jag labbade lite förut med ett USB-modem under linux, det finns en programvara som heter Gnokii (ursprungligen framtagen för Nokia-mobiler tror jag, men idag är den rätt generell).
Jag körde perl-script som läste ut SMS från modemet och agerade på dem. (Det jag började med var att använda det för att skicka larm från Nagios med SMS, men byggde alltså ut till en SMS till e-post-gateway.)
Jag körde perl-script som läste ut SMS från modemet och agerade på dem. (Det jag började med var att använda det för att skicka larm från Nagios med SMS, men byggde alltså ut till en SMS till e-post-gateway.)
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Är bara att använda Swish API och sedan sätt en QR kod på framsidan med olika belopp och numret. Svårare än så behöver det inte vara.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Är det inte enklare att plocka upp en tia ur fickan än att börja fippla med Swish?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11328
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Jo om man har en tia i fickan. Vilket 99% av alla moderna människor saknar.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Så prognosen att den "moderna" människan kommer att dö ut snart kanske är korrekt.
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Något du skulle kunna bygga åt någon annan ?Nerre skrev:Jag labbade lite förut med ett USB-modem under linux, det finns en programvara som heter Gnokii (ursprungligen framtagen för Nokia-mobiler tror jag, men idag är den rätt generell).
Jag körde perl-script som läste ut SMS från modemet och agerade på dem. (Det jag började med var att använda det för att skicka larm från Nagios med SMS, men byggde alltså ut till en SMS till e-post-gateway.)
Re: Koppla ett flipperspel till Swish
Något du skulle kunna bygga åt någon annan ?Micke_s skrev:Titta annars på hur skånetrafiken har löst sin betallösningen. De använder en QR kod och läsare på bussen.
Fördelen med QR kod är att flippermaskinerna skulle kunna vara fristående och bara behöva prata med varandra vilka QR koder som är använda.
QR koderna kör du något enkelt krypto på som servern genererar. Flippermaskinerna sparar bara använda koder.
Fördelen att du skulle kunna förtrycka 10-spels kort på papper t.ex.
Läsarna skulle kunna vara baserade på raspberry pi zero w + kamera...
Finns annars enkla moduler för läsa 2d streckkoder
https://www.aliexpress.com/item/Techlog ... st=ae803_4
Styrning vid varje flippermaskin räcker nog ESP8266 annars om du kan få uart ut från scannern....
AES128 räcker nog, bara servern som vet nyckeln.
Det du krypterar är
32bit slumptal + 32bit site-kod + 32 bit löpnummer + 32bit checksum
Blir 32 tecken om du kör ascii hex. Lättläst QR kod.