48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14866
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, vad är metoden?

Ström säg 50-150A. Spänning kanske 15-25V, men intitalt 48(50V). Ja, det är faktiskt en svets.

En jättebiffig buck/stepdown omvandlare med strömmätning som styr återkopplingen. KAnske multifasig topologi?

Lagom hög switchfrekvens så det går att parallellkoppla effektivt?
Känns inte som kretskort är the way to go utan det blir ngn form av luftmonterat direkt på kylflänsen, fast det blir såklart svårt med ströinduktanser och den lär ju stråla död och förbannelse...
(E Kaferman kommer hem till mig och slänger all min elektronik, ger mig forumstryk och får mig bannad)

48Ven har jag massor av ampere på det är ingen fara (nej, inte de nätaggen som är på väg bort, jag har andra på några kW)

Jag har öppnat några ESAB inverters och ja, det är ungefär så det ser ut. Fast löjligt kompakt, vilket inte är så underligt om man betänker just EMI.
Eftersom jag har hyfsat komptakta 230VAC till 48VDC redan slipper jag det.

Spånar fritt så här en fredag med en kall i handen och plattan i knäet.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av Janson1 »

Ja det där skulle jag inte våga svar nåt på innan mer info...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16765
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av grym »

förr fanns det centrala svetsgeneratorer som annvändes på varv och liknande, dom hadde fast spänning ut i myyyycket grova skenor, sedan kopplade svetsaren på sig där, hadde ett mycket biffigt variabelt motstånd och om jag mins rätt en induktans med
skulle vara sköna att svetsa med enligt dom som svetsade med dom, kunde vara meterlånga pinnar och mycket grövre än dom vanliga , har sett 8mm pinnar :mrgreen:

så jag hadde provat motstånd, och induktans
motstånd kan man lätt göra av lagom trjock rostfri plåt i lagom bred remsa, sedan bara en flyttbar klämma
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av svanted »

förstår inte riktigt...
ska du byga en svets?
eller bara en nätdel med samma prestanda?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14866
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, en pinnsvets (belagda elektroder)

Har 3*3kW + 4*2kW (nominellt , det går att få ut 10% till) 48V nätaggregat. Tyvärr missade jag fler 3kWare.. hade blivit 4-5st till annars :(

Funderade på att med 2-3 av 3kWarna parallellkoppla dessa (det är ESP 120, dvs väl dokumenterat) och därmed ha 50V(trimbart) @120-180A tillgodo. 50V räcker väl att tända bågen givet det inte är alltför rostigt...

Enklast är såklart att sätta ett seriemotstånd, en rostfri plåt/tråd/band som föreslogs fungerar ju. Men då är jag begränsad i ström , framför allt kortslutningsströmmen när man exempelvis sätter pinnen i godset inte kan överstiga max ström för aggregaten.

Hade av det skälet gärna haft en strömreglering, vilket också ökar effektivititeten. Att svetsa med säg 25V bågspänning när aggregatet ger 50V och du förbrukar 100A ger 2,5kW förlust i seriemotståndet. Ja,det fungerar men det blir klumpigt.
Risken är också överhängande att det blir dålig kontakt i anslutningen (motorkol?) och bränner pga små ljustbågar.

Och det är konceptet för en säg 50-150A stepdown regulator som är baktanken med tråden. Vilket är i sig en utmaning.

Men skjut gärna på konceptet i övrigt också. Jag har aldrig svetsat AC så jag vet inte hur det är.

Att hålla på med dioder och mikrovågstrafos etc är inget jag är intresserad av. Jag har iofs trafos, varierbara kärnor, dioder för att bygga en svets den vägen också men det är inte lika roligt :) Och så inni h-e mycket tyngre.

hmmm, är det nu rogerk8 säger att han skall åka hem till mig och slänga mitt skrot, ge mig forumstryk och sedan banna mig ? :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av svanted »

hur är nätdelarna byggda?
trafo+likriktare?
då kan man spänningsstyra dem mha en dimmer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16765
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av grym »

kan du inte sänka spänningen på aggregaten?, brukar gå att skruva ner ordentligt
har dom strömegränsning?
på en vanlig pinnsvets så blir det myycket ström om man sätter pinnen, så det är relativt lika
rikkitikkitavi
Inlägg: 14866
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nätaggregaten är switchade, kompakta osv. Väger ca 5kg st.

De går att trimma map utspänning, men inte stabilt under 40V ca och inte över 60V. Det är förmodligen ngn form av resonant omvandlare, de är ganska snäva i reglermöjlighet. Verkningsgrad ca 90-92% vid full last och 230V in.

De har överströmsskydd, då de är konstantspänningsaggregat.
Går man över max ström stänger de ner och måste återstartas ungefär som valfritt PC nätaggregat.
Det skall till en h-es kortslutning för att haverera dessa, då överströmskyddet är snabbt och agerar på mikrosekunder. I princip är det bara energin i glättningskondensatorerna som går ut, möjligen lite av det som ligger sparat i de induktiva komponenterna i omvandlaren.

Så antingen är det en passiv/aktiv strömbegränsning med linjär funktion eller så switchad .
Jag har laborerat med tanken att göra ett linjärreglerat med transistorer men det blir lite stort...:)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av YD1150 »

Mata 50-60V in i en H-brygga med stora IGBT (och dyra :wink: ), ger möjlighet till både AC och DC och osymmetrisk DC.
(Bygg in möjlighet för TIG-svetsning :) )
En drossel i serie med "pinnen" stabiliserar ljusbågen (den sistnämnda har negativ resistans) och ger lite extra tändspänning.
Mät svetsströmmen på lämpligt sätt och styr H-bryggan för strömbegränsning.

Elektrolytkondensator på utgången bör inte vara allt för stor för kortsluter man pinnen
så tar det ett tag (läs: för lång tid) innan spänningen stiger och kan tända ljusbågen igen.
Provade det på min roterande svetsomformare med 3-fas motor och bilgenerator som finns på forumet.
Men upp till 5000µF var ok att använda på utgången.

När FFV Överskott fanns i Linköping på sent 1980-tal så sålde de begagnade centrala svetsströmkällor
de var med vanlig 3-fas transformator + likriktare. Har för mig att de var på 60V och 2kA och rejäla kopparskenor på utgången.
Storleken var typ fyra vanliga hushållskylskåp ihopbuntade.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14866
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 48V till lägre spänning, strömreglerat , ca 100-150A

Inlägg av rikkitikkitavi »

vad tjänar jag på att använda en H brygga med 4 switchar istället för 2 som i en aktiv buck ?
(obeaktat att det kanske behövs flera parallell)

Då behöver jag ändå likriktare och drossel på utgången så det blir DC. För mig låter det bara mera komplext?

Och med lägre verkningsgrad eftersom det är 2 switchar i serie hela tiden. IGBTer har ju dessutom 1-2 V spänningsfall vilket äter upp en hel del, det är nästan 10% av totalen. JAg tänkte Feta Mosfettar snarare.

Jag är helt med på att det måste finnas en gräns för hur stor kapacitans man har på utgången. Det lär ju bli ett antal parallella kondensatorer för att inte rippelströmmen skall få dem att vaporiseras.
Skriv svar