brush plating

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

brush plating

Inlägg av svanted »


otroligt...
undrar om det går att plätera med järn på järn?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: brush plating

Inlägg av Krille Krokodil »

Varför just järn? Beläggningar brukar ha överlägsna tekniska egenskaper inom det mesta jämfört med det.

Jag har använt tekniken för att rädda en större härdad detalj som i en liten detalj var felritad 0.05 mm, fick några 0.1 mm 55 HRC nickel-tjosan pålagt och sedan kunde jag trådgnista det till den rätta formen, det blev utmärkt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: brush plating

Inlägg av svanted »

tänker mig att plätera på under vändkanten i en cylinder, det blir ju inge bra om man lägger på någon annan metall,
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: brush plating

Inlägg av Krille Krokodil »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: brush plating

Inlägg av säter »

Om det är en cylinder till en en motor, då är väl inte järn så lämpligt.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: brush plating

Inlägg av NULL »

Nickel och koppar är de metallerna de ofta använder i ett mellansteg för att gå från en metall till en annan.
Skulle tro att nickel är lämpligt i ditt fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: brush plating

Inlägg av TomasL »

Varför inte bara hona i stället?
Vad är det för någon motor?

Risken är ju att läteringen släpper, och då blir det ju lite lätt katastrof.
Det var rätt vanligt när man började med förkromade cylinderlopp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: brush plating

Inlägg av Glenn »

Att hona tar inte bort vändkanter, möjligen gör man den lite mindre skarp.

Ska man få bort en vändkant får man borra eller byta foder.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: brush plating

Inlägg av svanted »

man kan nog hona bort vändkanter, det finns åckså speciella hyvlar som gör det snabbare...
men tänk om det gick att pensla på samma material som är bortnött,
som i filmen, då kan man borra om den till samma dimension som innan.
vitsen är ju inte att plätera på någon annan metall, som man gör med hårdförkromade lopp, när cylindern är av aluminium.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: brush plating

Inlägg av NULL »

Men det är väl bra om man kan ta till en bättre metall än basmetallen?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: brush plating

Inlägg av svanted »

då måste man nog få det i hela loppet och inte bara där slitaget är värst.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: brush plating

Inlägg av Janson1 »

En sak till man måste tänka på är hårdheten på det ev. nypålagda materialet. Det skall vara en viss skillnad i hårdhet mellan loppet och kolvringarna, annars slits det ut ganska omgående. Så jag tror hela cylinderloppet måste vara av samma kvalitet/hårdhet som innan, byter man hårdhet så måste det till andra kolvringar också...
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: brush plating

Inlägg av NULL »

Gjutjärn har ju också en viss smörjförmåga med all kol i sig.
Vad är cylinderfoder gjorda i?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: brush plating

Inlägg av xxargs »

Nu är det väl tänkt att det skall vara en oljefilm mellan mestadelen av tiden, men är förstås bra att inget katastrofalt händer om det är metall mot metall som nöter.

Sedan bör metallerna som möter varandra vara så olika som praktiskt möjligt - är de för lika så finns risken att de smetar och svetsar sig mot varandra när det skaver metall mot metall. I högvakum där man inte längre har smörjfilm och oxidlager som självreparerar sig pga. avsaknaden av luft/syre så kan det bli rent katastrofala effekten - NASA:s utredning hur man bygger karbinhake som garanterat fungerar för rymdbruk var rätt intressant att läsa - de stötte på massor av saker som ingen annan har stött på tidigare - som karbinhakar som svetsar ihop sig själva och inte gick att använda alls efter ett par rörelser...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: brush plating

Inlägg av svanted »

får man metall mot metall utan olja emellan i en motor har man gjort något väldigt fel.
Skriv svar